Vad finns det för kriterier för att öppna en ny lounge?

Diskussion i 'Lounger' startad av Timotey, 1 Februari 2016.

  1. Timotey

    Timotey Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Blir lite nyfiken på vem/vad/varför ett flygbolag öppnar lounge på flygplatser de inte har en hubb eller är baserade på.

    Varför har SAS en lounge på CDG i Paris t.ex? Varför inte på Heathrow? Läste i en annan tråd att ANA har en lounge i Lissabon, känns lite otippat.

    Förstår att jag förmodligen inte får ett "riktigt" svar på min fråga men kunde vara kul att diskutera detta i en tråd.
     
    Gus gillar detta.
  2. Smuffe, Agö och Timotey gillar detta.
  3. Tror inte det är flygbolaget "ANA" som har lounge i Lissabon ;)
    Lisboa > Arrivals > Services > Premium >

    Premium
     
  4. ANA Lounge i Portugal drivs inte av All Nippon Airways (ANA: NH) utan jag tror att den drivs av ANA Aeroportos de Portugal (antagligen Portugals motsvarighet av Swedavia).
    ANA Aeroportos de Portugal
     
  5. Timotey

    Timotey Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
  6. Last edited: 1 Februari 2016
  7. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag misstänker det finns något avtal inom allianserna som reglerar detta utifrån bolagens storlek etc. Sen tror jag också det handlar om prestige. Emirates driver ju ett antal fina lounger på ett antal flygplatser, istället för att använda sig av tredje part.
     
    Smuffe och Gus gillar detta.
  8. Timotey

    Timotey Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Finns det någon ekonomisk vinning för ett flygbolag att öppna en lounge?
     
  9. Ja det tror jag om tjänsten kan säljas till många andra bolag....
     
    Smuffe gillar detta.
  10. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Annars hade nog inte ex. Menzies drivit lounger, så visst finns det pengar i det om det finns gott om gäster.
    Jag undrar över hur avgiften är fördelat mellan fast priset för att bolaget skall få nyttja en lounge och kostnaden per besök.
     
    Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×