Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

Storsteffe

Medlem
Poängen med poängen är uppgraderingar ;) Har man möjlighet att boka långt i förväg och är flexibel så går det för all del att hitta platser men det funkar inte för mig.
 

Senator

Moderator
Jag håller helt och fullt med trådskaparen, bonusprogrammen har spelat ut sitt behov. Om man som jag iallafall åker business så vinner jag ingenting rent praktiskt på om jag är guld eller diamond. Jag har tillgång till loung, fast track osv. Utan att vara special någonting.

Och som sagt, utnyttja poängen är ju direkt omöjligt till USA i alla fall. Och 2-4-1 skall vi inte tala om, där får man ju inte ens göra open jaw eller liknande, man är så starkt begränsad helt enkelt att det är direkt löjligt. Ja falsk marknadsföring kan man kalla det faktiskt.

Så nej, vara med i bonusprogram - till vilken nytta då?

Och det är för övrigt lika på BA och OneWorld - så varför ens försöka.

tror du och jag lever i olika världar då jag sällan har problem med mina program att hitta platser när jag vill åka, till dit jag vill åka, för 1-2 personer. Detta inkluderar BAEC där jag har hittat 2-for-1 i högsäsong utan problem. Gäller även hotellprogram där det känns ganska kul att stå utanför Hilton Miami Bentley, surfa på deras gratis trådlösa och boka ett bonusrum som Diamond VIP (enbart tillgängligt för DIA) när hotellet skall ha $1,699 natten.

Dock inser jag att vissa destinationer som t.ex. Hawaii och USAs västkust är svårare, särskilt i högsäsong. Tyvärr anser jag att ibland måste man besitta för mycket egen kunskap för att få till det, och jag tycker man skulle vara mer hjälpsamma mot kunderna.

Jag åkte på studsen till Phuket nu i februari, bokade dagen innan:
Envägs dit med BA CE/Cathay F/DragonAir C (BAEC)
Envägs hem med TG C/SAS Plus (Miles & More)

Så att detta är värdelöst håller jag inte med om. Borde tillgängligheten vara större? Kanske.. Men det som borde framför annat bli bättre är hjälp till vanliga resenärer (utanför detta forum) att få värde för poängen med bättre hjälp att använda dessa.

Till slut anser jag att denna diskussion (förståeligt) färgas mycket av att vi är i Sverige, många har SAS AMEX och tjänar in till denna 2-for-1 och att med SAS sparsamma långdistansnätverk, liten flotta och hög kabinfaktor gör det svårt att känna man får rejält värde för detta.
 

Palazzi

Medlem
Hmm aningen haltande jämförelse iom att SJ inte kör till Newark.

Big Apple-viken i code share med SL ?

För att återknyta till rubriken så kan jag hålla med om att EB inte är det ultimata programmet för att plocka ut bonusresor på långflygningar. Det beror ju dels på att man inte har så många avgångar,, och att man stryper tillgången...

2-4-1 är ju kanon om man lyckas använda den, men annars föredrar jag program där det är prisvärt även med bonusresor hos allianskollegorna.
 
Last edited:
Øv, hele mit fine lange indlæg forsvandt.. Men kort var jeg meget enig med Senator - i Sverige er der mange muligheder for at tjene rigtig mange point vha. AMEX (og 2-4-1) og man skal huske på at kun er fåtal af SAS daglige sæder er Business/Longhaul..
 

agehall

Medlem
För att återknyta till rubriken så kan jag hålla med om att EB inte är det ultimata programmet för att plocka ut bonusresor på långflygningar. Det beror ju dels på att man inte har så många avgångar,, och att man stryper tillgången...

Nja, nu är du lite för snäv. Det är inget fel på EB vad gäller uttag av bonusresor, men SAS släpper väldigt få platser vilket gör det svårt (oavsett program) om man vill flyga med SAS.
 

Bamsefar

Medlem
Vissa anser att man måste vara flexibel. Men det är inte frågan om jag (och Dunder, min fru) är flexibla när det enda SAS erbjuder är t.ex. flygstolar från San Francisco men aldrig till - men man kan såklart flyga till Chicago eller New York, men då kommer man inte hem. Flexibel på datum - inga problem - just give me någon attans flygstol att boka så skall vi nog fixa det. Eller tillåt open jaws så kan jag köpa till hoppet mellan öst och väst kust i USA. Men kom inte dragande med att jag inte är flexibel när SAS helt sonika inte ens tillåter flexibilitet.

Btw BA har större tillgång till stolar för poäng än SAS så visst det går - men då tillkommer vissa andra löjliga begränsningar som att man måste utgå från London och inte Stockholm eftersom det inte finns plats på ARN-LHR typ...

Visst går det - bara du är villig att slå knut på dig själv. Eller så gör man rätt från början, och helt sonika skiter i poängen.
 

Dr. Miles

Expert
Men kom inte dragande med att jag inte är flexibel när SAS helt sonika inte ens tillåter flexibilitet.

Det finns uppenbarligen folk som lyckas att boka SAS long haul i Business class med 2-4-1 voucher (som du kan se genom länken i Agö:s inlägg), så det handlar om antingen:
  • Du söker inte tillräckligt mycket
  • Du är inte tillräckligt flexibel
I den här tråden finns det ju gott om exempel på medlemmar som faktiskt lyckas boka 2-4-1.
 
Toppen