Senaste nytt

Växla till dollar eller ta ut dollar på plats?

Luchtii

Medlem
Håller med Alx, undvik Forex, dom har ju otroligt dåliga kurser om man jämför med Mastercards växlingskurs som man får när man tar ut med exempelvis ICAs bankkort.

Sist jag var i USA så tog jag ut i en bankomat på JFK. Ingen uttagsutgift, ingen avgift från ICA och inget växlingspåslag.
 

Sakoz

Medlem
Det här inlägget tenderar till att vara "lite" offtopic,

Alla uttag/köp i utlandet med AMEX räknas först om till dollar och sen till den lokala valutan. Därför är det ganska ok att ta ut dollar i USA med AMEX kortet. Men som nämnts tidigare så finns det ännu billigare alternativ.

AMEX Platinum och Centurion: 3%
AMEX SAS Eurobonus: 4%
 

sunkan

Medlem
När jag bodde i Boston använde jag alltid mitt Ica bankkort och tog ut pengar i bankomater från Fleet. Då blev det helt avgiftsfritt. Som student och under ett halvår kunde det ha blivit ganska dyrt annars!

Mvh

Christian
 
Jag har alltid några lösa dollarsedlar i reseplånboken (nödvändigt vid dricks etc) och tar sedan ut efter behov först när jag landat.

Min erfarenhet från USA är att "lösa" bankomater som står uppställda lite här och där, exempelvis på flygplatser, i köpcenter eller till och med inne i affärer/restauranger gör ett tillägg på $1-3 per uttag. Om du istället letar upp en riktig banklokal med tillhörande ATM-rum tillkommer det ingen sådan avgift. Notera dock att det alltid kommer en fråga innan du får dina pengar om du vill godkänna att den som tillhandahåller bankomaten tar en extra avgift (utöver eventuell växlingsavgift från din egen bank).

Och som sagts tidigare: ICA Bankkort är teh shit när det gäller att betala utomlands.
 

tourist

Medlem
Mycket bra och sanna saker som sagts här redan. Använd en bankomat vid ett bankkontor och ta ut en större summa. Jag vill bara tillägga att ännu bättre än ICA-Bankens kort är GE Moneybanks bankkort (pengar på kontot) och betalkort/kreditkort (räkning). Inga årsavgifter, inga valutaväxlingsavgifter, hanteras online mha e-leg.
 

JacobGBG

Medlem
Nu blir jag osäker, borde inte ett VISA debit kort, som Nordea har direktkopplat till personkonto t.ex, ge 0% i påslag just för att pengarna dras direkt? Rent logiskt borde det stämma men jag är säker på att bankerna vill ta sin skål fläsk även där.
 

Dr. Miles

Expert
Det är likadant även i Thailand.
Man behöver att betala 150 THB(ca 35 SEK) i avgift per uttag från bankomat med utländskt kort.

Dock kan man undivka detta genom:
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Min erfarenhet är som tidigare sagts ta ut i bankomat i anslutning till bank. För inköp använd GE Money bank eller ICA utomlands för att slippa 2% valuta påslag på alla dina inköp. Eller skippa kontanter helt och hållet. Tillbringade 1 vecka i Boston förra året. Klarade mig på GE Moneybanks kort och 35 USD i kontanter. Du kan i princip betala allt på kort inklusive drick på krogen. Undvik "finkorten" om det är egna pengar du skall spendera. Dom använder jag endast i lokal valuta dvs SEK.
 

Homer

Medlem
Min erfarenhet är som tidigare sagts ta ut i bankomat i anslutning till bank. För inköp använd GE Money bank eller ICA utomlands för att slippa 2% valuta påslag på alla dina inköp. Eller skippa kontanter helt och hållet. Tillbringade 1 vecka i Boston förra året. Klarade mig på GE Moneybanks kort och 35 USD i kontanter. Du kan i princip betala allt på kort inklusive drick på krogen. Undvik "finkorten" om det är egna pengar du skall spendera. Dom använder jag endast i lokal valuta dvs SEK.

Jag är inte alls övertygad om att jag vill
slippa 2% valuta påslag på alla dina inköp

Om man handlar för 100kkr med SAS Amex skulle det alltså kosta 2.000kr i avgift
men samtidigt tjänar man 20.000 Eurobonus poäng som då kostar 10öre/poäng

Att jämföra med vad det kostar att köpa miles från US
100.000 miles för 1750$ = 12.50 öre/mile

Därtill möjligheten att trigga 2-4-1 voucher
 

ACervin

Medlem
Jag köper 2-4-1 idén. Den är värd en del men man kan undra hur lönsamt det är med poäng för resenären. 3000 kr ger dig 30 000 poäng vilket kan ge dig en ToR till London. Men den går troligen att köpa billigare. Den Australiska konsumentrådgivaren har räknat på det hela och menar att de flesta resenärer är mer betjänta av att hitta mest prisvärda biljett än att betala extra för poäng. Sextio procent av Qantas vinst förra året generades på försäljning av poäng. Men visst jag gillar ett fint poängsaldo också.

Full Page - Frequent Flyer review - CHOICE
 
Toppen