Senaste nytt

Vad är smidigaste sättet att få ut receptbelagd medicin för resebruk?

Tjaeng

Medlem
Lättaste sättet är såklart att känna en legitimerad läkare som kan tänkas förstå dina förutsättningar och behov. Däremot har jag ingen förståelse för varför du skulle behöva antibiotika mot yer average matförgiftning med tanke på att det

1. Sällan förkortar sjukdomsförloppet
2. Ofta är verkningslöst mot atypiska bakterier, svampar och amöbor som orsakar många av de allvarligare "turistdiarréerna".
3. Är verkningslöst mot virala matförgiftningar som alltjämt är vanligare.
4. Bredspektrumpreparat som biter på "det mesta" kan även bita på normalfloran vilket i sig kan ge en massa besvär
5. Ofta mycket ineffektivt mot just diarrétillstånd då antibiotika ofta behöver någon komponent från immunsystemet (=tillgång till blodbanan) för att fungera, samt att diarrén i sig gör att allt, inkl bakterier s.a.s sköljs bort innan någon verkan hinner ses.


6. ....och så resistensproblemet då. Om man ska vara krass är det för individen inte "bidrag till antibiotikaresistens i New Delhis avloppssystem" som är viktigt, utan för att felaktig/oförsiktig användning kan leda till utveckling av resistenta stammar hos enskild person.

Jag har dock förståelse för att du kan tänkas vilja ha antibiotika tillhands för andra ändamål, med tanke på att du tycks resa en hel del i t.ex Afrika där både tillgång till moderna preparat och kunskap om rätt antibiotikabehandling för rätt tillstånd kan vara bristfällig. Du behöver knappast något bredspektrumpreparat utom möjligen ciprofloxacin.

Vad gäller sömntabletter är det väl inte sådär jättevanligt att zopiklon/imovane är narkotikaklassat utomlands, och i Sverige står den under förteckning V = behövs inte införsel/utförselbevis när du åker in/ut.
 

taxvalp

Medlem
agehall; skrev:
Vad är bra, icke beroendeframkallande, alternativ enligt dig? Jag har ingen som helst koll på området så jag tar gärna emot tips här också.

Det är alltjämt receptbelagda preparat jag tänker på och man ska ju vara mycket försiktig med att ge rekommendationer kring sådana i nätforum. Men ett tips är de äldre preparaten mot allergi som hade trötthet som oönskad biverkan. Annars finns det ju icke beroendeframkallande sömnpreparat som Propavan etc. Varje läkare lär känna till detta.
 

agehall

Medlem
En snabb läsning på FASS och wikipedia får mig att tro att Propavan är ungefär det jag letar efter. Då återstår bara att få en läkartid för samråd och receptskrivning.
 
agehall, jag förstår precis vad du menar. Har haft samma problem med sömn. Fortfarande kan inte somna ibland i ett par dygn vilket påverkar produktiviteten. Men jag har ju turen att ha tillgång till en bred spektrum av läkare som behöver sällan långa beskrivningar på mina symptom. ;)
Har fått hjälp av en läkare som hade gjort lite tid både i Afrika och andra heta zoner och vet precis vilka faror kan man bli utsatt för. Kan rekomendera kolla upp mottagningar för UD och använd gärna din Sjukvård Stor som du har(jag har haft det med) vid minsta lilla bekymmer. Man måste nog hitta en bra läkare som kan allt om ens hälsa för att kunna förebygga stora problem.

Någon läkare får rätta mig men IMHO inget hjälper mot en virus och det finns nästan inget virus som kan behandlad med hjälp av läkemedel. Hoppas jag är fel på denna punkt.

Antibiotika kan ha dåliga bieffekter så det är bäst att ha tillgång till den men inte använda om man inte måste. Förra året lärde jag känna priset av ett modern antibiotika preparat. Jämförbar med en C biljett ;)
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Någon läkare får rätta mig men IMHO inget hjälper mot en virus och det finns nästan inget virus som kan behandlad med hjälp av läkemedel. Hoppas jag är fel på denna punkt.

Nu är jag inte läkare (än), men... svaret beror helt på hur man definierar "hjälper mot". Finns en hel del antiviraler som fungerar från sådär till mycket bra, men då ofta mot specifika saker såsom hepatit C, HIV, Herpes Simplex osv. Vanlig förkylning är knepigare.

Förra året lärde jag känna priset av ett modern antibiotika preparat. Jämförbar med en F biljett ;)

....Wha..?


Semi-OffT: Nu är malariaparasiten vare sig virus eller bakterie, men kinin är ett klassiskt medel/profylax mot symtomen av just malaria. Bra att ha som argument om någon säger blä åt er vana att beställa Gin & Tonic när ni flyger...
 

Hall

Medlem
Semi-OffT: Nu är malariaparasiten vare sig virus eller bakterie, men kinin är ett klassiskt medel/profylax mot symtomen av just malaria. Bra att ha som argument om någon säger blä åt er vana att beställa Gin & Tonic när ni flyger...

Bra argument så länge personen inte vet att du behöver 30-40 GT om dan för terapeutisk dos. :D
 
Toppen