Senaste nytt

Vad får man extra i Norwegian Premium?

TheEagle

Medlem
Människorna som du refererar till som "typ thailändare" Eftersom jag själv aldrig har och antagligen heller inte kommer att resa med Norwegian PE så har jag ingen egen erfarenhet av den produkten. Jag förutsätter dock att DY PE, liksom de andra LCC och charterbolagens "premium" kabiner nästan aldrig når upp till samma nivå som legacy carriers. Det känns liksom som en ganska given sak. Lågprisflygbolag kommer alltid att andas just lågpris.

Man tänker ju att om nu Norwegian bemödat sig med att skaffa en premiumprodukt som de dessutom tar rätt bra betalt för så borde de ju kunna leverera något som funkar. Som typ SAS Plus på longhaul. Men det gör de inte. Och då tycker inte jag SAS är bra heller.
Eftersom min sambo inte är lika flygtokig som jag så var direktflighten till FLL ett bra alternativ eftersom jag redan var på plats och endast en enkel behövdes tänkte vi. Men där bedrog vi oss. Något vi gärna vill att andra ska veta.
 

Alx

Medlem
Lugn, lugn! Varken jag eller min sambo är rasister eller har någonting emot olika folkgrupper.
Givetvis är det Norwegians arbetsvillkor, anställningsvillkor, utnyttjande av människor, skatteplanering och försök till att tjäna så mycket pengar som möjligt som det syftas på. Detta har diskuterats en del här på forumet. Eftersom det här är en resesida där folk gillar att resa till jordens alla hörn med alla möjliga bolag där det jobbar besättningar från alla möjliga länder så ansåg jag inte att det behövdes en utveckling vad jag menade. För mig är detta självklart!

Det glädjer mig att du inte menar det du skrev.

Jag föreslår att du nästa gång omformulerar meningen: Att sedan personalen nästa enbart består av typ thailändare tycker hon givetvis var förkastligt men det som var värst trots allt.... så att den inte framstår som rasistisk. Det går nämligen inte att tolka det du skriver som att du syftar på anställningsvillkoren och inte thailändare som befolkning.

Nationalitet samt bosättningsort är ju i sammanhanget dessutom helt irrelevant om det bara handlar om anställningsvillkoren. För är det bara anställningsvillkoren det handlar om så kan ju således även thailändare arbeta på Norwegian bara de får samma anställningsvillkor som en skandinaviskanställd?

Avslutningsvis ställer jag mig frågande till varför man ens sätter sig ombord på ett flygplan tillhörande ett flygbolag som man så starkt anser har förkastliga anställningsvillkor, utnyttjar människor och skatteplanerar? Då är ju skadan redan skedd och man har själv varit med och bidragit till detta. Bästa sättet att motverka företag vars verksamhet man starkt ogillar är ju att rösta med plånboken.
 

TheEagle

Medlem
Avslutningsvis ställer jag mig frågande till varför man ens sätter sig ombord på ett flygplan tillhörande ett flygbolag som man så starkt anser har förkastliga anställningsvillkor, utnyttjar människor och skatteplanerar? Då är ju skadan redan skedd och man har själv varit med och bidragit till detta. Bästa sättet att motverka företag vars verksamhet man starkt ogillar är ju att rösta med plånboken.

Resan bokades tidigt innan DY börjat flyga med sina 787:eek:r över huvud taget och debatten om de anställda på långlinjerna kommit på tal.
Hade jag/vi vetat det vi vet idag så hade vi givetvis inte bokat. Vare sig det gäller upplevelsen eller anställningsförhållandena. Något som vi med detta uppmanar andra att inte göra heller.
 

Alx

Medlem
Man tänker ju att om nu Norwegian bemödat sig med att skaffa en premiumprodukt som de dessutom tar rätt bra betalt för så borde de ju kunna leverera något som funkar. Som typ SAS Plus på longhaul. Men det gör de inte. Och då tycker inte jag SAS är bra heller.
Eftersom min sambo inte är lika flygtokig som jag så var direktflighten till FLL ett bra alternativ eftersom jag redan var på plats och endast en enkel behövdes tänkte vi. Men där bedrog vi oss. Något vi gärna vill att andra ska veta.

Jag förstår hur du tänker kring priserna. Men om vi vänder på steken så finns det ju ingen som helst "rättvisa" i prissättningen av flygbiljetter ur konsumentens synvinkel.

En SAS Go biljett ARN-LHR kan kosta betydligt mindre än en Ryanairbiljett samma dag NYO-STN trots att man åker från/till "rätt" flygplats, tjänar EB-poäng, får välja sittplats och kan ta med sig en resväska kostnadsfritt i SAS-biljetten.

En SAS biljett i long haul C kan kosta mer än motsvarande biljett ombord på t.ex. Singapore Airlines. Trots det anser de allra flesta att SAS produkt är avsevärt sämre än den Singapore Airlines erbjuder.

Prissättningen baseras alltså inte i första hand på vad man faktiskt får som resenär utan hur mycket flygbolaget faktiskt KAN ta betalt. Här har framför allt lågprisbolagen lyckats riktigt bra.

Tyvärr finns det alldeles för många resenärer som tror att det är en självklarhet att DY, FR m.fl. alltid är billiga och billigast och därför inte ens jämför alternativen. Precis som det finns resenärer som enbart tittar efter en- & tvåstjärniga hotell i övertygelsen om att det alltid är billigare än 3-5 stjärniga hotell. Jag tror att vi är många här på BC.se som kan vittna om raka motsatsen. För egen del är jag fortfarande förvånad över att jag med lite planering och kreativa poängköp kan flyga Första klass till Asien för samma pengar som billigaste ekonomibiljetten.
 
Last edited:

TheEagle

Medlem
Jag förstår hur du tänker kring priserna. Men om vi vänder på steken så finns det ju ingen som helst "rättvisa" i prissättningen av flygbiljetter ur konsumentens synvinkel.

Klart att det inte finns någon rättvisa. Jag är mycket väl medveten om allt du skriver. Har väldigt bra koll även om det finns de på forumet som har betydligt bättre koll än mig på alla möjligheter som finns. Problemet här var att mina resplaner ändrades och att vi var tvungna att träffas i Florida istället för New York. Min sambo ville helst slippa byte och inte flyga ekonomi. Dessutom vara framme en specifik dag och tid. Biljetten skulle vara en enkelresa dessutom. Då passade DY väldigt bra. Dock en okänd produkt vid bokningstillfället. Verkade likna SAS Plus på longhaul och det tyckte min sambo kändes helt ok. Nu vet vi att det inte var så. Testade något nytt som inte höll måttet och nu vill vi varna andra.
 

Pho

Medlem
Man tänker ju att om nu Norwegian bemödat sig med att skaffa en premiumprodukt som de dessutom tar rätt bra betalt för så borde de ju kunna leverera något som funkar. Som typ SAS Plus på longhaul. Men det gör de inte. Och då tycker inte jag SAS är bra heller.
Eftersom min sambo inte är lika flygtokig som jag så var direktflighten till FLL ett bra alternativ eftersom jag redan var på plats och endast en enkel behövdes tänkte vi. Men där bedrog vi oss. Något vi gärna vill att andra ska veta.

Skulle du inte kunna göra en ordentlig beskrivning av hur resan var, vad som var dåligt och varför, istället för bara dessa generaliserande svepningar om att det var dåligt.
För att förstå vad DY erbjuder eller inte erbjuder så behöver man få veta lite mer om varför det upplevdes som dåligt!
 
Toppen