Senaste nytt

Vad är smidigaste sättet att få ut receptbelagd medicin för resebruk?

agehall

Medlem
Jag har en sådan försäkring genom akademikerförsäkringar (som verkar vara trygg-hansa i botten) och de påstod att de bara hjälpte till med problem man har fått, inte förebyggande saker som detta kan ses som. :( Det var lite av en besvikelse faktiskt.
 

twiggs

Medlem
Inte för att vara den som är den nu men:

Men vilka signaler skulle det skicka om man på ett vaccinationsliknande manér tog emot patienter och skrev ut narkotikaklassade läkemedel?
 

agehall

Medlem
Inte för att vara den som är den nu men:

Men vilka signaler skulle det skicka om man på ett vaccinationsliknande manér tog emot patienter och skrev ut narkotikaklassade läkemedel?

Klart det vid första anblick kan ses som slentrianmässigt, men jag förutsätter att en riktig läkare skulle göra en bedömning innan receptet utfärdas. Det är ju i princip ingen skillnad mot att få Lariam utskrivet, vilket jag ofta har fått av dessa inrättningar.
 

Hall

Medlem
Varför behöver du sömntabletter och bredspektrumantibiotika? Dessa läkemedel är reglerade av mycket goda anledningar.

EDIT: Kanske för blunt men det känns inte bra att vi pratar om illegala sätt att hantera receptbelagda läkemedel.

EDIT2: Privatläkare anslutna till landstinget finns det mängder av i Stockholm. Gå till en seriös sådan läkare och förklara dina behov. Du kan ofta få tid samma dag som du ringer.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Klart det vid första anblick kan ses som slentrianmässigt, men jag förutsätter att en riktig läkare skulle göra en bedömning innan receptet utfärdas. Det är ju i princip ingen skillnad mot att få Lariam utskrivet, vilket jag ofta har fått av dessa inrättningar.

Men malariamedel är ju inte läkemedel av den sorten. Att få meflokin skrivit och sen steget upp till zopiklon, zolpidem eller zaleplon (för att inte tala om flunitrazepam eller så) är relativt enormt. Till och med patienter som dagligdags behöver tabletter för att sova hänvisas till egenvård och sömnhygien och annat diverse krafs (ja, det är oftast det) för att reda i sina problem. Det finns ett allmänt reglemente/önskemål att antalet narkotikaförskrivningar måste ner och då gäller det att sålla bland allt. Jag vet till och med avdelningar som har som uttalad policy att narkotika verkligen är sistahandslösning, åtminstone inom den "bransch" där jag är verksam. För vissa läkare (speciellt AT har detta blivit en sådan lag att patientsäkerhet riskeras).

Förstår därför att du har svårt att få läkemedel utskrivna, speciellt om du har önskemål om starka – kan säkert ses som tecken på missbruk eller annat konstigt av en läkare.
 

taxvalp

Medlem
Med all respekt för att landstinget kan upplevas som krångligt så är det inte en omöjlig uppgift att ta reda på vlken vårdcentral du är listad på och att få en tid där inom en vecka (vilket du har rätt till). Jämfört med att dechiffrera regler för bonussystem och fare basis är det enkelt ;)

Däremot är det mer tveksamt om du kommer att få förskrivet något narkotikaklassat sömngivade läkemedel (finns dock annat att testa) och jag håller det för osannolikt att du får utskrivet en antibiotikakur att ha med dig för säkerhets skull. Om du reser någonstans där det verkligen behövs borde du investera i mer kvalificerad resemedicinsk rådgivning.

Jag är själv läkare och kan utan svårigheter förskriva allehanda mediciner till mig själv men vad gäller sömngivande läkemedel för resor håller jag mig av flera skäl till de icke beroendeframkallande. Det finns alternativ, trots att många hävdar annat,
 
Last edited:

agehall

Medlem
Varför behöver du sömntabletter och bredspektrumantibiotika?

Resor mellan många tidszoner på kort tid är ger att man vill sova på fel tider. Då är det ibland bra att kunna tvinga sig att sova när man bör och jag inbillar mig att det är bättre att ta ett sömnpiller då än att använda alkohol.

