Senaste nytt

Vad önskar du hotell kunde bli bättre på?

Bonden

Medlem
Bor just nu på ett alldeles nytt Hyatt hotell, det som slår mig är att de flesta hotell har problem med att få en snabb och pålitlig wifi uppkoppling.. Enormt störande
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag bodde en gång på ett hotell i Peking där de hade placerat ett badkar mitt i rummet utan avskärmning från resten av rummet. Dusch & toa fanns på andra sidan sängen i en bås.

Hotell i Beijing 01.jpg

Jag undrar om hur arkitekten hade tänkt...
 
Last edited:

Johannes

Medlem
Intressant detta du säger om gymmen på Scandic, jag tycker att det är tvärtom, det är alltid mer eller mindre tomma, men då bor jag inte på Scandic i Stockholm utan främst i Danmark och där är de tomma. Bastu är inte ovanligt i Finland och några rum på Planetstaden i Lund har bastu. Men jag håller med dig Örebro Väst är nog det sämsta av Scandics motorvägshotell.
 

SK9269

Medlem
Just det här med gratis internetaccess är faktiskt en sak där Scandic är den hotellkedja som har den bästa lösningen av de jag känner till, inte minst för den som är stamgäst. Trådlös internetaccess är gratis och den har fungerat hyfsat eller bra i de flesta rum jag bott i och det bästa av allt för mig som är stamgäst, man loggar in med sitt medlemsnummer och sitt lösenord! Man behöver alltså inte gå till receptionen och be om en 24-timmarskod varje kväll som man måste göra annars!
 

Gnopps

Medlem
Under sommaren är rummen för varma, speciellt när solen får stå och lysa rätt in i rummen hela dagen på sommaren. Rummen har inte någon luftkonditionering utan bara en fläkt som låter så mycket att de ger mer störd sömn än vad värmen ger. I somras la jag en lapp till städerskorna där jag bad dem att inte dra undan gardinerna så att soljuset hindrades från att ge lika mycket värme. Det var inte alltid de brydde sig om det men för det mesta lät de då dem vara fördragna. Nu under vinterhalvåret är det här däremot inte längre något problem.
Det här håller jag verkligen med dig om. Jag bodde en natt på Scandic Värnamo i somras. Vårt rum utan luftkonditionering var olidigt hett när vi checkade in, eftersom det stått med öppna gardiner i solen hela eftermiddagen. Som gammal brandman använda jag rummets bordfläkt för att få ut det värsta men det blev till att vara i underkläderna hela kvällen. Jag sa samma sak som du till receptionisten, varför är inte gardinerna stängda istället för öppna? Skulle spara mycket obehag för gästerna.
 
Jag förstår inte logiken om varför dyra hotell vill betalt för internetuppkoppling, medans andra 3 stjärniga hotell och neråt erbjuder gratis internet.
Gör någon det?

Tyvärr ja. De tar betalt för att de kan ta betalt. Eftersom de riktar sig till affärsresenärer som kommer betala för internet, tar dem betalt. Annat är det med mindre hotell som även riktar sig mer mot privatresenärer.
 

SK9269

Medlem
Intressant detta du säger om gymmen på Scandic, jag tycker att det är tvärtom, det är alltid mer eller mindre tomma, men då bor jag inte på Scandic i Stockholm utan främst i Danmark och där är de tomma. Bastu är inte ovanligt i Finland och några rum på Planetstaden i Lund har bastu. Men jag håller med dig Örebro Väst är nog det sämsta av Scandics motorvägshotell.

Det händer att det är tomt i gymet på Scandic Ariadne där jag brukar bo också men i perioder är det många som är här på jobb och då brukar det vara hårt tryck på gymet ibland. Om det finns 250 rum som det gör på det här hotellet så hade det inte varit helt fel om de hade haft två motionscyklar och två löpband i gymet istället för bara ett av varje. Då skulle det bli färre tillfällen då man får ställa in träningen. Å andra sidan finns det en fördel med Scandic Ariadne i Stockholm när det gäller möjlighet till träning: Det är nära till Djurgården så för att slippa kriga om motionscykeln så har jag sprungit många rundor på 10-18 km per gång runt Djurgården under sommarhalvåret med utgångspunkt från Scandic Ariadne.

Scandic Örebro Väst hade rum som var ganska slitna då jag bodde där men om man bara krävde att få rum som inte vätter mot motorvägen så var de okej, men inte mycket mer. En sak var däremot Scandic Örebro Väst riktigt bra på: Maten som serverades i deras restaurang om kvällarna var mycket bra! De hade uppenbarligen en väldigt bra kock. Att de inte resolut tog tag i de störningar som gjorde att jag inte kunde sova sist jag bodde där är däremot inte acceptabelt.
 

SK9269

Medlem
Det är intressant det där ni säger om att bastu på rummet är inte är ovanligt i Finland. Jag har inte bott mycket på hotell i Finland så jag kände inte till det. Bor jag i tjänsten så skulle jag antagligen inte få boka ett rum med sån lyx. Men man skulle ju alltid kunna göra en weekendresa till grannen i öst någon gång för att koppla av och se mer av det landet och då skulle man ju kunna kika lite efter ett rum med bastu, åtminstone om man åker under vinterhalvåret.
 

niksal

Medlem
Jag bor mest på Radisson i Skandinavien, och jag saknar elit in- och utcheckning som t.ex. SPG erbjuder. Radisson Scandinavia i CPH är så gott som varje morgon fullproppad av Thai Airways och annan flygpersonal som blockerar hela receptionen. Lägg till att hela kö-systemet är obefintligt (välj en kö av fyra-fem och hoppas du valde rätt) och man kan lätt öda 10-15 extra minuter på morgonen.

Ordentligt internet håller jag med om.

Mina personligen bästa hotellupplevelser har varit på Le Meridien hotell på olika orter, både i Europa och Nordamerika, då jag ännu var SPG Plat. Snygga, välstädade, coola hotell, och mycket bra elite recognition. Ska bli intressant att se vad som händer på Radissons efter att jag nästa vecka har min 30:e vistelse i år -> Concierge :p
 
Toppen