Senaste nytt

Vad använda mina poäng till?

Rickard

Medlem
Jesus vilken soppa det här är för en oinitierad :)

Att faktiskt köpa business-biljetter var liksom inte riktigt på min radar. Jag trodde det var många gånger dyrare än economy och att mina 140 000 poäng inte ens skulle räcka till en biljett.

Tack för tipset om betalo.se. Om inget annat så kan jag nog betala min hyra här igenom och på så sätt enkelt komma upp i 150 000 på ett kalenderår. Enda kruxet med det är väl att jag då inte får denna voucher förrän jag faktiskt kommit upp i 150 000, så då blir det svårt att utnyttja den för en resa till våren. Jag har även för mig att jag läste något om Betalo när tjänsten lanserades och om jag inte minns fel så var inte Amex så förtjusta i det hela. Har det förändrats med åren?
 

agehall

Medlem
Jag har även för mig att jag läste något om Betalo när tjänsten lanserades och om jag inte minns fel så var inte Amex så förtjusta i det hela. Har det förändrats med åren?

Korta svaret är ja. Det finns en gigantisk tråd om Betalo.se och jag kan rekommendera att du läser inlägg från slutet i den.
 

Rickard

Medlem
Då slår jag till med en fråga till. Enligt AMEX hemsida står det följande "Handlar du med Kortet för 150 000 kr på ett kalenderår får du 50 % poängrabatt på en EuroBonus-resa för upp till två personer med SAS ”Bästa pris” eller Star Alliance4". Vad innebär egentligen "Bästa pris"? Innebär det att det endast går att boka SAS Go?
 

olo

Medlem
Generellt sätt är det bara värt att åka på Bästa tillgänglighet om man är EBD (eller möjligen EBG) och reser utan barn. Däremot finns det en poäng att det går att kombinera en bästa pris-award med bästa tillgänglighet om poäng finns på kontot. Allt kanske inte hjälper just trådskaparen, men försöker svara utförligt ändå, då det här är lite rörigt.

Skillnaden är:
  • Bästa tillgänglighet har gott om platser, vilket sällan Bästa pris har - bra om 4st skall resa
  • Bästa tillgänglighet ger 25% barnrabatt medan bästa pris ger 50%
  • Bästa tillgänglighet blir billigare med status
  • Bästa pris är det som går att använda en Amex 2-4-1 på.
  • Bästa tillgänglighet är vanliga biljetter med vanliga bokningsregler, som kan betalas helt eller delvis med poäng. Här räknas det på "Business Saver" som inte är helt återbetalningsbart till skillnad från Bästa pris.
  • På Bästa tillgänglighet får du även poäng, vilket gör dessa billigare på långresor som ger mer poäng (ex. SFO, LAX, MIA)
I Bästa pris kostar det till USA:
Business: Vuxna 100 kp, 2-11 år, 50kp

I Bästa tillgänglighet kostar det till USA:
Business Saver: Vuxna 210 kp, 2-11 år 158kp om du är EBB
Business Saver: Vuxna 189 kp, 2-11 år 170kp om du är EBS
Business Saver: Vuxna 168 kp, 2-11 år 126kp om du är EBG
Business Saver: Vuxna 147 kp, 2-11 år 110kp om du är EBD

Några räkneexempel: 2 segment till USA, 1 byte i Skandinavien. Enbart SAS.
4 vuxna, 2 barn:
Bästa pris: 300kp
Bästa tillgänglighet som EBS: 718kp (= ovärt, även om det tjänas 56-80k poäng!)

1 vuxen:
Bästa pris: 100kp
Bästa tillgänglighet som EBS: 168kp (14-20kp intjäning) = cirka 150kp
Bästa tillgänglighet som EBD: 147kp (17,5-25kp intjäning) = cirka 125kp

4 vuxna, 2 barn: (2 bästa pris, 2 bästa tillgänglighet, resa till SFO/LAX/MIA)
1 vuxen, 1 barn bästa pris: 150kp
1 vuxen, 1 barn som EBS: 294kp (-40kp intjäning) = 254kp. Totalt 4 pers: 404kp
1 vuxen, 1 barn som EBD: 257kp (-45kp intjäning) = 212kp. Totalt 4 pers: 362kp

En Amex-2-4-1 skulle här dra av 75kp. Oklart om det går att få mer rabatt när man reser med, då det oftast blir 1 vuxen + 1 barn per PNR. Det här kan andra mer om.
 

The Sage

Medlem
Hoppar in i tråden med en liten liknande fråga. Tänkt åka till USA och köpa ekonomibiljetter, då jag tänkt spara poängen till 2017 då jag bör ha en voucher att använda. Dock går ca 7000 poäng ut i höst. Finns det något vettigt tänk kring detta - skulle man kunna tänka att man uppgraderar returresan (nattflyg) så att man kanske har åtminstone lite bekvämare nattsömn, eller är det slösigt utan voucher?

Och hur och när kan man göra det på icke-SAS, har nämligen tänkt mig till Miami i juni så Swiss, LH eller UA verkar vara billigast/bäst. Har ca 130' EB-pts.
 

Canadien

Medlem
Troligen är det bara SAS ekonomibiljetter som du kan uppgradera med poäng, då endast de dyraste Eko med Lufthansa, Swiss e t c är uppgraderbara.
Priset är 40k på SAS enkel väg
 

The Sage

Medlem
@agehall ursäkta att jag var otydlig; jag menade bara att en bonusresa med voucher ju ger bättre bang for the buck eftersom utväxlingen blir den dubbla. Att använda poängen till bonusresa utan voucher eller en upogradering är väl i genomsnitt ungefär lika bra deals, eller vad säger ni?
 
Toppen