Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

Senator

Moderator
Vissa anser att man måste vara flexibel. Men det är inte frågan om jag (och Dunder, min fru) är flexibla när det enda SAS erbjuder är t.ex. flygstolar från San Francisco men aldrig till - men man kan såklart flyga till Chicago eller New York, men då kommer man inte hem. Flexibel på datum - inga problem - just give me någon attans flygstol att boka så skall vi nog fixa det. Eller tillåt open jaws så kan jag köpa till hoppet mellan öst och väst kust i USA. Men kom inte dragande med att jag inte är flexibel när SAS helt sonika inte ens tillåter flexibilitet.

Btw BA har större tillgång till stolar för poäng än SAS så visst det går - men då tillkommer vissa andra löjliga begränsningar som att man måste utgå från London och inte Stockholm eftersom det inte finns plats på ARN-LHR typ...

Visst går det - bara du är villig att slå knut på dig själv. Eller så gör man rätt från början, och helt sonika skiter i poängen.

Jag tror att vi alla håller med om att det verkar vara ett akut gap mellan tillgång och efterfråga på SAS i affärsklass utanför Europa. Detta delvis styrs av mindre flotta och lite nätverk.

Men det är när man drar fram den stora kammen, och generaliserar väldigt mycket att jag tipsar att ta ett steg tillbaka och tittar på helheten. Är man SAS EuroBonus kund, och vill gärna använda en 2-for-1 kupong på långsträckor är nog tröskeln för besvikelse ganska låg. Är man BAEC kund och vill använda kupongen exakt när det passar mig, kommer man troligtvis också bli besviken. Men, det behöver inte bara gälla bonusresor. Vad med om ett reapris inte gäller exakt det datum jag vill åka? Eller att just det datum jag vill åka finns inte det plats i den bokningsklass men det finns i en dyrare bokningsklass. Är inte det delvis samma sak?

Absolut är det tråkigt att det inte finns mer flexibilitet och tillgång av bonusplatser med SAS. Jag tycker också att alla program bör bli bättre på att hjälpa sina kunder som letar och att man proaktivt hjälper kunder hitta platser med partners och steg-för-steg. Men att generalisera att det inte finns ett värde håller jag inte alls med om.
 

Dr. Miles

Expert
Flexibel = slösa massor av tid med att leta resa bara för att nyttja poäng.
Oflexibel = vill inte göra någonting själv och skylla på allt på någon annan/annat?

Alla har sina prioriteringar i livet och om du anser att det är slöseri med tid, det är helt upp till dig. Men säg inte till oss andra att bonusprogram är värdelöst bara för att du inte kan använda det bättre.
 
Man får nog leta efter rätt tillfälle och inte utgå ifrån att det går att använda poängen på just DEN sträckan vid DET tillfället. Jag har åkt fem ggr i business m BA ARN-LHR bara i år på poäng, där är det t ex enkelt med just det bolaget.

Ett annars bra alternativ är ju att använda poängen till uppgraderingar.
 

gdaily

Medlem
Det var inga problem att använda min BA 2-4-1 voucher att boka exakt den flygresa jag och Rob74 ville ha, ARN-LHR-SFO på ditvägen och JFK-LHR-ARN, i C, samtidigt som vi fick med en tredje kompis som utgick från Isle of Man i stället för Arlanda.

Knepet? Vi var ute i god tid.
 

fcx

Medlem
Med Eurobonus inom Europa brukar det inte vara något större problem, även om man bara har någon/några veckors framförhållning. Poängpriserna är överkomliga och skatterna låga.

Utanför Europa är en helt annan sak. Ska du använda 2-4-1 behöver du vara ute i god tid och kolla tillgänglighet ofta.

Om man vet detta så att man går in i Eurobonus "med öppna ögon" så är det ett bra program.
 

Dr. Miles

Expert
Ett tips för er som inte har tid att leta awardplatser i Business class på SAS long haul.

Om ni har tonåringar (helst dem som sitter framför datorn hela tiden) i familjen eller i bekantskap, anlita dem och låta dem att kolla platstillgängligheten.
500 kr i månaden är bra pengar för dem och ge ytterligare liten peng när de har hittat platser. :)
 

agehall

Medlem
Hmm, man kanske skulle gå ihop några stycken och hyra en virtual employee. Jag har fått mycket sådana erbjudanden sista tiden och det är inte speciellt dyrt.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm, man kanske skulle gå ihop några stycken och hyra en virtual employee. Jag har fått mycket sådana erbjudanden sista tiden och det är inte speciellt dyrt.

Det finns några studenter i denna forum så kan vi säkert ordna sådan arrangemang i Marknadsplatsen forum. :)
 
Toppen