Senaste nytt

Vad är egentligen serveringen i Plus på shorthaul?

Moco

Medlem
Jag flög arn-osl-arn i tisdags. På förmiddagen var det polarklämma, och på kvällen en baguette (antar att det räknades som fresh bite?). Man erbjöds även polarklämma om man frågade. Inga problem att få precis vad man ville ur vagnen, som det ska vara!

Det enda som är lite irriterande är alla undantag på vissa linjer. Kan man servera på en 40 min osl-arn så kan man även servera samma på 35 min CPH till HAM eller BRE.

CPH-HAM tog ca 50 minuter i måndags kväll och besättningen serverade bites i Plus och hade full försäljning ombord - tvärt emot vad kundservice och deras material/menyer/app/hemsida säger! Jag tycker att det är bra att de serverar, men det bevisar ju återigen bara att de har noll koll.
 

nota bene

Medlem
Jag tycker att det är bra att de serverar, men det bevisar ju återigen bara att de har noll koll.
Kan inte annat än hålla med. Mycket bra att det serveras så långt möjligt. Hellre att någon rad inte hinner få allt än att man inte serverar alls. Kan ju kanske finnas en klausul om att "vid flygtid under 45 minuter sker servering så långt tiden medger" eller liknande.
 
A

Aurora

Guest
Personlig mistanke: på kortere ruter er det kanskje planlagt crewrest/crew meals for CC? Det er ikke mye pauser kabinpersonalet får i dagens luftfart, i England har de bare rett på 20 minutter pause per 12 timers arbeidsdag. Noen på businessclass.se som jobber under liknende forhold?

Thomas Cook cabin crew vote to strike - BBC News

"Thomas Cook has reduced its cabin crew's breaks from one 20-minute break every six hours to one 20-minute break every 12 hours worked - the minimum indicated in the Civil Aviation Authority's guidelines."
 

flum

Medlem
Personlig mistanke: på kortere ruter er det kanskje planlagt crewrest/crew meals for CC? Det er ikke mye pauser kabinpersonalet får i dagens luftfart, i England har de bare rett på 20 minutter pause per 12 timers arbeidsdag. Noen på businessclass.se som jobber under liknende forhold?

Thomas Cook cabin crew vote to strike - BBC News

"Thomas Cook has reduced its cabin crew's breaks from one 20-minute break every six hours to one 20-minute break every 12 hours worked - the minimum indicated in the Civil Aviation Authority's guidelines."
Har du läst tråden?
 
Personlig mistanke: på kortere ruter er det kanskje planlagt crewrest/crew meals for CC? Det er ikke mye pauser kabinpersonalet får i dagens luftfart, i England har de bare rett på 20 minutter pause per 12 timers arbeidsdag. Noen på businessclass.se som jobber under liknende forhold?

Thomas Cook cabin crew vote to strike - BBC News

"Thomas Cook has reduced its cabin crew's breaks from one 20-minute break every six hours to one 20-minute break every 12 hours worked - the minimum indicated in the Civil Aviation Authority's guidelines."
Så vad du säger är att SAS är lika dåliga som ett charterbolag när det gäller avtal med de anställda? Jag har för mig att du brukar säga att det är viktigt med bra avtal för flygsäkerheten osv. Så nu blir jag lite förvirrad?!
 

011430121

Medlem
Personlig mistanke: på kortere ruter er det kanskje planlagt crewrest/crew meals for CC? Det er ikke mye pauser kabinpersonalet får i dagens luftfart, i England har de bare rett på 20 minutter pause per 12 timers arbeidsdag. Noen på businessclass.se som jobber under liknende forhold?

Thomas Cook cabin crew vote to strike - BBC News

"Thomas Cook has reduced its cabin crew's breaks from one 20-minute break every six hours to one 20-minute break every 12 hours worked - the minimum indicated in the Civil Aviation Authority's guidelines."
Nu är det SAS plus vi diskuterar och så vitt jag vet så gäller Skandinaviska regler för SAS. Jag tror att kabinpersonalen i Nord Korea skulle vara glada om de fick Engelska avtalet, det finns alltid de som har det värre.
 
A

Aurora

Guest
Så vad du säger är att SAS är lika dåliga som ett charterbolag när det gäller avtal med de anställda? Jag har för mig att du brukar säga att det är viktigt med bra avtal för flygsäkerheten osv. Så nu blir jag lite förvirrad?!

Anbefaler deg å lese artikkelen en gang til, og sette deg inn i hva CAA er.

Nu är det SAS plus vi diskuterar och så vitt jag vet så gäller Skandinaviska regler för SAS. Jag tror att kabinpersonalen i Nord Korea skulle vara glada om de fick Engelska avtalet, det finns alltid de som har det värre.

Usikker på hva Nord Korea har å gjøre i en argumentasjon om hvorfor det ikke er servering på flyruter med kort flytid.
 
A

Aurora

Guest
Jag läste Thomas Cook 7 gånger i artikeln, SAS nämns inte alls. Det står inte heller något om serveringen på SAS short haul. Så, för att förklara för någon som inte förstår (mig), vad har Thomas Cook med serveringen på SAS att göra?

Hvis du ikke forstår er det helt greit, skjønner det er vanskelig å forstå eksempler på hvor lite hviletid kabincrew har i henhold til Europeisk lovgivning per dags dato, og sette det i sammenheng med hvorfor enkelte flyvninger ikke har servering. Det er jo ikke du som jobber som kabincrew, så jeg orker ikke bruke mer tid på å forklare noen som jeg mistenker egentlig ikke vil forstå ;)
 
Toppen