Senaste nytt

Vad är roligast, Rio de Janeiro eller Sao Paulo?

Skavsta framstår som en 5-stjärnig flygplats i jämförelse (ok kanske lite överdrift).
Kan inte annat än att instämma. Den nya internationella terminalen på GRU är klockren och i klass med hur en internationell flygplats ska vara (dock ska inte den gamla terminalen likställas).

Som många andra nämnt är SP inte den bästa staden för famlij med barn. Värt att tänka på i både Rio och SP är att uppsikt och säkerhet är minst lika viktigt om inte viktigare än i de flesta andra storstäder.

SP har absolut bäst shopping och resturangutbud. Men för att förena nytta med nöje är nog Rio ett bättre resmål för familjen. Om ni fortfarande är sugna på SP men vill få in lite strand och natur går det enkelt att göra en avstickare ett par dagar upp till Paraty. Det går bussar dagligen dit. Restiden är ca. 4timmar.
 
Jag bodde hos en familj i en favela i Rio i två veckor utan problem. Mycket fördomar om säkerheten tror jag vi har, men såklart man ska ha sunt förnuft och inte gå ut själv när det är mörkt.
 

palmen

Moderator
Buzios var en mycket trevlig stad, finns massor av stränder runt omkring staden. Det är dock lite partyvarning om man är där på en helg, ska likställas med rivieran tydligen. Nu var vi där i veckan så partyt såg vi inte mycket av, de stora nattklubbarna verkade vara stängda under veckodagarna.
Buss från Rio tog ca 3 timmar och bussar gick varje eller varannan timme, det är dock bra att boka buss i förväg, när vi kom till stora busstationen så var de två nästkommande bussarna fulla så vi fick vänta nästan 4 timmar på terminalen, ingen höjdarupplevelse direkt.

Paraty hörde jag om från några "vänner" i Brasilien, de tipsade om den staden, speciellt om man även tänkte ta sig ut till Ilha Grande, jag hade dock inte tiden så har inga erfarenheter i övrigt. Antar att det är en trevlig stad iom att brasilianarna själva tipsar om den som värt att besöka.
 

Agö

Medlem
Paraty hörde jag om från några "vänner" i Brasilien, de tipsade om den staden, speciellt om man även tänkte ta sig ut till Ilha Grande, jag hade dock inte tiden så har inga erfarenheter i övrigt. Antar att det är en trevlig stad iom att brasilianarna själva tipsar om den som värt att besöka.
Paraty är flott. Ilha Grande ett paradis.
 

palmen

Moderator
Hur ser det ut med säkerhetssituationen i Rio, och Sydamerika i övrigt?
Jag kände mig inte orolig en enda gång i Rio när jag var där. Sunt förnuft kommer man långt med. De kör visserligen lite mer aggresivt än hemma, det var det mest skrämmande jag råkade ut för.
 

Per N

Medlem
Jag har varit en del i Brasilien och Rio men har aldrig upplevt någonting hotfullt även om jag blivit avryckt halskedjan vid två tillfällen. Dock får jag skylla mig själv när jag vet "spelreglerna" att man inte ska ha några värdefulla smycken eller klocka på sig. Rio är väldigt vackert och jag tycker nog att ett besök i Brasilien även bör innehålla ett besök i Rio. När det gäller maten så är det ett måste med ett besök på en bra Churrascaria med Rodizio, fantastiskt kött med tillbehör tills man storknar.
 

Flying P

Medlem
Jag har varit en del i Brasilien och Rio men har aldrig upplevt någonting hotfullt även om jag blivit avryckt halskedjan vid två tillfällen. Dock får jag skylla mig själv när jag vet "spelreglerna" att man inte ska ha några värdefulla smycken eller klocka på sig. Rio är väldigt vackert och jag tycker nog att ett besök i Brasilien även bör innehålla ett besök i Rio. När det gäller maten så är det ett måste med ett besök på en bra Churrascaria med Rodizio, fantastiskt kött med tillbehör tills man storknar.
Med andra ord, säkerheten är låg i Rio. Om personrån inte är hotfullt vet jag inte vad du har för referensramar.
 

Per N

Medlem
Med andra ord, säkerheten är låg i Rio. Om personrån inte är hotfullt vet jag inte vad du har för referensramar.
För min del skulle jag tycka det var bra mycket obehagligare om en eller flera personer på något sätt hotade mig med vapen eller annat, än som i mitt fall att någon rycker min halskedja när jag går på stranden och sedan springer. Ser man det dessutom till 30 talet resor under 15 år och 10 karnevaler så tycker jag inte man ska säga att säkerheten är låg. Hade jag, precis som jag själv rått andra, att inte ha värdefulla smycken på sig så hade jag sannolikt inte alls drabbats.
 

Flying P

Medlem
För min del skulle jag tycka det var bra mycket obehagligare om en eller flera personer på något sätt hotade mig med vapen eller annat, än som i mitt fall att någon rycker min halskedja när jag går på stranden och sedan springer. Ser man det dessutom till 30 talet resor under 15 år och 10 karnevaler så tycker jag inte man ska säga att säkerheten är låg. Hade jag, precis som jag själv rått andra, att inte ha värdefulla smycken på sig så hade jag sannolikt inte alls drabbats.
Att ens behöva reflektera över vad man har på sig så att man inte blir rånad betyder låg säkerhet. Men antar att vi inte kommer längre.
 
Toppen