Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

cfr77

Ny medlem
Många företag vill veta när deras kunder blir missnöjda och varför. Därför vill jag prata med en supervisor. Bryr sig inte SAS om feedback? (obs ironi)
 

agehall

Medlem
Många företag vill veta när deras kunder blir missnöjda och varför. Därför vill jag prata med en supervisor. Bryr sig inte SAS om feedback? (obs ironi)

Det är ju iofs rätt tänkt - att ge feedback är sällan dåligt. Men jag skulle nog också rekommendera att ta kontakt via webformuläret och sakligt beskriva din upplevelse. Det är nog det enklaste sättet att framföra dina åsikter och då blir det ju dessutom loggat i olika system.
 

Senator

Moderator
ok, ett sista försök här..

Om vi försöker ta oss ur vår lilla, relativt insatta grupp/värld här inne så kan vi kanske enats om följande?
SAS och AMEX i Sverige har marknadsfört ett samarbete ganska hårt och att det finns ett bra paket, inklusive en 2-for-1 voucher
"Nästan alla" är överens att högst värde av denna är att åka på det något begränsade SAS långdistansnätverk till Asien och USA
Kombinationen av egna förväntningar samt en viss marknadsföring gör att många förväntar sig att just resor till USA och Asien skall finnas hyfsat tillgängligt?
Till slut, att veta hur man skall hitta platserna som finns inte alltid är lika enkelt för allmänheten som inte är så insatta som gänget här inne är...

Kan vi enats om detta som problemställningen för allmänheten, och inte expertgrupper som finns här inne?

Jag kan förstå delvis frustrationen att det man helst vill ha inte finns, att tillgängligheten är låg och det krävs en viss specialkompetens för att lösa detta.

men.....

Det är inte det samma som att a) poäng/miles är värdelösa, b) statuskort inte spelar någon roll och c) personer som lägger mycket tid på att hitta lösningar på ovan felprioriterar sina resurser.

Om jag minns rätt hade ursprungspostern nästan 150 000 EB poäng. Det räcker till en Förstaklassresa någonstans för en biljett som kanske annars skulle kosta 50 000kr att köpa. Så att 150 000 EB poäng inte har ett värde blir lite fel i min värld.

Mitt sista försök....
 

TjudöBoy

Medlem
Jag håller helt och fullt med trådskaparen, bonusprogrammen har spelat ut sitt behov.

Mycket konstig kommentar...
Kan inte förstå varför den skulle ha spelat ut sin roll!?

Om jag bokar och betalar en long haul resa så tycker jag det är lysande att man nästan får en "gratis resa" inom norden/norra europa i poäng för det.
Tycker snarare det är "dumt/oekonomiskt" att inte va medlem i ngt bonusprogram om man är en frekvent flygresenär.

Om man som jag iallafall åker business så vinner jag ingenting rent praktiskt på om jag är guld eller diamond. Jag har tillgång till loung, fast track osv.

Det är bara att gratulera, det är inte alla förunnat att kunna åka kors å tvärs long haul i business class...
 

Storsteffe

Medlem
Det finns ju en kostnad kopplad till poängen beroende på hur hög den är så kanske lägre priser är bättre än poäng. Status har andra slags värden däremot som till stor del inte kostar något extra.
 

telelina

Medlem
Jag har alltid försökt stötta SAS och har också för egen del också försökt att samla poäng.
Dessutom finns det, när jag pratar med dem i telefon istället, i princip inga biljetter att boka överhuvudtaget i sommar. Vad är poängen med deras lojalitetsprogram om man dels varken söka biljetter dels de inte har några biljetter?//...//Jag känner mig blåst.
//...//Vilket flygbolag ska jag byta till?

Jag läser detta som att trådskaparen är frustrerad & vill ha hjälp, är det inte precis det BC är tillför? Att _känna_ sig blåst är inte samma sak som att säga att man har blivit blåst, det måste ju vara OK? Genom att starta tråden har ju cfr77 tagit ett steg i en medveten riktning. Om nu cfr77 återkopplar var cfr77 försöker hitta biljetter & vilken period så dyker det säkert upp en del kreativa förslag tillbaka.

Så kanske sedan cfr77 inte alls känner sig lika besviken (på EB) längre utan glad över att ha hittat BC istället (oavsett om det blir ett programbyte)? Som medveten resenär blir iaf jag mycket mindre besviken numera utan mest glad istället & det är ju just därför att jag numera kan ta fram mycket bättre alternativ som jag tidigare inte alls kände till. :)

Det är nog ganska vanligt att man hittar till BC från lite googlade utifrån att man vill ha mer av än tjänst (än vad man lyckats få), men efter det så öppnar ju sig en ny värld & då har man öppnat dörren mot ett för sig personligen mer tillfredställande resande. :cool:

Välkommen till businessclass.se cfr77
 

Dr. Miles

Expert
Ni som har klagat på dålig tillgänglighet av SAS Business award på long haul flygningar, passa på nu! :)
SAS har släppt många awardplatser i SAS Business på long haul flygningar.

2016-03-11_1008-png.49567

Bilden från SAS sänker awardpriser på långlinjer till Asien! | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

ulagun

Medlem
Det är väl inte tvingande att använda sina poäng/miles etc. Åtminstone M&M går att skänka till bistånd. Alternativt boka hotellnätter.
Själv har EB samt M&M med BC´s hjälp öppnat fantastiska möjligheter som vi aldrig kunnat genomföra annars.
Dock som nämnts med lite framförhållning och planering, utan att behöva vara superproffs har vi t.ex kunnat.
- Ett antal år flyga business med Lufthansa över jul/nyår till typiska turistdestinationer i Asien och Sydamerika för M&M.
(De släpper biljetterna 355 dagar innan avg, så gäller att" hänga på låset")
- För fjuttiga 15.000 poäng slippa economy och kunna uppgradera till Economy extra till New York (Fynd anser jag)
- Från Malmö relativt ofta kunna besöka den son med familj bosatt övre Norrland med bonuspoäng. (Biljettpriserna dit är annars hutlösa)
- Som julklapp till syskonbarn bjuda dem på week-end till Paris och kolla på PSG. Speciellt då vi bokat när SAS haft 50% poängerbjudnade. Dessutom Hiltonpoäng för boendet. Uppskattad och billig julklapp
- Slutar med yngste sonens kommande 40-års present CPH_OSL i plus. Besök på SAS samt norska flygvapnets museer på Gardemoen. (Nästan) vafri fika flaska på Gardermoens flygplats, Far och son får en intressant dag tillsammans
Skulle kunnat trötta ut er med att fortsätta ett bra tag till, men som framgår så är jag snarare tacksam över att denna förmån finns än att beklaga sig över den.
 
Toppen