Senaste nytt

Vad är en långlinje med SAS ?

På 80-talet var 747a en vanlig syn på Kanarieöarna och vill minnas att två kolliderade med förödande konsekvens.

Stämmer bra. Om jag minns rätt var det en KLM-kärra och ett amerikanskt plan (AA?) och alla ombord dog. Finns en väldigt intressant dokumentär om denna olyckan. Tror att det var egot hos KLM-piloten och taskig kommunikation mellan tornet och planen som orsakade olyckan.
 

Agö

Medlem

ulagun

Medlem
Du måste ha räknat fel. Newark->Stockholm Arlanda är 7 timmar 40 minuter enligt tidtabell.

Kod:
SK    904    0    EWR    17:55    ARN    7:35 +1    333    7 hrs 40 mins
Om det är aktuell flygtid kan även Oslo->Las Palmas kan blir kortare än det som står i tidtabellen.

OK,
Fel av mig när det gäller LPA, det var ganska exakt ca. 5 timmar.
Däremot var flygtiden endast 6.40 EWR-ARN. Hann knappt somna in, innan det var dags för frukost.

Förändrar dock inte min åsikt rörande (brist på) serviceupplägg SAS till Las Palmas. att jämföra med tre-timmars flygningar vi gjort med t.ex Cathy Pacific Hong-Kong-Manila. Eller Asiana Seoul-Tokyo Två helt skilda världar,
 
A

Aurora

Guest
OK,
Fel av mig när det gäller LPA, det var ganska exakt ca. 5 timmar.
Däremot var flygtiden endast 6.40 EWR-ARN. Hann knappt somna in, innan det var dags för frukost.

Förändrar dock inte min åsikt rörande (brist på) serviceupplägg SAS till Las Palmas. att jämföra med tre-timmars flygningar vi gjort med t.ex Cathy Pacific Hong-Kong-Manila. Eller Asiana Seoul-Tokyo Två helt skilda världar,

Med fare for å gjenta meg selv: servicenivå defineres ikke som "antall timer flyvning", men hvilken konkurranse det er på en strekning.
Anbefaler å telle hvor mange operatører som tilbyr superbillige flights til Las Palmas, og deretter telle over kundegrunnlaget på ruta.
Dessuten sammenlikner du Asien med Europa, to vidt forskjellige markeder. Kundegruppen som flyr Seoul-Tokyo er bokstavelig talt en helt annen verden enn de som flyr Stockholm-Las Palmas. I tillegg er produksjonskostnaden lavere i Asia.

Hvis du allikevel mener at du hadde klart å operere en long haul-innredet A330 med full service, mellom Stockholm og Las Palmas, så sier jeg: go for it. Raskeste vegen å bli kvitt sparepengene dine :)
 

Johan Hbg

Medlem
Då jag på kort tid flugit SAS Newark-Arlanda och nu Oslo-Las palmas ställer jag mig frågan hur SAS resonerar.
FRån EWR till ARN tog det 6.40 timmar. Bekväm 330.a med mat,en dryck underhållning filt/kudde m.m. i economy.
Helt OK flight
Gardermoen - LPA tog 5.50 i en trång fullbokad 737-800 med Plus-Go konceptet.
Ingen underhållning ingen service utöver kaffe/te samt buy on board vanliga sallad/ sandwich glöm varm mat
Ingen filt. Ingenting. what so ever.
Dessutom kostar LPA flighten faktiskt än New York flighten.
Upplevde f.ö samma sak för några år sedan när SAS flög till Kairo.
Har absolut inget emot GO/Plus konceptet på flygningar inom Europa på några timmar, men en737.a på så lång flygning måste vara sämre än sämsta charter.
Turligt bestod 80% av passagerarna av tålmodiga pensionärer mellan 80 och döden. Damen intill oss drack två gratiskoppar kaffe på hela tiden. OK hon kunde säkert ha handlat, men att inte ens erbjuda gratis vatten anser jag under all värdighet.
Är själv Diamond så vi fick våra GT`s men det hör inte hit.
Sämre än charter är omöjligt. Har flugit både tur, Norwegian och SAS till Kanarieöarna, väljer de senare alla dagar i veckan. Vill du ha lite plats, ta plus, är oftast inte full. Men bara mina tankar.
 

Johan Hbg

Medlem
OK,
Fel av mig när det gäller LPA, det var ganska exakt ca. 5 timmar.
Däremot var flygtiden endast 6.40 EWR-ARN. Hann knappt somna in, innan det var dags för frukost.

Förändrar dock inte min åsikt rörande (brist på) serviceupplägg SAS till Las Palmas. att jämföra med tre-timmars flygningar vi gjort med t.ex Cathy Pacific Hong-Kong-Manila. Eller Asiana Seoul-Tokyo Två helt skilda världar,
Jämföra Seoul Tokyo med en charterrutt är väl inte riktigt äpplen och äpplen...
 

Agö

Medlem
Sämre än charter är omöjligt. Har flugit både tur, Norwegian och SAS till Kanarieöarna, väljer de senare alla dagar i veckan. Vill du ha lite plats, ta plus, är oftast inte full. Men bara mina tankar.
Nu har jag inte flugit till Kanarieöarna men på Oslo/Köpenhamn/Stockholm-Alicante är det varenda gång jag åker fullt i Plus (och hela kabinen). Bästa sättet är att köpa ett extra säte. Det ska jag göra nästa gång.
 

Airbuspilot

Medlem
Regional - anything less than an hour.
Short Haul - 1 hour up to 3 or 4 hours.
Medium Haul - 4 up to 6 or 7 hours.
Long Haul - 7 to about 14 or 15 hours.
Ultra Long Haul - anything over 15 hours non stop.

Vet inte hur SAS räknar men ovan tidsgränser är vedertagna "ute i världen".

Mvh
 
Toppen