Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

JacobGBG

Medlem
Jag förstår helt och hållet trådstartarens frustration.

Samtidigt så håller jag med t.ex. Dr. Miles om att man behöver flexibilitet och lite trixande.

Men är vår nivå av optimerande verkligen realistiskt för gemene man/resenär? Vi tillhör flygresenärers aristrokati och det är inte alltid helt rättvist att förutsätta att en helt vanlig Svensson ska ha tid/förståelse för att sätta sig in i flygbolagens komplexa award seat regler.
 

Bamsefar

Medlem
Ja säga vad man vill - men att försöka vrida detta till att det är mitt fel, t.ex. genom att påstå att jag har fel inställning till livet, att SAS inte har tillräckligt med intresse att fånga mig som kund, ja då har man totalt missat vad ett bonusprogram går ut på.

Inflation i poäng här och där, och alla skall jaga, hela tiden, jaga jaga jaga poäng och kanske får jag ihop till en resa om jag är flexibel nog att acceptera att alla andra kontrollerar min tid och säger till mig vad och när....

Over and out.
 

johhenrik

Medlem
Det knepiga här är att jag tycker både Dr. Miles och Bamsefar har "rätt". För man marknadsför alla lojalitetsprogram med att man kan byta sina poäng mot resor, hotell etc. Sen skriver man i liten text att det är "subject to availability" etc. Jag tror att gemene man tror att man kan byta in poäng mot resa så länge det finns en plats.

Iaf, jag har full förståelse för att man kan komma till slutsatsen att det inte är värt att jaga poäng etc. Jag förstår också vissa här inne som vrider o vänder på sig för att få till några extra TPs eller statusgrundande miles/segment. Vi alla är ju olika och prioriterar olika. Detta forum handlar ju inte bara om att maximera milesen, eller maximera sin bonusresa utan om tips för resande generellt eller tips för premiumresande som man betalar för.

Personligen så är jag inte ena eller andra. Ibland maximerar jag min intjäning, ibland maximerar jag komforten, ibland maximerar jag priset (eller minimerar ska jag väl säga :) ).
 

cfr77

Ny medlem
Nu har jag för tredje gången ringt SAS och får svaret "jag kan be en supervisor kontakta dig men jag kan inte garantera att de ringer upp". Till och med Comhem är väsentligt mer service minded.
 

miramax

Medlem
Om det endast är USA i Business med en 2-4-1 som gäller så kanske det är enklare att bara köpa den biljetten istället för att gå med i ett bonusprogram och samla poäng.

Själv så ser jag många sätt att använda poängen inom europa om jag inte hittar någon plats i Business till USA. Gillar man att resa så borde det inte vara några som helst problem att göra av med poängen.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag för tredje gången ringt SAS och får svaret "jag kan be en supervisor kontakta dig men jag kan inte garantera att de ringer upp". Till och med Comhem är väsentligt mer service minded.

Vi försöker att hjälpa dem som vill lära sig. :)

Ett tips till dig är att söka platstillgångar innan du ringer till SAS.
Det underlättar att söka bonusresa platser.

Steg 1, Att registrera ett konto hos ANA Mileage Club.

Steg 2, Sedan läsa den här guiden.
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se

Steg 3, och läsa det här inlägget.
http://www.businessclass.se/forum/s...ward-biljetter-med-ana-tool-4.html#post221469


Om du inte vill göra detta själv så har jag ett tips som jag skrev tidigare i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/s...4-aer-poaengen-med-poaengen-4.html#post223417

Ett tips för er som inte har tid att leta awardplatser i Business class på SAS long haul.

Om ni har tonåringar (helst dem som sitter framför datorn hela tiden) i familjen eller i bekantskap, anlita dem och låta dem att kolla platstillgängligheten.
500 kr i månaden är bra pengar för dem och ge ytterligare liten peng när de har hittat platser. :)
 

cfr77

Ny medlem
Tack för tipset!

Men man ska väl ändå kunna söka på SAS.se. Där visas nu en massa poängbiljetter som inte går att boka!
 

Dr. Miles

Expert
Men man ska väl ändå kunna söka på SAS.se. Där visas nu en massa poängbiljetter som inte går att boka!
Ja, det är tragiskt av SAS webbsida. Det fungerar väldigt dåligt, därav mitt tips.
Jag använder inte heller SAS webbsida när jag söker bonusresa platstillgångar av SAS flygningar.
 

cfr77

Ny medlem
Det roliga är att när jag anmärker på att det inte fungerar så låter det som om det är första gången det händer.
 

agehall

Medlem
Nu har jag för tredje gången ringt SAS och får svaret "jag kan be en supervisor kontakta dig men jag kan inte garantera att de ringer upp". Till och med Comhem är väsentligt mer service minded.

Jag förstår inte varför du så gärna vill prata med en supervisor. Är du inte Pandion (vilket jag antar att du inte är, för då hade du inte haft det här problemet) så är det inte så mycket mer de kan göra för att skaffa fram tillgång åt dig, tyvärr.

Det roliga är att när jag anmärker på att det inte fungerar så låter det som om det är första gången det händer.

Nej, det är allmänt känt här. Däremot har de flesta av oss insett att SAS IT (eller om man ska använda IATA-förkortningar, SK IT) är skit och gett upp om att de ska bättra sig. Därför jobbar vi istället runt dem.
 
Toppen