Vad är det värt att betala i kronor för eurobonuspoäng?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Danne, 23 Juli 2012.

1. Danne

Danne Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Funderar på att gå över till ett Amex Eurobonuskort och ställer mig frågan vad är eurobonuspoäng värda i kronor, i runda slängar?

Jag vet att man får 20% av spenderade kronor i eurobonuspoäng, men hur mycket är rimligt att betala för säg 1000 eurobonuspoäng?

Är det en bra/dålig deal att betala 5 000 kr för 40 000 eurobonuspoäng? :confused:

/Danne

2. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag brukar värdera EuroBonus-poäng till tio öre/st.

Kanske lite mer om du har ett bestämt syfte med dem (typ fylla upp där att kunna använda Amexvoucher eller så), eller om det är baspoäng som tar mig till högre status, men det är från fall till fall.

3. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är en bra fråga, dvs finns inget entydigt svar. Ett sätt att värdera poängen är ju vilket pris man får betala om köper dem, kontra vad man betalar för att flyga ihop dem. När det gäller EuroBonus-poäng så kostar ju de väldigt mycket att köpa om man jämför med vad man betalar hos de amerikanska bolagen. Ditt exempel med 5000 kr för 40 000 EuroBonus-poäng känns som en bra affär om tänker på hur mycket man skulle betala för att köpa dem, eller flyga ihop dem. Sen tillkommer ju alltid dimensionen med status om man flyger ihop dem. Personligen uppskattar jag tillgång till lounge väldigt mycket och det kan ju vara svårt att sätta ett pris på, eller nej, jag hostade upp en dryg hundring för att komma in i Diners lounger när jag jag flög BKK-SGN för ett tag sedan. Så lougetillgången värderar jag till minst 100 kr:D

4. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis som seat56f och henrik l säger, min värdering också (och jag använder mina poäng till privata uppgraderingar på jobbresor, det spelar ju stor roll vad man använder poängen till).

5. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som redan sagts ovan så beror det ju på vad poängen ska användas till...

20000 poäng för en resa som normalt kostar ca 2000 SEK gör ju att 5000 SEK för 40000 poäng inte är helt orimligt.

Jag använder poäng enbart till bonusresor och då motsvarar värdet ungefär 1000 SEK för 10000 poäng. (Vid C-klassresa så kan man kanske säga 1500 SEK motsvarar 10000 poäng.)

Gus gillar detta.
  6. 45.000 EuroBonus poäng räcker för intra Asien bonusresa i Business class. Det är mer värda än 5.000 SEK(eller 5.625 SEK i den jämförelsen) beroende på routing.

Gus, Agö och Stefan62 gillar detta.
  7. matte_ante

matte_ante Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som funderat över detta på sistone? Hur har ni i sådana fall resonerat?

Gus gillar detta.
  8. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag använder 10 öre styck som överslag, men det beror ju på hur man planerar att använda dem. Flyger du First är värdet högre och flyget du economy så kan värdet vara lägre. Men min betalningsvilja är ganska låg, om det är så att jag måste betala extra för att få poäng. T ex undviker jag att handla i en dyrare butik för att de tar Amex etc, det känns inte värt mecket

9. Glenn123

Glenn123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt min snabba analys så är värdet 3,5öre/poäng för hårdvara och 4,5öre/poäng för poäng som spenderas i menyn ombord ;)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!