Vad är en långlinje med SAS ?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av ulagun, 5 Mars 2016.

  1. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Då jag på kort tid flugit SAS Newark-Arlanda och nu Oslo-Las palmas ställer jag mig frågan hur SAS resonerar.
    FRån EWR till ARN tog det 6.40 timmar. Bekväm 330.a med mat,en dryck underhållning filt/kudde m.m. i economy.
    Helt OK flight
    Gardermoen - LPA tog 5.50 i en trång fullbokad 737-800 med Plus-Go konceptet.
    Ingen underhållning ingen service utöver kaffe/te samt buy on board vanliga sallad/ sandwich glöm varm mat
    Ingen filt. Ingenting. what so ever.
    Dessutom kostar LPA flighten faktiskt än New York flighten.
    Upplevde f.ö samma sak för några år sedan när SAS flög till Kairo.
    Har absolut inget emot GO/Plus konceptet på flygningar inom Europa på några timmar, men en737.a på så lång flygning måste vara sämre än sämsta charter.
    Turligt bestod 80% av passagerarna av tålmodiga pensionärer mellan 80 och döden. Damen intill oss drack två gratiskoppar kaffe på hela tiden. OK hon kunde säkert ha handlat, men att inte ens erbjuda gratis vatten anser jag under all värdighet.
    Är själv Diamond så vi fick våra GT`s men det hör inte hit.
     
    Gus gillar detta.
  2. Abbs

    Abbs Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Största skillnaden är att du till New York korsar en väldans massa tidszoner, men till Las Palmas finns det ingen jetlag att tala om. Sen ska väl Oslo till Las Palmas endast ta 4.50h.
     
  3. Aurora

    Aurora Medlem

    Nesten alle (90%?) av operatørene til Las Palmas opererer med airbus og boeing-serien i mellomdistanse-størrelsen.
    Konkurransen er så sinnsyk, at det ikke finnes økonomisk grunnlag til å operere med long haul innredning.

    It's all about economy.
     
  4. Du måste ha räknat fel. Newark->Stockholm Arlanda är 7 timmar 40 minuter enligt tidtabell.

    Kod:
    SK	904	0	EWR	17:55	ARN	7:35 +1	333	7 hrs 40 mins
    Om det är aktuell flygtid kan även Oslo->Las Palmas kan blir kortare än det som står i tidtabellen.
     
    Abbs gillar detta.
  5. Catfishman

    Catfishman Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Normalt 7h40 men variationen p.g.a jetstream kan ju vara väldigt stor på den rutten, vilket å andra sidan tenderar att göra resan åt andra hållet ännu längre e.g över 9 timmar förekommer i vissa fall. Kommer inte ihåg exakt vad min "snabbaste" färd EWR-ARN var personligen men definitivt under 7 timmar?
     
    agehall gillar detta.
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Linjerna till LPA är lite gränsfall. För mig är longhaul över 6h. 4-6h skulle jag kalla medium haul och under 4h är det short haul. Men det är mina egna påhitt. Tror inte det finns någon faktiskt definition av dessa begrepp.
     
    Smuffe, crown, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  7. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror jag varit nere i 6.30 på EWR-ARN (från takeoff till landning), men då var det en riktigt kraftig medvind (och lite lätt skakigt). Däremot var det på just den flygningen en dryg timme på backen innan takeoff så jag tror vi ankom gate i stort sett på minuten.

    Tillbaks till ämnet: De flesta europeiska reguljärbolag flyger väl shorthaul-maskiner till Kanarieöarna. Som @Aurora skriver är det ekonomi som styr. Undantagen avseende B737/A320 jag kan komma på är de spanska bolagen som med jämna mellanrum flyger ner A330/340 till öarna. Vet dock inte hur deras service är på dessa flighter men antar att det är en ganska nedbantad business class-service om ens någon. Det är helt enkelt inte rätt underlag för bolagen. Vissa charterbolag är väl de som paradoxalt kan erbjuda bäst service då de ofta flyger sina stora maskiner dit och de har ju premium-klass i de flesta fall.
     
  8. WF789

    WF789 Medlem

    Ort:
    Norge
    Land:
    Norge Norge
    Brukte nesten 7 timer på HEL-TFS i vinter. (kraftig motvind) Ikke særlig behagelig i et sete nesten uten polstring. Kunne ikke vært langt unna at vi måtte ned å tanke ekstra drivstoff.
     
  9. JohnnyWilde

    JohnnyWilde Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    På 80-talet var 747a en vanlig syn på Kanarieöarna och vill minnas att två kolliderade med förödande konsekvens.
     
  10. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ibland kan vi i norr ha lite tur med vindarna åt andra hållet (eller otur om man åker fin klass :p), jag åkte OSL-EWR och då var det medvind även vänsterut så det tog ca 6:50 med en stackars 752:a
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×