Senaste nytt

Vad är din längsta omväg?

David

Medlem
Nu var förvisso detta en planerad rundresa för att få uppleva så många bolag som möjligt under en helg så den platsar ju egentligen inte i denna tråden men jag har inget bättre att skriva så det får bli mitt bidrag. Det råkade bli, p.g.a. längsta layover, så att ICN blev destination och således en hyfsad omväg tillbaka. :)

PEK-ICN-PEK fast hemresa via HKG, BKK, SIN och HND. 1288% omväg.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

DrKlas

Medlem
Avståndet mellan Göteborg och Anchorage i Alaska är 4185 miles. Året är 2004. Tre personer från samma institution ska på konferens. Resepolicyn säger att resor ska bokas via en av två möjliga resebyrårer.

Vi är samtidigt på Landvetter. Den av oss tre som bokar via resebyrån som vet att jorden är rund går till Frankfurt-planet och byter i Frankfurt till flyget direkt till Anchorage.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Efter totalt 5227 miles är han framme strax efter lunch lokal tid och undrar var vi andra två blev av. Jo vi åkte till Bryssel istället för Frankfurt. Därifrån reser vi vidare till Cincinatti! Nästan raka vägen mot Anchorage på kartan hos resebyrån. Nästan lika långt också för det är 4174 miles mellan Bryssel och Cincinatti.

Dags att resa vidare mot Salt Lake City. När vi kommer fram vrider vi tillbaka klockan ytterligare ett par timmar och låtsas som om ingenting har hänt.

Och sedan är det dags för dagens tredje och sista Delta ekonomiklassflygning. Ett litet nätt skutt på 2125 miles tar oss till Anchorage. Fast inte min väska visar det sig strax före midnatt då jag under vad som känns som en evighet sett kylväskor i mängder snurra runt på bagagebandet. Vi har rest 8312 miles och jag är trött. Kan det bli värre än så här tänker jag då?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Men visst kan det bli värre! Vi ska ju hem också. Och givetvis inte den smidiga vägen via Frankfurt. Nej efter en väldigt rörig incheckning får vi våra boarding card för första sträckan som tar oss tillbaka till Salt Lake City. Där bekräftas det som antyddes vid incheckningen, nämligen att flyget från Cincinatti till Paris är inställt. Alltså verkligen inställt och inte bara lite försenat. Rutten är nedlagd sedan nästan två månader tillbaka!

Nu börjar jag bli trött igen. Så trött att jag inte flyttar mig från disken när hon bakom den vill hjälpa dem bakom oss istället. De bakom oss som kanske har mer lagom stora problem. Så hon får knappa en stund till på sin dator och ut kommer boarding card till Atlanta!

Nu går det bra för oss och efter en pizza i Atlanta får vi sätta oss på ett flyg till Paris. På flyget ser min kollega filmen The Terminal med Tom Hanks. En passande film tycker han. Vi landar i tid i Paris och är nästan framme vid gaten när vi plötsligt stannar. Bombhot! Ingen får lämna planet. Medan vi väntar ser vi hur våra två timmars bytestid sakta försvinner och när vi till slut släpps av planet så har vi givetvis missat flyget till Göteborg.

Efter ett antal timmars ytterligare väntan får vi till slut flyga hem och efter 8829 miles är vi och mirakulöst nog även våra väskor hemma. Aldrig mer!


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Men vad då aldrig mer? Jo att:

- Låta en resebyrå bestämma flygrutt.
- Byta flyg i Paris.
- Långflygning med Delta.
- Inte återbekräfta biljetterna (Inget problem längre men de lät alltid så ointresserade när man ringde ...)
 
Last edited:

Flood

Medlem
Småsaker i sammanhanget:

GOT-MUC-LHR istället för direkt, 1231 istället för 665 miles. 566 extra eller +85 %.
DEN-IAH-EWR istället för direkt, 2262 istället för 1605 miles. 657 extra eller +41 %.

Det räckte för ett ifrågasättande i incheckningen i alla fall...
 
Jag har aldrig riktigt förstått det där med omvägar. Flyget är för mig ett transportmedel som smidigt och så snabbt som möjligt skall ta mig från A till B. Det kan ha att göra med en traumatisk incident för snart 15 år sedan. Jag skulle till centrala London. Omedveten som jag var så bokade jag ett flyg som landade mitt ute i ingenstans. Sträcka in till London, 70 km. Att jämföra med från Heathrow 25 km. Dvs en omväg på 180%.
 
@Golfkillen - if you don't like flying, you are doing it wrong! :)
Jag har inget emot att flyga, men det är en glorifierad buss. Visst, first är nice för att vara på ett flyg. Däremot så är ju de flesta hotellrum mer bekväma.

Att vara på resande fot är ju en helt annan sak. Men då är det ju ingen omväg, utan resan är själva målet.
 

Skyraider

Medlem
Jag flög en gång DFW-ORD via ANC. 5889 miles istället för 800. Samma pris och lättare att få F (UG på båda) på DFW-ANC och ANC-ORD än på DFW-ORD.
 

dino_81

Medlem
Inte i klass med många andra men isf GOT-OSL-GOT flög jag GOT-CPH-BLL-OSL-CPH-GOT.

Både roligare routing och flygplansmodeller.

CRJ900-ATR-B736-A321-MD82
 
Toppen