Vad är bäst? Thai Airways eller lite dyrare Singapore Airlines?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Axelzon, 20 December 2011.

  1. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Någon som har erfarenhet av SQs konfiguration i 777-200?

    Skall åka BKK - SIN och sedan SIN - PEK.

    Alternativ 1: TG BKK-SIN t/r och en single BKK-PEK.. TG i C är alltid
    ett säkert kort,dock blir det lite mer restid med transfer i BKK, plus mindre
    Sov tid mellan BKK-PEK. Biljetten är dock 5000:- billigare än:

    Alternativ 2: SQ BKK-SIN-PEK med den sista sträckan 6H overnight.

    Har dock inte hunnit prova SQ i C klass.


    TG brukar vara ganska snåla på mules dessutom, är SQ bättre här?

    Vad säger erfarenheten om mitt kommande val?

    Tackar

    Tack för tips

    Skrivit ut flygbolagsnamnen i rubriken för att förtydliga
    Originaltitel: TG eller lite dyrare SQ
    Ändrad av: Jacob
    ---
     
    Last edited: 20 December 2011
  2. Är det enkelresa till Beijing du pratar om?

    I så fall, om det inte är tjänsteresa, rekommenderar jag att använda bmi Diamond Club miles.

    Bangkok-(TG/SQ)-Singapore[stopover]-(SQ/CA)-Beijing
    11.250 bmi miles + 75 GBP + skatter ca 137 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP

    Du kan köpa 12.000 bmi miles för 159 GBP, så totalkostnaden hamnar runt 4.200 SEK inkl. köp av miles och skatter för enkelresa i Business class.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Angående Business class på Singapore Airlines B777-200, det är helt OK produkt, men inte som longhaul Business.
    De har uppgraderat vissa av de regionala B777-200 och B777-300 till samma stolar som på Airbus A330.

    Singapore Airlines New medium-haul Business Class: (Källa: Singapore Airlines)
    [​IMG] [​IMG]
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Det finns tre versioner business class på Singapore Airlines Boeing 777-200 flygplan.

    Den gamla regionala business class kommer du förmodligen få flyga mellan Bangkok och Singapore. OK för en flygning på två timmar men inget märkvärdigt. 2-3-2 konfiguration ombord.

    Den nya regionala business class är den som AHO postat bilder på. Jag har inte testat denna än.

    Slutligen finns den gamla business class produkten med Spacebeds som fortfarande används på flertalet långflygningar.
    Det är en lie-flat stol som visserligen hängt med några år men som fortfarande är helt OK.

    IMG_0166.jpg
    Gamla regionala business class

    IMG_1471.jpg
    Business class med Spacebed stolen

    (båda bilderna är egentagna)
     
  4. Air Chinas Business class på deras Airbus A330 plan är inte så dålig. De använder A330 på Beijing-Singapore rutt nuförtiden.

    Air China Business class på Airbus A330
    Air China Business Class, Airbus A330_04.jpg Air China Business Class, PEK-ARN, 08.jpg
    Air China Business Class, PEK-ARN, 03.jpg Air China Business Class, PEK-ARN, 01.jpg

    Om du har tur, använder de kanske nya Airbus A330-200 plan med nya Business class till denna rutt.

    Air Chinas nya Business class på Airbus A330-200 (Källa: Air China)
    Air China Business class, new Airbus 330-200_1.jpg Air China Business class, new Airbus 330-200_2.jpg
     
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Vansinnigt billigt med BD miles @AHO. Finns det möjlighet att köpa BD miles för att exempelvis flyga ARN-EWR med SK i C? Kan man få den resan för ett likvärdigt pris?
     
  6. Ja, det finns.

    Hela Norden tillhör Zone 2 enligt bmis Star Alliance award chart och Nord&Centralamerika tillhör Zone 3.

    Enkelresa i Business class mellan Zone 2 och Zone 3 kostar:
    18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP + skatter&bränsletillägg.

    Om du vill undvika bränsletillägg välj US Airways och Air New Zealand(mellan London och Los Angeles) flygningar.
    bmi debiterar bränsletillägg på SAS flygningar och det tillhör bland de dyraste.

    ex Stockholm-Newark med SAS i Business class
    18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP + skatter&bränsletillägg ca 148 GBP.

    Inköpkostnaden av 19.000 bmi miles är 243 GBP, så totalkostnaden blir ca 5.800 SEK inkl. inköp av miles och skatter&bränsletillägg.

    Man kan ta en stopover (dock ej inom Zone 1 & Zone 2) även på enkelresa.
    Så här kan man också flyga: Stockholm-London-Los Angeles(stopover)-San Francisco

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
    Last edited: 20 December 2011
  7. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    TG har 2+2+2 seating på sin C-klass-kabin i 777.
    SQ har 2+3+2 .

    Min subjektiva åsikt: SQ lever numera på gamla meriter och deras service berättigar absolut inte den högre kostnaden.
    Personalen på SQ är marginellt bättre, men det är också allt du får för pengarna. Speciellt är maten på SQ på dekis. Your choice.
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    SQ är nog snålast i branschen på miles. 160% intjäning på Suites Class säger nog det mesta! I Business är det 140% om inte jag minns fel.
     
  9. Ja, det stämmer.
    Kreditering av Singapore Airlines(SQ) flygningar till Lufthansa Miles&More ger hyfsad miles om man flyger i premiumkabiner.(200-300%)
     
  10. Jacob

    Jacob Medlem

    Singapore Airlines har blandat 2-2-2 och 2-3-2, det beror på vilken konfiguration man hamnar på. Men till Peking är det nog ganska garanterat 2-2-2.

    Det där med servicen har jag hört andra som sagt, och till en viss del kan jag hålla med om det själv, i alla fall i business (i first är de fortfarande klockrena). De är inte riktigt vad de var för några år sedan, men å andra sidan tycker jag Thai är högst genomsnittliga i business.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×