Senaste nytt

Växla pengar. På flygplats eller i "staan"

Bimme

Ny medlem
Växla? Jag tar alltid ut kontanter lokalt i Bankomat/ATM. ICA Banken ha varken uttagsavgift eller valutapåslag. Bank Norwegian har valutapåslag, men du kan ta ut kontanter på kredit!
Kan däremot varna för Japan, där kan man inte använda mastercard på andra automater än postkontoren, i övrigt gäller VISA. För övrigt väldigt kontantbaserat, t o m kontanter för att fylla på Suica (tunnelbane) kortet.
 

Dr. Miles

Expert
Växla? Jag tar alltid ut kontanter lokalt i Bankomat/ATM. ICA Banken ha varken uttagsavgift eller valutapåslag. Bank Norwegian har valutapåslag, men du kan ta ut kontanter på kredit!
Kan däremot varna för Japan, där kan man inte använda mastercard på andra automater än postkontoren, i övrigt gäller VISA. För övrigt väldigt kontantbaserat, t o m kontanter för att fylla på Suica (tunnelbane) kortet.
Just på Manila flygplats verkar det vara problem att ta ut kontanter från bankomater, så vad hjälper det att din eller min bank inte tar något växlingspåslag när man inte kan ta ut kontanter med bank-/kreditkort?
 

Bimme

Ny medlem
Just på Manila flygplats verkar det vara problem att ta ut kontanter från bankomater, så vad hjälper det att din eller min bank inte tar något växlingspåslag när man inte kan ta ut kontanter med bank-/kreditkort?
Frågan var hur man växlar pengar billigast, ingenting om Manila...
 

Kricka

Medlem
@Bimme
Inlägget inleds så här, vilket ju gör frågan om vilket plastkort man kan
använda mindre intressant ?!

"Jag har en rejäl bunt med cash från olika länder nu så är det bättre att :
A) växla hemma på forex och sätta in cashen på kontot.
B) växla på ankommande flygplats.
C) växla i "staan" på orten man kommer till.
Eller D) ???"
 

Johan_G

Medlem
Jag tar alltid med USD och växlar så tidigt som möjligt och brukar se till att jag har PHP så jag klarar mig innan jag kliver ut från flygplatsen. Måste jag fylla på PHP brukar föredrar jag växlingskontor före bankomat, dagtid före kvällstid, huvudgata före bakgata etc. Filippinerna har restriktioner för att hindra utlänningar att växla tillbaka PHP mot utländsk valuta så ett tips är att inte växla till sig tokmycket PHP eftersom det då kan bli knepigt att bli av med dom. Om man sparar sina växlingskvitton ska man tydligen kunna växla tillbaka max samma summa som man har på kvittona, jag har inte brytt mig om att kolla upp hur det går till utan jag utgår från att det enligt gammal fin filippinsk pärmbärar-tradition är rejält tillkrånglat.
 
Toppen