Senaste nytt

Vad finns det för udda bokningsbara flygplanstyper?

Brandten

Medlem
Den här tråden handlar ju om vilka udda flygplan du flugit med.
Vilka udda flygplan har du åkt med? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Såg DAT på Arlanda nyligen som kom med en MD83. Inte så exotisk i sig själv men ganska ovanlig numera, speciellt på Arlanda. Har även sett J32 (liten turboprop) och började fundera vad det finns mer för "spännande"/ovanliga flygplanstyper i världen som är bokningsbar i linjetrafik.

Någon som har tips som man kanske kan passa på att boka någon gång man är ute och reser?
 
Kom över till UK så finns det ännu en del numera lite ovanligare typer.

Loganair flyger Saab 340, Saab 2000, Dornier 328 (prop, sunair flyger jet), Twin Otter och Islander.

Air Aurigny hade trislanders men jag tror dessa nu är borta, ersatta av dornier 228 som inte heller är så vanligt.

Finns säkert mera om man rotar runt lite mera, men många är på väg bort inom några år så vill man pröva gäller det nog att skynda på lite. Har också för mig det finns en reserapport någonstans på forumet från just islandern i skottland, som inkluderar världens kortaste kommersiella flygning från Westray to Papa Westray.
 
För ett år sedan flög jag med Susi Air i en CASA C-212 Aviocar mellan DaboSingkep och Tanjung Pinang i Indonesien. Denna maskin flyger reguljär trafik dagligen mellan DaboSingkep och diverse orter i närområdet.

Lite kuriosa är att när jag sökte på registreringsnumret så visade det sig att maskinen tidigare tillhört den svenska kustbevakningen.
 
Mest udda fågeln idag borde vara Cubana de Aviacion med Ilyushin Il-96-300.

Visserligen flygs den även av Rossiya men då främst i specialversion.

Även Tu-204-100E (English) hos Cubana är ju ganska udda, samma gäller Tu-204-100B/V hos Air Koryo samt kortversionen Tu-204-300. Red Wings har haft en flotta Tu-204-100V men de pensioneras nu eftersom MC-21-300 är på ingående.

Sukhoi SuperJet 100-95 är ju egentligen inte speciellt udda, beståndet ökar hela tiden och det finns ungefär 100 beställningar av "MC-21-75" som är 75-sätesversionen vilket verkar bli huvudprodukten framöver (troligen blir det nya namnet just MC-21-75 för att markera släktskap då det är en rejält modifierad maskin som hämtar mycket lösningar från sitt större syskon).
 
Toppen