Antibiotika har jag gärna tillgång till då jag vet hur det är att bli matförgiftad när man reser... Jag har extremt stor respekt för antibiotikaanvändning så de skulle troligen få ligga kvar i väskan, men det är en trygghet.

I övrigt är jag inte ute efter sätt att få tag på läkemedel illegalt. Jag är ute efter konkreta tips på om det finns bättre sätt än att bråka med sin vårdcentral för att lösa detta.

Förstår därför att du har svårt att få läkemedel utskrivna, speciellt om du har önskemål om starka – kan säkert ses som tecken på missbruk eller annat konstigt av en läkare.

Nej, du förstår inte. Jag har aldrig frågat en läkare om att skriva ut några sömnmedel åt mig - det har inte behövts. Jag sover normalt sett som en stock och skulle inte komma på tanken att använda sömntabletter regelbundet. Men antag att man ska till US en vecka, hem 2 dagar och sedan till Australien - det kan få vem som helst att vara helt ur slag.

Jag skulle nog också ha varit tydligare med vad jag anser vara ett starkt preparat. Jag har egentligen bara testat melatonin och tycker inte det funkar alls för mig. Det behöver dock inte vara några knock-out-piller. Mer för insomning så att man undviker att lägga sig på hotellrummet och zappa bland tv-kanaler för att sedan upptäcka att klockan är 07 och att det är dags att gå till kunden ungefär samtidigt som man börjar känna sig trött..

Med all respekt för att landstinget kan upplevas som krångligt så är det inte en omöjlig uppgift att ta reda på vlken vårdcentral du är listad på och att få en tid där inom en vecka (vilket du har rätt till).

Jag vet var jag är listad, och det är dit jag vill ta mig om jag är sjuk. Men de gånger jag har försökt få gå någonstans som är nära till från jobbet har det båda gångerna varit en massa tjafs om att jag ska gå till "min" vårdcentral.

Däremot är det mer tveksamt om du kommer att få förskrivet något narkotikaklassat sömngivade läkemedel (finns dock annat att testa) och jag håller det för osannolikt att du får utskrivet en antibiotikakur att ha med dig för säkerhets skull. Om du reser någonstans där det verkligen behövs borde du investera i mer kvalificerad resemedicinsk rådgivning.

Tja, jag är öppen för att testa vad som helst som är kraftigare än melatonin, för det funkar inge vidare på mig. Det behöver dock inte vara de tyngsta drogerna som finns på marknaden. Har jag väl somnat så brukar jag utan problem kunna sova 8h.

Vad gäller antibiotika så förstår jag att svensk sjukvård drar sig för att skriva ut det. Men faktum är att man kan bli matförgiftad var som helst. Jag har råkat ut för det i både Barcelona och Uganda. När jag var i barcelona lyckades jag flyga till Zürich där jag fick söka akut sjukvård på hemvägen men i Uganda blev jag avkastad precis innan de stängde dörren till flygplanet (vilket nog var tur). Det är i dessa situationer det kan vara skönt att vara lite förberedd.

Jag är själv läkare och kan utan svårigheter förskriva allehanda mediciner till mig själv men vad gäller sömngivande läkemedel för resor håller jag mig av flera skäl till de icke beroendeframkallande. Det finns alternativ, trots att många hävdar annat,

Vad är bra, icke beroendeframkallande, alternativ enligt dig? Jag har ingen som helst koll på området så jag tar gärna emot tips här också.
 

tourist

Medlem
Vad är bra, icke beroendeframkallande, alternativ enligt dig? Jag har ingen som helst koll på området så jag tar gärna emot tips här också.

Jag med! Jag behöver inte, och vill inte heller ha, några knock-out-piller, men ibland vore det bra om det vore lite lättare att få ordning på dygnsrytmen utan att det ska behöva ta en vecka. (Det är till och med möjligt att det skulle hjälpa med sockerpiller om jag verkligen trodde att det var något som hjälper mig somna när jag vill...)
 
Toppen