Man tänker ju att om nu Norwegian bemödat sig med att skaffa en premiumprodukt som de dessutom tar rätt bra betalt för så borde de ju kunna leverera något som funkar. Som typ SAS Plus på longhaul. Men det gör de inte. Och då tycker inte jag SAS är bra heller.
Eftersom min sambo inte är lika flygtokig som jag så var direktflighten till FLL ett bra alternativ eftersom jag redan var på plats och endast en enkel behövdes tänkte vi. Men där bedrog vi oss. Något vi gärna vill att andra ska veta.
Jag förstår hur du tänker kring priserna. Men om vi vänder på steken så finns det ju ingen som helst "rättvisa" i prissättningen av flygbiljetter ur konsumentens synvinkel.
En SAS Go biljett ARN-LHR kan kosta betydligt mindre än en Ryanairbiljett samma dag NYO-STN trots att man åker från/till "rätt" flygplats, tjänar EB-poäng, får välja sittplats och kan ta med sig en resväska kostnadsfritt i SAS-biljetten.
En SAS biljett i long haul C kan kosta mer än motsvarande biljett ombord på t.ex. Singapore Airlines. Trots det anser de allra flesta att SAS produkt är avsevärt sämre än den Singapore Airlines erbjuder.
Prissättningen baseras alltså inte i första hand på vad man faktiskt får som resenär utan hur mycket flygbolaget faktiskt KAN ta betalt. Här har framför allt lågprisbolagen lyckats riktigt bra.
Tyvärr finns det alldeles för många resenärer som tror att det är en självklarhet att DY, FR m.fl. alltid är billiga och billigast och därför inte ens jämför alternativen. Precis som det finns resenärer som enbart tittar efter en- & tvåstjärniga hotell i övertygelsen om att det alltid är billigare än 3-5 stjärniga hotell. Jag tror att vi är många här på BC.se som kan vittna om raka motsatsen. För egen del är jag fortfarande förvånad över att jag med lite planering och kreativa poängköp kan flyga Första klass till Asien för samma pengar som billigaste ekonomibiljetten.