Senaste nytt

Vad är vitsen med Premium Economy?

Jonas C

Medlem
Allt fler flygbolag har börjat introducera Premium Economy kabiner, som en mellanklass mellan vanlig Economy och Business Class, där flygbolag som tidigare varit starkt motvilliga till konceptet, en efter en börjat införa klassen.

Jag kanske är trög, men personligen har jag aldrig riktigt fattat poängen med Premium Economy. Stolarna är hos de flesta flygbolag inget mer än en glorifierad Economy stol, med några extra tums benutrymme, ett fotstöd som knappt går att använda och en fiberoptisk läslampa för att skapa ett estetiskt intryck av "Business Class light". Maten är i de flesta fall densamma som Economy, där enda differentiatorn tycks vara ett amenity kit, värdigt nog att åka i soptunnan direkt efter landning.

Med tanke på vad man får för pengarna tycks en merkostnad på 30-50% av priset för en vanlig Economy biljett vara rimligt, men de flesta flygbolag tenderar att ta ut skamliga överpriser på uppemot 2-3 gånger priset för en Economy biljett. Det enda undantaget är Turkish Airlines som erbjuder en ordentlig reclinerstol, med ordentliga måltider för mycket rimliga priser.

Vilken är egentligen den tilltänkta målgruppen? Utöver affärsresenärer med "Economy Only" policy och djupa fickor, så har jag svårt att se varför någon skulle vara dum nog att välja Premium Economy när många flygbolag erbjuder kampanjpriser i Business för samma pris. Eller har jag missat något?
 

Morgan

Medlem
affärsresenärer med "Economy Only" policy och djupa fickor

Behöver svaret vara mer komplicerat? I tillägg resenärer som tröttnar på ekonomiklass a la Ryanair men inte känner att business class "är för dem" - typ de som tycker Norwegians premiumprodukt är "Första klass"
 

twiggs

Medlem
Det nästan mest irriterande är människor som tror att man reser i premiumkabin för att man ska bli serveras bättre mat och dryck, få en snygg toalettväska och diverse krimskrams. För frekventa resenärer som reser i jobbrelaterade syften är meningen med affärsklass att kunna få en smidig resa. På långlinjer handlar det om att man kan sova ordentligt och ha en bättre tillgänglighet på biljetterna (på kortlinjer främst i anslutning till långlinjer annars främst på grund av bäst tillgänglighet). Sen finns det precis som du säger Jonas, även företag som inte tillåter affärsklass inte ens på långa linjer alternativt kräver att man reser i mindre bra klass när man är på väg hem och inte ska jobba direkt efter åt. Så då är detta ett ypperligt mellanalternativ. Bara pinsamt att jämföra noll-flexibilitet-"second level"-Business med full flex-Premium Economy. Det är helt olika produkter man köper, och olika saker i produkten man betalar för.
 
Det finns nog också långa människor som gärna betalar för extra benutrymme, men som ändå inte har betalningsvilja eller betalningsförmåga för businessclass. Men den kundgruppen kan inte vara jättestor.
 

palmen

Moderator
Nu har jag bara åkt premium economy med SAS på longhaul och jag tyckte den produkten var bra, förutom att IFE inte höll måttet direkt.
Har inte åkt longhaul economy på SAS men kan tänka mig att det är som United longhaul i economy, dvs transport från A till B och inget mer än så.

Hos SAS så var det annan mat i Premium Economy jämfört med Economy, eller det kanske bara var att vi hade ett extra val på menyn. Oavsett vad blev vi serverade före economy så ingen risk att ens val av mat var slut. Det var även fri dricka under hela flygningen, något man inte får i economy hos SAS.
Den största fördelen för min del som har långa ben är att få extra utrymme för benen utan att riskera att personen framför fäller ner sätet i knäna på en. Värt väldigt mycket när man ska försöka sova lite. Stolen var dessutom bredare och betydligt skönare, hade plus fortsatt att ge lika mycket poäng som business hos SAS hade jag valt det alla dagar i veckan om det var så att jag skulle betala för det, framförallt på dagflygningar (västerut) då man inte behöver sova direkt mycket.

Har en resa till SFO inbokad i econoym med SAS (företagspolicy) och jag kommer göra allt jag kan för att få uppgradering till plus, antingen via OptionTown eller betala med poäng. Ska man sitta över 10 timmar på ett plan så är alla små detaljer som kan göra resan lite lättare väldigt uppskattade (bara hoppas på att det inte blir LAN-planet)
 

agehall

Medlem
Jag tycker du har en rätt skev bild av PE Jonas. PE är en rätt bra klass på de flesta bolag och är ett alternativ till business på en hel del sträckor. Det viktigaste för mig när jag reser, är, hör och häpna, inte spriten eller maten utan att jag kommer fram och är i gott skick att göra det jag ska göra. Economy funkar inte för det, men PE funkar på flighter upp till 8h iaf.
 

Kricka

Medlem
På ett nattflyg till t.ex. Nairobi eller Johannesburg (har testat bägge med BA WT+ dvs. PE)
så är det väldig skillnad på i vilket skick man anländer ! Jag kan arbeta vid ankomst med PE
till skillnad från när man anländer med Economy. Det fungerar dessutom med företagets
Economy only-resepolicy.
 

Glenn123

Medlem
Vilken är egentligen den tilltänkta målgruppen? Utöver affärsresenärer med "Economy Only" policy och djupa fickor, så har jag svårt att se varför någon skulle vara dum nog att välja Premium Economy när många flygbolag erbjuder kampanjpriser i Business för samma pris. Eller har jag missat något?

Den typen av bussinessclass-resenär du beskriver kan väll närmast jämföras med den grupp av människor som står och hänger på låset utanför Mediamarkt en kall juldagsmorgon :)
 

Jakob K

Medlem
Jag tycker du har en rätt skev bild av PE Jonas. PE är en rätt bra klass på de flesta bolag och är ett alternativ till business på en hel del sträckor. Det viktigaste för mig när jag reser, är, hör och häpna, inte spriten eller maten utan att jag kommer fram och är i gott skick att göra det jag ska göra. Economy funkar inte för det, men PE funkar på flighter upp till 8h iaf.

Haha, det viktiga för dig är väl cigarren i loungen och att inte somna på flyget. Har jag läst nånstans. ;)
 
Toppen