Senaste nytt

Vad betyder Flight Reliability på ExpertFlyer?

Dr. Miles

Expert
När jag kollar Flight Availability på ExpertFlyer, finns det information om (Flight) Reliability med procent samt xx m.
Jag antar att procentsatsen är andel av flygningar som har gått iväg (alt kommit fram) i tid men vad är xx m? Är det genomsnitt försenade minuter?

I så fall min China Eastern flight har väldigt dålig rekord. :eek:

Ett exempel av SAS flight Stockholm->Köpenhamn.
Kod:
Flight: SK 1419 (ARN- CPH)
Departing: 14/10/29 10:00
Arriving: 14/10/29 11:10
Stops: 0
Aircraft: 73W
Frequency: Daily
Reliability: 95% / 6m

och siffror från China Eastern flight mellan Beijing och Dalian.
Kod:
 Flight: MU 2312 (PEK -DLC)
Departing: 14/10/29 19:50
Arriving: 14/10/29 21:10
Stops: 0
Aircraft: 321
Frequency: Daily
Reliability: 27% / 92m
 
Last edited:

fmansson

Medlem
Ja, det ska vara antal minuter som flighten i snitt är försenad. Vad en försening är varierar ju dock från bolag till bolag. Har inte SAS regeln att allt som avgår inom 15 minuter från utsatt tidtabell är on-time? Om det är pushback gate eller actual take-off vet jag inte. Isf är SK 1419 i snitt försenad 21 minuter mot utsatt tidtabell.

Vad China Eastern har för regler vet jag inte men de har ju verkligen tagit höjd i tidtabellen för avgångsförseningar då flygtiden i luften ligger runt 45 minuter och "budgeten" ligger på 80 minuter. Är det högt departuretryck i PEK vid åttatiden på kvällen?
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det ska vara antal minuter som flighten i snitt är försenad. Vad en försening är varierar ju dock från bolag till bolag. Har inte SAS regeln att allt som avgår inom 15 minuter från utsatt tidtabell är on-time? Om det är pushback gate eller actual take-off vet jag inte. Isf är SK 1419 i snitt försenad 21 minuter mot utsatt tidtabell.

Tack för svaret. :)
Vad China Eastern har för regler vet jag inte men de har ju verkligen tagit höjd i tidtabellen för avgångsförseningar då flygtiden i luften ligger runt 45 minuter och "budgeten" ligger på 80 minuter. Är det högt departuretryck i PEK vid åttatiden på kvällen?
Enligt denna artikel under sista 30 dagarna (i april/maj 2014) hade China Eastern 24.738 försenade flighter och fick sämsta betyg i hela Asien, China Southern som plats nr. 2 med 18.720 försenade flighter och Air China som plats nr. 3 med 15.483 försenade flighter.
(En flight som är försenad med 15 minuter eller mer räknas som försenad flight)

www.china.com.cn skrev:
东航延误亚洲排名第一

 根据flight stats的数据显示,在刚刚过去30天内,如果延误时间在15分钟以上的便记为延误(不计算取消的航班)。在全亚洲的几十家航空公司中,东航以24738架航班延误排名第一,南航以18720架列居第二,国航以15483架排名第三。
国内20个航站楼正点率不足50% 东航延误亚洲第一_财经_中国网

När det gäller flygplatser i Kina hade de följande statistik under senaste 30 dagar (i april/maj 2014).
Försenade avgångar:
  1. Beijing Capital (PEK): 8.611 försenade avgångar
  2. Guangzhou Baiyun (CAN): 6.617 försenade avgångar
  3. Shanghai Hongqiao (SHA): 6.617 försenade avgångar
  4. Shanghai Pudong (PVG): 6.167 försenade avgångar
  5. Chengdu (CTU): 5.062 försenade avgångar
Försenade ankomst:
  1. Beijing Capital (PEK): 9.381 försenade ankommande plan
  2. Shanghai Pudong (PVG): 8.503 försenade ankommande plan
  3. Guangzhou Baiyun (CAN): 8.090 försenade ankommande plan
 
Toppen