Senaste nytt

Vad är "Likvärdig transport"?

AndersSt

Medlem
Intressant frågeställning det här.
Jag fick kliva av ett kvällsplan hem från DUS en gång pga tekniskt fel. Vi bokades om till morgondagen och skulle självklart bokas in på hotell för natten men vilket hotell kan man ringa så sent på kvällen och fråga om de har ett hundratal enkelrum bäddade och klara? Det blev någon form av kursgårdsliknande "hotell" 1 1/2h bussresa från flygplatsen. Köket var förstås stängt när vi kom dit närmare midnatt men man hade på något vis ordnat fram budpizza till oss allihop och även öppnat baren så vi fick mat och dryck innan sänggående. Sedan upp tidigt nästa morgon för bussresa tillbaka till flygplatsen och morgonplanet hem.

Sammanfattningsvis blev det en lite besvärligare resa än planerat men SAS skötte sig exemplariskt, gjorde vad man kunde för att vi skulle ha det så bra som möjligt och vad gäller EU261/2004 så var det inga problem att få ut sina 250 Euro (för de som visste om den rättigheten).

Med denna utläggning vill jag bara säga att "likvärdig transport" för mig innebär att man kommer fram till sin destination så fort som det bara låter sig göras. Buss, tåg eller flyg borde inte spela så stor roll, bara man kommer fram snarast möjligt. Inställt flyg som hade tagit 1h kan absolut ersättas med buss som tar 6h. Buss kan t o m vara att föredra om tåget hade varit med byte med risken att tappa bort någon passagerare på vägen. Likvärdig transport är inte detsamma som likvärdigt transportmedel?
 
Intressant frågeställning det här.
Jag fick kliva av ett kvällsplan hem från DUS en gång pga tekniskt fel. Vi bokades om till morgondagen och skulle självklart bokas in på hotell för natten men vilket hotell kan man ringa så sent på kvällen och fråga om de har ett hundratal enkelrum bäddade och klara? Det blev någon form av kursgårdsliknande "hotell" 1 1/2h bussresa från flygplatsen. Köket var förstås stängt när vi kom dit närmare midnatt men man hade på något vis ordnat fram budpizza till oss allihop och även öppnat baren så vi fick mat och dryck innan sänggående. Sedan upp tidigt nästa morgon för bussresa tillbaka till flygplatsen och morgonplanet hem.

Sammanfattningsvis blev det en lite besvärligare resa än planerat men SAS skötte sig exemplariskt, gjorde vad man kunde för att vi skulle ha det så bra som möjligt och vad gäller EU261/2004 så var det inga problem att få ut sina 250 Euro (för de som visste om den rättigheten).

Med denna utläggning vill jag bara säga att "likvärdig transport" för mig innebär att man kommer fram till sin destination så fort som det bara låter sig göras. Buss, tåg eller flyg borde inte spela så stor roll, bara man kommer fram snarast möjligt. Inställt flyg som hade tagit 1h kan absolut ersättas med buss som tar 6h. Buss kan t o m vara att föredra om tåget hade varit med byte med risken att tappa bort någon passagerare på vägen. Likvärdig transport är inte detsamma som likvärdigt transportmedel?

Visst är det en intressant diskussion, därav mitt intresse av att svara fast jag inte har ett klart svar eller ens en klar uppfattning.:)

Och jag håller med om detta men borde inte då en nedgradering från C till Y också vara "likvärdig transport" om det är pga equipment change?
Om det är en ren nedgradering ombord får man ju tillbaka större delen av biljettpriset för att man inte får åka C. Borde inte en equipment change från flyg till buss med en sämre standard och längre restid också betraktas som en nedgradering?
 

palmen

Moderator
Jag vet inte exakt hur det är med besättningen, men det måste har antingen varit samma besättning som skulle ta oss till LPI, eller så väntade de i LPI redan eftersom nästa flighten var schemalagt 06:05 LPI-CPH. Den blev också inställd. Jag har fått byta plan många gånger, och särskilt när det är sent på kvällen eftersom flygbolag brukar göra allt de kan för att inte ställa in flyg eller sabba nästa avgång.

