Senaste nytt

Vad är vitsen med Premium Economy?

NyfikenGrau

Medlem
Faktum är att det som fick mig att öht bli nyfiken på "finare" resande och den här sajten, var att jag vantrivdes så på longhaulflyg i economy. Efter att ha provat business kan jag konstatera att inte heller det motsvarade någon hotellsäng direkt, så jag kan mycket väl tänka mig att prova PE, tror det är precis vad jag söker - ett sätt att sitta av långresor som ger mig möjlighet att sträcka på mig, ställa mig upp då och då, inte tränga mig ut från fönsterplats till gång som en ål varje gång osv. Och ändå oftast bra mycket billigare än business.

Är egentligen totalt ointresserad av flygmat, och loungerna kan man fortfarande på ett enkelt sätt få med statuskort.
 
Last edited:

Moco

Medlem
Ett skolboksexempel på ett incitament för att få affärsresenärer att betala mer för ekonomibiljetter när resepolicyn endast tillåter economy, utan tvekan.
Mediamarkt-exemplet låter också ganska passande.
 

Jonas C

Medlem
Bara pinsamt att jämföra noll-flexibilitet-"second level"-Business med full flex-Premium Economy. Det är helt olika produkter man köper, och olika saker i produkten man betalar för.
Är man ute efter flexibilitet känns det logiskt att man får en bättre stol på köpet när man köper en flexibel biljett. Däremot brukar kampanjpriserna på icke-flexibel Premium Economy inte skilja sig så nämnvärt från icke-flexibel Business. Så för någon som reser privat på egen bekostnad så känns det ju inte som en speciellt bra affär att välja Premium Economy när man kan få Business för några tusenlappar till.

Jag tycker du har en rätt skev bild av PE Jonas.
Jag kan mycket väl ha fått en skev bild. Nu har jag inte flugit Premium Economy själv, men det närmaste var recliner-Business på Ethiopians 737 i 10 timmar på en nattflygning mellan Addis Ababa och Stockholm. Komfortmässigt motsvarar stolarna en bättre variant av Premium Economy, men då det var i princip omöjligt att sova så känns det lite meningslöst att välja det på en framtida flygning.
 

Dr. Miles

Expert
Däremot brukar kampanjpriserna på icke-flexibel Premium Economy inte skilja sig så nämnvärt från icke-flexibel Business. Så för någon som reser privat på egen bekostnad så känns det ju inte som en speciellt bra affär att välja Premium Economy när man kan få Business för några tusenlappar till.
Det är inte heller helt sant.
Det beror på flygbolaget och rutt. T ex Turkish Airlines, Alitalia, Air France och British Airways brukar att komma med bra erbjudande i Premium Economy då och då.
Priserna brukar att ligga runt 8.000 - 11.000 SEK vid kampanjer.
När du säger "Några tusen lappar till" beror det helt enkelt på tidpunkten och rutt.

Jag kan mycket väl ha fått en skev bild. Nu har jag inte flugit Premium Economy själv,
Hela frågeställning kan vara lite konstig då främsta anledning av att Premium Economy existerar är för affärsresenär med Economy class only policy.
 

Börnen

Medlem
Nog tycker jag Economy Extra varit värt en en del på SAS till USA. Helt OK stolar med bra benutrymme, varm mat men framför allt en annan nivå av lugn och ro än i economy. Små barn sköter sig bättre i premium economy än i economy är min erfarenhet (både egna och andras barn)
 

WTP

Medlem
Marknaden finns tydligen. Vitsen? Oväsentligt så länge det finns målgrupp som vill ha PE.
Det är stor skillnad, som många redan skrev, att flyga i 11 timmar i eco och PE.
Personligen PE var ett mellansteg från eco till business annars skulle klivet vara för stor då jag reser inte i tjänst.
Att bli medveten resenär är en process ;)

Polo - Golf - Passat - Phaeton
Vad är vitsen med Golf :)
 
Last edited:

Najk

Medlem
Jag tycker PE är en bra produkt. Har visserligen enbart testat SAS Plus och då till USA Östkust som enbart är ca 8h, men jag tycker produkten fyller en bra funktion. Jag kom fram mycket mer utvilad än när jag åkt ekonomi. PE har ju bättre stolar än Ekonomi som gör att man kan sova bättre. Minde folk i kabinen som gör att man kan sova bättre. Fri sprit som också gör att man kan sova bättre :)

Alla företag är inte villiga att spendera 25-30tkr på en businessbiljett och då förefaller PE för ca 15tkr som ett vettigt alternativ.
 
Toppen