Senaste nytt

Vad är det värsta ni råkat ut för ?

Malu

Medlem
Tre i topp:

Nummer ett inträffade på OSD-ARN på 90-talet i en SF2000. Landningen på ARN skedde i full snöstorm med kraftig sidvind och planet vinglade likt en av snöflingorna ner på tvären. Men ner kom vi på något sätt...

Nummer två var en go-around i en B737, även det på ARN för ca 10 år sedan, bara ett tiotal meter ovan mark. Kaptenen meddelade att det var en annan maskin ivägen på landningsbanan. Hmmm...

Nummer tre var inflygningen till EWR med en SAS B767 för ca 15 år sedan, med riktigt kraftig turbulens och många som grät och kräktes om vart annat på raderna omkring. Kabinpersonalen var också fastspänd och vi varnades i förväg. Efter landningen pratade kaptenen lugnande och ursäktade sig en aning, men sade samtidigt att allt varit säkert och helt normalt.
 

Stockholm

Medlem
Ca tio-elva år sedan på väg från ARN till MXP via ZRH. Swiss från ZRH där en av motorerna lägger av mitt i take-off (vi hann precis lyfta när den dog). Planet en A318, 19 el 20 fortsatte bara rakt fram utan att stiga. De flesta lamporna i kabinen slocknade för ett ögonblick. Till slut kom ljuset tillbaka och Airbus'ens hydraulik började pumpa. Sakta, sakta steg vi. Ett par varv runt ZRH och landning med fullt pådrag av brandkår och ambulanser. Lugn och fin landning.

Ingen från Swiss (eller var det Swiss Air på den tiden?) kom och mötte vid gaten så alla paxen började gå mot transithallen ända till dess att det schweiziska gardet (gränspolisen) kom springande med dragna k-pistar och undrade var vi kom från och var vi var på väg.... :eek::eek::cool:
 

rvarttinen

Medlem
Skulle flyga BKK - CPH i december 1986 då SAS DC-10 antagligen körde på något på startbanan och båda däcken på noshjulet sprängdes. Innan kapten fick stopp på planet så gick alla andra däcks också. Rätt skakigt när vi åkte på fälgarna en bit.

När det väl var stopp så blev det först helt tyst innan kapten kort deklamerade "Evacuate the aircraft!" ... hann inte tänka förrän kabinpersonalen hade mer eller mindra slängt ut oss pasagerare.

Blev varse att de där gula s.k. "slides" är ingen man åker nedför utan jag landade längst ned och fick nästa passagerare i ryggen och kanade ut över asfalten. Då märkte jag hur sträv en startbana är - fick en del skrubbsår, men inget allvarligt.... är det verkligen asfalt? Den var verkligen grov i strukturen!
Delar av kabinpersonalen fanns redan på marken och såg till att vi kom bort från maskinen. Den häftiga inbromsningen hade gjort att bromsarna tagit fyr så det var några brandmän där och spolade vatten lite lojt på dem.

Under själva händelsen så hann nog ingen tänka till - det var nog först efteråt som man blev skärrad. Det blev en och anna starkare drink i baren på det hotell vi blev körda till ...

En annan lite läskig upplevelse var under en inflygning till FRA för några år sedan när vi flög genom ett åkoväder som låg ivägen. Vet nu vad ett s.k. downdraft är! Fritt fall i några sekunder innan det tog tvärstopp! Kort efteråt samma sak fast något lindrigare... första gången jag hört en flygvärdinna kippa efter andan.... ett trafikflyplan tycks tåla en hel del.

Hårdaste landningen var för tre år sedan i SFO med en AF 747 i hård blåst. Piloten satte ned flygplanet så hårt att kabinpersoneln "tog skydd" mot att delar ev inredningen skulle falla ned. En del luckor gick upp, etc. men inga lösa inredningsdetaljer ...
 

cikada

Medlem
Skräckupplevelser i luften

Eftersom det mesta på BC handlar om njutningsfyllda flygupplevelser kan det vara intressant att ta del av era upplevelser av det mindre angenäma hållet. Jag tänker då inte på bristande kabinservice typ varm champagne, kallt kaffe och snorkiga CA utan på flygningar med tillbud av olika slag som kunnat sluta illa eller som åtminstone skrämt upp er.
Jag kan själv bidra med en kort video från en flygning jag gjorde 1999 med Lao Air mellan Vientianne och Luang Prabang och där hela kabinen rökfylldes. Det skall tilläggas att flygbolaget rykte vid den tiden var sådant att ex.vis FN-personal inte fick använda det, ej heller ambassadpersonal. Vid det aktuella tillfället var vi dock "tvingade" att bryta mot dessa regler vilket naturligtvis var idiotiskt, Idag flyger man moderna maskiner (Airbus 320 bl.a.)och har certifikat för internationell trafik. 1999 hade man enbart kinesiska Y7 maskiner och något franskt ATR plan om jag minns rätt.
Här länken:
Vientianne to Luang Praabang - YouTube
 
Oj! En del av er har ju varit med om riktiga incidenter. I jämförelse har jag klarat mig mycket väl, det enda som jag kan komma på som otrevligt, men inte läskigt, var en flygning RIX-BUD med Air Baltic, en Fokker 50. En hel del turbulens, och som det visade sig under flygningen var ett par av stolarna minst sagt lösa. Ljudet av dessa stolar som skallrade och hoppade var mycket intensivt. Kaptenen lugnade oss geonom att säga "it just sounds like the chairs will come loose, but don´t worry about it" och flygvärdinnorna lugnade genom att gå runt med en stor flaska vodka och fylla rikligt i glasen. Inget alternativ, inget groggvirke, bara ren sprit! Tog dock tacksamt emot den erbjudna drycken, och stämningen på planet blev genast mycket bättre!
 

Lonelyflyer

Medlem
Huga jag var med om en grej för 4-5 år sen och skulle åka OSD-ARN med en md-80

Jag sitter alltid långt bak fönster och dagen till ära fick jag plats bredvid en bekant som är styrman på just en sån kärra (även idag)
Det var februari och efter de-icing drar piloten på motorerna 15 sekunder för att få upp de i varv (förklarar kollegan) innan de drar iväg

Vi börjar rulla och efter kanske 200 meter hörs tre kraftiga smällar i vänster motor, alldeles bakom vårt fönster
Piloten har också hört detta och saktar in på en gång
Jag frågar vad som hände, och då berättar min bekante att han trodde vi fått is in i motorn.

Vi rullar in till gaten igen och folk är lite skärrade, men ganska lugnt ändå, min kollega känner piloten väl så han letar upp han och när ja träffar han nästa gång i väntan på ett nytt plan berättar han - och det är då jag börjar inse allvaret i vad som kunde ha hänt!

Motorn stallade, dvs fick för mycket luft och det var det som hände i Gottröra, skillnaden var att här hann vi inte lyfta..
 

Traveller

Medlem
Inflygning mot BKK. Inga som helst problem. Thai 747an satte hjulen i backen mjukt och fint för att sedan sänka nosen... som hade ett noshjul vilket vek sig och ljudet av metall mot asfalt skär genom öronen. Satt på denna resa i första klass, alltså i princip rakt över hjulet. Evakuering följde...
 
Toppen