Vad är giltiga undantag för att inte bli kompenserad?

Diskussion i 'Övrigt' startad av sandsater, 2 December 2011.

1. sandsater

sandsater Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nedanstående stycken går att läsa lite här och var. Men vad innebär det egentligen? Mitt flyg från Malta->Frankfurt-GBG blev inställt dagen vi skulle åka och vi kom iväg ett dygn senare. Lufthansa svarar (delvis) följande på mitt klagomål och kompensationskrav.

2. Hej sandsater, välkommen till BusinessClass.se!

Bevisbördan ligger alltid på flygbolagets sida att bevisa vad som var "oförutsett tekniska fel".
    Om de inte kan förklara vettigt sätt, så har du rätt till kompensation.

3. sandsater

sandsater Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tyckte att dom på inget sätt kunde förklara på ett vettigt sätt. Det är väl kanske deras standardförfarande, vad vet jag. Jag slängde över det på ARN så får vi se vad dom tycker.

1 person likes this.
  4. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Låt oss få veta vad som händer. Tekniska fel är per automatik INTE extraordinära omständigheter hur gärna flygbolagen än försöker hävda så. De flesta flygbolag avslår alla kompensationsansökningar direkt för de litar på att de flesta inte känner till sina rättigheter eller bryr sig om att upprätthålla dem. Ge inte upp!

Ta även en titt exempelvis här:

http://www.businessclass.se/sas-eur...raett-erbjudit-tillraecklig-kompensation.html

5. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tjenare Sandsater,

Vi satt tydligen på samma flyg :) Jag fick nästan samma svar från Lufthansa, som du kan läsa här:
    http://www.businessclass.se/ovrigt/...oersenade-flyg-hur-skall-goera.html#post24136

För mig bokade de om via Munchen-Köpenhamn-Stockholm, så att jag sedan hann vidare till Tallinn för SM. Jag skickade in ett klagomålsbrev där jag ville ha ersättning för hotellet i Köpenhamn samt pengar för försenmingen. Jag fick slantar för hotellet och lite flygpoäng som kompensation, men inga kompensationspengar för förseningen. Jag tänker inte bråka vidare med LU, men jag hoppas att du gör det. Jag fortsätter däremot att bråka med Visa-kortet...

6. sandsater

sandsater Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hör av mig när jag har fått något slags besked.

Ett tillägg till Visa-kortsförsäkringen kan jag ju nämna här också som i alla fall jag inte kände till innan. Har aldrig behövt utnyttja något så kanske inte så konstigt.

Vi var ett sällskap på tre personer. Normalfallet är väl då att en person bokar, precis som vi gjorde.
    Då påstås det (har även läst det i efterhand) att han kan få ersättning (om han är berättigad till det), så även övriga medresenärer i gruppen, OM dom har Visa-kort i samma bank.

I det här fallet hade bokaren Swedbank precis som den andra, jag själv som hade i Nordea skulle alltså inte få ett skit.

7. Men om du har hemförsäkring, kan du oftast få ersättning från den.

8. tourist

tourist Medlem

Alla resekortförsäkringar jag någonsin har läst villkoren för gäller kortinnehavaren och familj som bor på samma adress plus i vissa fall medresenärer som skulle ha kunnat boka med sitt eget motsvarande kort precis som du beskriver. Men jag tror att många inte tänker på det när de bokar för kompisgänget...

9. sandsater

sandsater Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Svar från ARN

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!