Senaste nytt

Vad är smidigaste sättet att få ut receptbelagd medicin för resebruk?

Teddulin

Medlem
Kan bekräfta att Stilnoct eller Zolpidem som apoteket gärna byter ut det till är klart beroendeframkallande. Min fd läkares svar på min fråga om det inte är farligt att käka sömntabletter för länge: "nej det är viktigare att du kan sova ordentligt" :) Har man sömnproblem eller bara vill åt "lyxen" att kunna somna när man vill så det ett underbart preparat. Har aldrig testat droger (förutom alkohol, tobak) men jag kan förstå att detta läkemedel är narkotikaklassat då det ger en underbar effekt första gången man använder det. Det krävs dock att man klarar av att skippa tabletten en period då och då, annars blir man immun och behöver större dos. Alkohol ska man väl såklart inte kombinera med detta även om jag själv inte har märkt någon större skillnad då jag druckit nåt glas vin och sedan tagit en tablett innan läggdags.
 

Stefan62

Medlem
Jag ringde till Sophia-hemmet och fick en läkartid direkt. Talade om vad jag ville ha och när det fanns en förkalring osv så var det inga problem att få ut bredspektrum-antibiotika och även en medicin mot mag-åkommor. Självklart fick jag också förmaningar om att inte använda i onödan.
 

Nemo

Medlem
Håll dig borta från piller så långt det är möjligt!
- Om jet lag och sömn. God sömnhygien är a och o. Läs mer på Lufthansa ® - Jet lag . Använd de tips som står där ordentligt, så kommer sömnen att bli bättre. Återigen: "Avoid taking sleeping pills and melatonin, because they confuse the human organism even more".

- Om antibiotika mot magåkommor. Sällen någon idé med antibiotika, som flera andra påpekar. Ur läkemedelsboken Infektioner i mag-tarmkanalen | Läkemedelsboken 2011-2012 "Bakteriella tarminfektioner är som regel självläkande inom 7–10 dagar och behandlas sällan med antibiotika. Antibiotikabehandling har visats förkorta sjukdomsdurationen med i genomsnitt endast 1–2 dagar och kan bidra till förlängd fekal utsöndring och bärarskap av bakterien hos den enskilde patienten. Extensiv antibiotikaanvändning, globalt framför allt av kinoloner, har dessutom lett till en ökad resistensproblematik vilket försvårar empirisk men i vissa fall även riktad terapi. Endast svår enterit med kolitbild och feber behandlas empiriskt med antibiotika. Små barn, äldre och immunsupprimerade patienter vilka löper större risk för eventuella septiska infektioner ska erbjudas behandling. Men om du fortsatt vill ha med dig antibiotika så kan du läsa vidare på WHO | World Health Organization . Läs även Handbok i resemedicin : fakta, råd, behandling - Rickard Ånell - Bok (9789172058736) | Adlibris Bokhandel .

- Om kontakt med Vårdcentral och listning. Än så länge kan du bara lista dig i det landsting som du är folkbokförd i. Men du kan lista om dig på studs, och direkt är vårdcentralen skyldig att ta emot dig (även om de inte uppdaterar patientregistret direkt). För Stockholm: Vårdguiden
"Du kan välja vilken vårdcentral/husläkarmottagning du vill, och skriva in dig när du kommer dit. Du kan också byta husläkare eller mottagning när som helst". Rent formellt/medicinetiskt är samtliga vårdcentraler skyldiga att ta emot patienter i behov av vård (dock ej förebyggande vård), även om de som sitter i telefonen sällan är medvetna om detta.
 

Homer

Medlem
Jag ordinerar endast single malt, inget annat... :p (jo, ibland går det bra med vodka också)

Inte det här då?

616987685_o.jpg

$%28KGrHqZ,!qME88f7,knyBPWDBzTvYw~~60_57.JPG
 
Är det någon som kan rekommendera något ifall man vill sova djupare (det behöver inte tvungetvis vara receptbelagt)? Jag behöver ofta göra toalettbesök under natten och ibland är jag megatrött när jag vaknar och då är det inga problem att somna om igen, men ibland är jag nästan klarvaken och då är det omöjligt att somna om och resultatet blir att jag sover 5 timmar istället för planerade 8 timmar. Jag har testat Neurol Forte men det hjälper mig endast med att somna in snabbare.
 

jumbooze

Medlem
Jag kanske har tur men jag reagerar på magnesiumtillskott, tar en tuggtablett från apoteket och blir dåsig och somnar lättare in. ( funkar säkert inte så på alla ). Andra talar om Melantonin eller receptbelagda tabletter men så långt har jag inte behövt gå.
 
Är det någon som kan rekommendera något ifall man vill sova djupare (det behöver inte tvungetvis vara receptbelagt)? Jag behöver ofta göra toalettbesök under natten och ibland är jag megatrött när jag vaknar och då är det inga problem att somna om igen, men ibland är jag nästan klarvaken och då är det omöjligt att somna om och resultatet blir att jag sover 5 timmar istället för planerade 8 timmar. Jag har testat Neurol Forte men det hjälper mig endast med att somna in snabbare.
Har inget tips att ge dig men en fråga. Vill du verkligen sova när du behöver göra toalettbesök? Kan ju få tråkiga konsekvenser om du inte vaknar.
 

agehall

Medlem
Har inget tips att ge dig men en fråga. Vill du verkligen sova när du behöver göra toalettbesök? Kan ju få tråkiga konsekvenser om du inte vaknar.
Jag misstänker att det handlar om de gånger då det är svårt att somna om, inte att ta i förebyggande syfte...
 
Har inget tips att ge dig men en fråga. Vill du verkligen sova när du behöver göra toalettbesök? Kan ju få tråkiga konsekvenser om du inte vaknar.
Ja, det kan ju bli otrevligt om jag sover så djupt att jag inte vaknar alls, men det har aldrig hänt efter min femårsdag, oavsett hur djupt jag har sovit. Det är ju inte trevligt att vakna 04:00 och känna sig klarvaken och inte kunna somna om.
 
Toppen