Senaste nytt

Vår resa som "digital nomads"

Jenkizzz

Medlem
Fick en förfrågan att berätta mer om mitt liv som "digital nomad", som digital nomad så jobbar man på distans samtidigt som man inte har en fast boende utan reser världen över. Det verkar bli mer och mer populärt i olika former men det här är mer om hur vi lever våra liv som digitala nomader.

image.jpg

Vårt liv ser förmodligen väldigt annorlunda ut från många andras och är många gånger otroligt häftigt. Andra gånger kan det vara lite frustrerande som när man missar ännu en högtid med familjen eller måste tillbringa dagen framför datorn med en deadline i stället för på stranden när man ändå är på Fiji. Att inte kunna hitta jäst i den franska matvaruaffären är en annan favorit och hur beskriver man jäst på franska?

Skriver detta just nu från södra Frankrike, längst med en kringelkorkig väg upp i bergen från en liten by i Franska Pyreneerna med en fantastisk utsikt över de snötäckta bergen. Vi är här i en månad och tar hand om en katt vars ägare är på semester. Vi bor i huset och tar hand om katten och ägorna som om det vore vårt egna. Jobbar på morgonen och försöker att ta oss ut och göra utflykter så ofta som möjligt, vandra i bergen eller upptäcka någon by eller festival i närheten. Det är en av våra favorit sätt att resa, vakta hus eller House Sitting som det heter på engelska.

image.jpg

Jag har bott utomlands i många år men började ett liv på resande fot för 1.5 år sen. Min partner är från NZ så vi tillbringar ett par månader där och ett par i Sverige per år. Om det är någon som behöver husvakt i Sverige när ni bränner miles nästa sommar, säg till! :) Däremellan, någonstans därimellan. Hitills har det främst varit i runt hela Amerika, USA, Canada, Karibien och Europa.

image.jpg

Vi har tillbringat mycket tid med hundar och katter världen över, i Portland, San Fransisco, Grekland och nu i Frankrike. Om ett par veckor åker vi till Manhattan där vi ska vakta ett par hundar vid Upper East i drygt en vecka. Även nu till jul ska vi vakta ett par hundar i ett hus med både pool och bubbelpool i AKL, NZ.

Visa bifogad bild 21300

Eftersom vi ständigt mer eller mindre är på resande fot så är "house sitting" perfekt för oss. Husen som vi vaktar är ofta mycket finare än vad vi skulle ha råd att äga själva och vi har alltid haft tillgång till ägarnas bil. Vi tar väl hand om djur och ägor i utbyte mot gratis boende och tillgång till bil. Detta sänker våra kostnader avsevärt och att vi också har kök att laga mat i gör att vi även kan hålla matkostnaderna nere. Vi kan därmed arbeta färre timmar och spendera mer tid till att upptäcka våra områden och ta med hundarna ut på långpromenader eller jobba intensivt någon månad för att ta ett par veckor ledigt och resa runt.

image.jpg

Att vara sin egen kan ju också fördelarna att man har mer tid att resa. Emellan våra perioder av djur och husvaktande försöker ta några veckor och fokusera på upplevelser. Efter ha vaktat hus i mars så tog vi april ledigt med en vecka i Austin, Texas, en vecka i Florida, en vecka på Puerto Rico och en två veckors kryssning över Atlanten till England. Detta var för övrigt ett bra och billigt sätt att korsa Atlanten. Billigare än en enkel biljett i economy och minst lika lyxigt som business class. Till och med riktiga sängar, det kan du inte ens hitta på first class. ;) Men såklart, det tar ju lite längre tid..

image.jpg

När vi inte vaktar hus så använder vi ofta AirBNB för att hyra lägenheter en längre tid. I Vancouver, Canada så använde vi Craigslist till att hitta ett billigt rum i en fantastik lägenhet mitt i stan med bubbelpool, grill och gym på 52:a våningen och utsikt över bergen från sovrummet. Vi har också använt oss av Couchsurfing.org till att få en mer kulturell upplevelse och träffa nya människor. Vi har några oslagbara minnen därifrån, att vakna upp i en bastu med utsikt över Malibu och Stilla havet, bo i en hydda i en bergsby på Fiji, upptäcka Hawaii med nyfunna vänner.

image.jpg

Vi packar aldrig mer än vad som får plats i handbagaget, har sålt mycket av våra egendommar, har ingen lägenhet eller andra fasta kostnader förutom studielånet. Min totala årsbudget för alla utgifter är nu lika stor som min kallhyra på min gamla etta i Uppsala var, bara hyran!

När det gäller jobb så arbetar min partner med samma jobb som han hade innan vi lämnade Auckland, han utvecklar iPad Applikationer. För mig var det inte lika enkelt och började med översättningar och liknande men har nu börjat hitta tillbaka till liknande arbetsuppgifter som jag hade tidigare. Säg till om ni behöver en projektledare på distans eller någon inom adwords/analytics. :) Vi jobbar också med att starta upp något eget som vi hoppas kunna göra mer och mer till en passiv inkomst.

image.jpg

När det gäller flyg så har det varit lite vad vi kommit över och oftast det billigaste möjliga. Fördelen är att vi är extremt flexibla. Med upptäckten av businessclass.se och frequent flyer miles så har synen ändrats asevärt. Att med miles kunna göra våra resor bekvämt, ha en viss flexibilitet och kunna planera in olika stopp. Nu hoppas jag bara på en öppen kampanj med US airways så vi kan boka våra biljetter för nästa år. IHG pointbreaks planerar vi även på att testa på nästa år, att bo några veckor på fina hotell inom regionerna som vi kommer att boka in. Vi har en milage/points run nu till Buenos Aires, Montevideo och LA i november/december för att bli *gold och få ihop ett gäng IHG poäng. :)

image.jpg

Vi har inga planer på att slå oss ned på ett ställe men vi får se vad som händer.
Någon här som lever på liknande sätt eller funderar på att göra det? Fråga gärna om det är något som ni är nyfikna mer på?
 
