Senaste nytt

Vad är rimligt att begära i kompensation

Brandten

Medlem
[URL='http://www.businessclass.se/forum/threads/live-inst%C3%A4lld-flight-fr%C3%A5n-oslo-till-new-york-med-sas.30436/page-7']När vi flög hem med SK936[/url] så fungerade inte FruBrandtens massagefunktion ordentligt och mina hörlurar sprakade. Jag mailade till SAS och påpekade att det inte var någon fara då jag till och med hade laddat ner offline film på ViaPlay med egna hörlurar, utan ville bara påpeka så de kan fixa inför framtida flygningar.

Fick svar nu, ca 1 vecka senare efter mitt mail.

"När det gäller stolen så erbjuder jag antingen 15 000 eurobonus extrapoäng, eller EUR300 i voucher som är giltigt vid nybokning av resor här på SAS, eller för att kunna handla ombord på Cloud shop café. Angående entertainmentsystemet ligger kompensationen på 8000 extrapoäng kontra EUR100 i voucher."

Jag tycker det var oerhört generöst men klarar inte att bestämma mig om jag ska ta voucher eller poäng, vad säger ni proffs?
 

Brandten

Medlem
När vi flög hem med SK936så fungerade inte FruBrandtens massagefunktion ordentligt och mina hörlurar sprakade. Jag mailade till SAS och påpekade att det inte var någon fara då jag till och med hade laddat ner offline film på ViaPlay med egna hörlurar, utan ville bara påpeka så de kan fixa inför framtida flygningar.

Fick svar nu, ca 1 vecka senare efter mitt mail.

"När det gäller stolen så erbjuder jag antingen 15 000 eurobonus extrapoäng, eller EUR300 i voucher som är giltigt vid nybokning av resor här på SAS, eller för att kunna handla ombord på Cloud shop café. Angående entertainmentsystemet ligger kompensationen på 8000 extrapoäng kontra EUR100 i voucher."

Jag tycker det var oerhört generöst men klarar inte att bestämma mig om jag ska ta voucher eller poäng, vad säger ni proffs?

Hade visst dubbel URL taggat inlägget så första delen försvann... För sent för Edit så qoute får duga.
 

Thornado

Medlem
När vi flög hem med SK936 så fungerade inte FruBrandtens massagefunktion ordentligt och mina hörlurar sprakade. Jag mailade till SAS och påpekade att det inte var någon fara då jag till och med hade laddat ner offline film på ViaPlay med egna hörlurar, utan ville bara påpeka så de kan fixa inför framtida flygningar.

Fick svar nu, ca 1 vecka senare efter mitt mail.

"När det gäller stolen så erbjuder jag antingen 15 000 eurobonus extrapoäng, eller EUR300 i voucher som är giltigt vid nybokning av resor här på SAS, eller för att kunna handla ombord på Cloud shop café. Angående entertainmentsystemet ligger kompensationen på 8000 extrapoäng kontra EUR100 i voucher."

Jag tycker det var oerhört generöst men klarar inte att bestämma mig om jag ska ta voucher eller poäng, vad säger ni proffs?

Rent spontant så skulle jag nog ta vouchers. De är lite knöliga att boka med, men 400 EUR är ju trots allt tillräckligt mycket för att boka en longhaul under kampanj, vilket även drar in ~10k poäng (som då dessutom är baspoäng). Om du vet att du ofta behöver boka inrikesresor med kort varsel (gärna med två hopp i varje riktning) så kan det eventuellt vara högre värde än 400 EUR att spendera 20k poäng på två sådana resor, alternativt om du har fler amex-vouchers än poäng och behöver poängen till någon sån rolig resa.
 

Brandten

Medlem
Ja det lutar åt vouchers, har dock en 2-4-1 som ska användas innan årsskiftet så poängen kan också vara bra. Har snart 180000 poäng och dessa skulle nästan tippa mig över 200k vilket är fint för en *A First Class någonstans.
 

palmen

Moderator
Ja det lutar åt vouchers, har dock en 2-4-1 som ska användas innan årsskiftet så poängen kan också vara bra. Har snart 180000 poäng och dessa skulle nästan tippa mig över 200k vilket är fint för en *A First Class någonstans.
Om du inte ska till Australien eller Hawaii så räcker 190k EB poäng till resten av världen i F med Star Alliance.

Måste säga att det är bra kompensation från SAS oavsett.
23.000 poäng eller 400€ i voucher är nog upp till var och en vad man behöver mest, voucher är som redan nämnts lite knepigare att använda i och med att det blir manuell hantering.
 
"När det gäller stolen så erbjuder jag antingen 15 000 eurobonus extrapoäng, eller EUR300 i voucher som är giltigt vid nybokning av resor här på SAS, eller för att kunna handla ombord på Cloud shop café. Angående entertainmentsystemet ligger kompensationen på 8000 extrapoäng kontra EUR100 i voucher."

Jag tycker det var oerhört generöst men klarar inte att bestämma mig om jag ska ta voucher eller poäng, vad säger ni proffs?
Jag hade kört på voucher eftersom det ger större möjligheter att boka resa (som också ger poäng!), men i slutändan så beror det på hur du värderar poängen.
 

Brandten

Medlem
Update: Jag valde poängen så att jag snabbt säkrar vår 2-4-1 bokning.

Edit: Loggade precis in och hade visst passerat 190000 poäng redan. Då väntar jag på 25000 Amex transfer poäng och 30000 bonus challenge poäng + en t/r till London varav ett leg i Plus. Nu ska det börjas planera 2-4-1

Tycker om senaste tidens aktivitet här....

f6c6b05d129ea2b1fc0081bd0f806d95.jpg
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Trasig IFE och icke-fungerande Wifi i Business Stockholm-Los Angeles nyligen. SAS erbjuder 10 000 poäng eller €150 som voucher. De verkar värdesätta sina egna poäng lite olika när man tittar på alternativen som erbjudits här i tråden. 15€/1000 poäng för min del. En snabbtitt i tråden ger att andra värden är €12,5, €20, €8, €10...
 

Kebalibre

Medlem
Inget WiFi ARN-HKG (M) eller HKG-ARN (C) med SK. Skickade ett klagomål till "Customer care" och fick 3000 extrapoäng som jag ifrågasatte då mina 2 resekamrater fick 40000 extrapoäng varpå de adderade 2000 extrapoäng. Med andra ord ingen som helst konsekvens och enligt mig en riktigt snål kompensation.
 

stensth

Medlem
Inget WiFi ARN-HKG (M) eller HKG-ARN (C) med SK. Skickade ett klagomål till "Customer care" och fick 3000 extrapoäng som jag ifrågasatte då mina 2 resekamrater fick 40000 extrapoäng varpå de adderade 2000 extrapoäng. Med andra ord ingen som helst konsekvens och enligt mig en riktigt snål kompensation.
Stor skillnad på 3000 och 40 000 ju!
Har dom någon annan status än dig? Borde väl kanske inte spela någon roll om man är EBB/EBS/EBG/EBD/EBP
 
Toppen