Jag var intresserad på hur folk tolkar det där med likvärdig transport. När jag tänka på ett flygplan är det första jag tänka på "det flyger i luften" snarare än "det rymmer många passagerare". Alla tänker olika, därför nyfikenhet.
Hade luftballong varit likvärdig transport? Det flyger också i luften.
Min tolkning är att om det inte går att flyga (vilken orsak det än må vara) så får man betrakta buss, bil, tåg, båt som likvärdig transport beroende på vart man ska. Hur det fordonet man färdas i drivs fram eller om det går på vatten, väg, räls, eller i luften tycker inte jag är ett krav för att vara likvärdigt.
 

palmen

Moderator
Visst är det en intressant diskussion, därav mitt intresse av att svara fast jag inte har ett klart svar eller ens en klar uppfattning.:)

Och jag håller med om detta men borde inte då en nedgradering från C till Y också vara "likvärdig transport" om det är pga equipment change?
Om det är en ren nedgradering ombord får man ju tillbaka större delen av biljettpriset för att man inte får åka C. Borde inte en equipment change från flyg till buss med en sämre standard och längre restid också betraktas som en nedgradering?
Nu framgår det inte vad trådskaparen skulle åka i för klass (go eller plus, eller har man i plus börjat servera mat på korta sträckor på 1h inom skandinavien) men sitter man i economy och istället hamnar i en vanlig "långfärdsbuss" så skulle jag säga att komforten är densamma ungefär och många gånger betydligt bättre på bussen (beroende på vilken buss så klart). Att det inte fanns någon mat/dryck att köpa/få är dock en annan fråga men jag trodde inte busschaufförer fick köra 6h i sträck utan någon paus och om det var ett kortare stopp brukar man kunna köpa något på stället man stannar på.
 
Nu kommer jag att spåra ut lite för att dra det till sin spets......:D

Jag håller med @palmen i ovan att det är likvärdig komfort och att skillnaden är minimal och hade detta hänt mig hade jag nog inte bråkat.

Men......Om låt säga ett flygbolag som har C på inrikes som tex Lufthansa bestämmer sig för att istället för att kompensera resenärer för en nedgradering så skickar dom resenärerna med buss mellan Hamburg och Munchen tex. Skulle då Lufthansa kunna säga att det inte är en nedgradering på grund av att resan blev ändrad till buss? Detta borde ju kunna vara en ren vinst för flygbolagen att använda bussar istället för att ta fram flygalternativ?

Sen tycker jag att en nedgradering från PLUS till GO borde klassificeras som klassisk nedgradering även om det verkar som dom rent tekniskt båda är Economy. Således står jag fast vid att en planerad flygresa som ändras till buss borde/bör kunna tolkas som en nedgradering.....
 

JoelG

Medlem
Min erfarenhet är att det händer titt som tätt att buss ersätter SAS-flyg från Sundsvall till Stockholm (40 mil). Ibland på grund av kraftig dimma, ibland på inställd flight av annan orsak
 

palmen

Moderator
Nu kommer jag att spåra ut lite för att dra det till sin spets......:D

Jag håller med @palmen i ovan att det är likvärdig komfort och att skillnaden är minimal och hade detta hänt mig hade jag nog inte bråkat.

Men......Om låt säga ett flygbolag som har C på inrikes som tex Lufthansa bestämmer sig för att istället för att kompensera resenärer för en nedgradering så skickar dom resenärerna med buss mellan Hamburg och Munchen tex. Skulle då Lufthansa kunna säga att det inte är en nedgradering på grund av att resan blev ändrad till buss? Detta borde ju kunna vara en ren vinst för flygbolagen att använda bussar istället för att ta fram flygalternativ?

Sen tycker jag att en nedgradering från PLUS till GO borde klassificeras som klassisk nedgradering även om det verkar som dom rent tekniskt båda är Economy. Således står jag fast vid att en planerad flygresa som ändras till buss borde/bör kunna tolkas som en nedgradering.....
Jag set dock inte go till buss som nedgradering vad det gäller klass då de är likvärdiga. Om bussen skulle erbjuda dricka och snacks kan man säga det är likvärdigt med plus också.
Sen kan man diskutera om Lufthansa First om det blir en nedgradering om man får åka United Global First istället över Atlanten. Tekniskt sätt är det ju inte en nedgradering då du åker samma kabinklass fast med annat bolag. Det är dock en diskussion för en annan tråd.

Om Lufthansa i ditt exempel kör folk med buss istället för att flyga lär de åka på 261/2004 ersättning och det är nog ingen bra ekonomisk situation i längden och folk skulle nog sluta resa Lufthansa i Business om de satte detta i system.
 

AndersSt

Medlem
I de allra flesta fall lär ju förseningen i samband med ett byte från flyg till buss berättiga till ersättning enligt EU261/2004 om orsaken inte är "extraordinär".

För övrigt har Lufthansa redan reguljära bussturer till vissa destinationer i Tyskland?
 
Toppen