Last edited:

majer

Medlem
Jenkizzz skrev:
Vi har en milage/points run nu till Buenos Aires, Montevideo och LA i november/december
Spännande. Jag befinner mig just nu och fram till jul i L.A. PM:a om intresse finns för en fika/middag. Vore intressant att höra mer om era bravader runt om i världen!
 

agehall

Medlem
Jättebra skrivet! Man blir ju helt klart avundsjuk - jag vill också leva sådär men jag skulle nog inte fixa det i längden.
 

Marcus01

Medlem
Aaaargh, här sitter man fast i mellanmjölkens land, 6 veckors semester som ska fördelas sommar/ vinter och en ständig längtan efter att ge sej ut i världen...;-) Skämt åsido. otroligt intressant liv och härligt skrivet! Känns som det finns uppslag för en massa rapporter från er!
 

Jenkizzz

Medlem
Det var jag som bad om detta :) Det låter ju alldeles underbart. Hur stor buffert har ni, eller lever ni paycheck to paycheck? Skulle gärna se en lite mer detaljerad budget, om möjligt. Detta är absolut något jag själv skulle kunna tänka mig att göra.

Kul att det kan inspirera, finns otroligt många bloggar som beskriver mer om praktiska saker såsom budget. Neverendingvoyage skrev ett bra inlägg nyligen om deras 3.5 år på resande fot och de har knappt använt sig av House Sitting. The Cost of Digital Nomad Living: Our 3.5 Year Budget

Vi lämnade NZ med tanken att resa ett par månader och sen bosätta oss i Kanada och jobba där, väl i Kanada när vi väntade på våra arbetstillstånd så började min partners tidigare arbetsgivare skicka över arbete. Vi fick våra visum just före vårt andrahandskontrakt gick ut och insåg hur dyrt det är med boende i Vancouver, vi hade tur med den första lägenheten. Jag hittade av en tillfällighet House Sitting och skickade ett par ansökningar till att vakta hus i Portlands så valet att åka dit ett par månader var lätt. Att planera en sådan livsstil bättre och spara ihop en buffert är dock en rekommendation! Vi hade inget av det och det har varit lite av en utmaning på vägen men känner nu lite mer stabilitet och att vi kan lägga undan pengar till sparkontot. Att inte ha en boendekostnad hjälper verkligen! :)

Angående vår budget så har jag många och långa dokument om det som jag har tänkt att lägga upp på vårt tafatta försök att skriva en blogg, Travels Come True | A blog about Slow travel, Photography, House/Pet Sitting, and Entrepreneurship.. Jag gör det under dagen så kan du se detaljerna närmare där! Det blir lite långt att skriva ned här. :) Men i kort så räknar jag på 200USD i veckan för oss båda i mat och nöjen, ofta när vi vaktar hus så ligger vi på runt 100USD i veckan och sen när vi är ute på resande fot kan det bli upp mot 300USD i veckan. Vi äter bra mat, lagat mycket själva men också en del restaurangbesök, speciellt i USA där bra mat kan vara billigt. Vi är mycket för att komma ut i naturen och mindre för att hänga i rökiga barer men biobesök eller olika utflyker gör vi gärna. Boende är lite till och från, nu kommer vi bo någon vecka på hotell för att få ihop poäng och har även ett par månader med AirBNB i planen då jag räknar på 800 USD per månad. Gällande resor 2014 så börjar vi i NZ och jag hoppas på 40 000 miles t/r United Oceania- Japan t/r med ett stopp i sydostasien på vägen tillbaka, samt Japan-USA-Europa stopover och hoppa av i Hong Kong för 90 000 US miles. Sen tillkommer ett par flygningar inom USA och Europa samt AKL-Tonga.

Fråga gärna om det är något mer! :)
 

Jenkizzz

Medlem
WOW! Grymt imponerande och en massa saker jag aldrig tänkt på innan.
Hur blir man husvakt, söker man aktivt upp det på någon sight eller kontaktar folk er?

Vad det gäller US Dividend miles så är det kampanj just nu, jag har inte fått något mail men kan köpa 50+50 för vanliga kampanjpriset (som många andra också kan göra).
https://www.usairways.com/en-US/div...s/buymiles.html?CAMPAIGNCODE=USB100CJtextlink

Vad kul att vi kan inspirera till något nytt!

Det finns många olika hemsidor att hitta hus att vakta som man betalar en mindre summa för att registrera sig på och sen gör man en fin profil, om man har vaktat någon bekants hus tidigare ser man till att dessa skriver en referens till en och sen söker på det som ligger uppe. Bäst att söka direkt när det läggs upp, om det är någon som är sugen att göra något annorlunda över jul så finns det mängder av hus att vakta då.

Sidorna som jag använder mig av, främst de två första!
House Sitting & House Sitter Jobs | Dog, Cat & Pet Minding | TrustedHousesitters.com
Find House Sitters | House Sitting Guide USA Australia Canada NZ UK worldwide
MindMyHouse - Bringing home owners and house sitters together

Gällande US miles så var jag tyvärr inte träffad för denna kampanjen, händer inget när jag knappar in mina detaljer. Jag har aldrig köpt några tidigare, ny på detta så de har nog inga förhoppningar att få mig till en storkund.. :(
 
Toppen