Vad är det som låter?

Diskussion i 'Övrigt' startad av korthoga, 16 Mars 2013.

1. korthoga

korthoga Medlem

Ibland när man står parkerad eller under tiden man taxar så kommer ett ljud från flygplanet som enklast kan beskrivas som ljudet från en skruvdragare eller en borrmaskin…eller kanske kan man beskriva det som ett high pitch sound. Jag har hela tiden trott att det är för att de trimmar om flygplanet eller liknande men efter helgens flygning från CDG-CPH så är jag inte längre säker då det lät minuter i sträck med uppehåll på ett par sekunder och sen igång igen pulserande och ibland konstant.

Ni som flyger ofta vet säkert vilket ljud jag menar. Vet ni vad piloten gör för att det ljudet ska uppkomma?

2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ljudet kommer från PTU:n (Power Transfer Unit). Denna för över hydraultryck från ett system till ett annat, och då systemen inte är sammankopplade till varan vätskemässigt, så sker trycköverföringen mekaniskt med hjälp av hydraulmotorer och pumpar, därav det distinkta ljudet.

1 person likes this.
  3. AxelB

AxelB Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Last edited: 16 Mars 2013
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!