Senaste nytt

Växla American Express Membership Rewards-poäng till... vadå?

Brandten

Medlem
Låt säga att jag har 100.000 MR-poäng och vill växla till en flygbolagspartner.
Hur ska man veta vart man får mest för poängen? Dvs vad kostar en resa hos de olika bolagen (ungefär)?

BA - 110 Membership Rewards-poäng är lika med 10 Avios
DL - 100 Membership Rewards-poäng är lika med 10 SkyMiles
AY - 11 Membership Rewards-poäng är lika med 1 Plus-poäng
AF/KL - 100 Membership Rewards-poäng är lika med 10 Miles
IB - 11 Membership Rewards-poäng är lika med 1 Avios
Mille Miglia - 100 Membership Rewards-poäng är lika med 10 Alitalia Miles
QR - 11 Membership Rewards-poäng är lika med 1 Qmiles
SK - 11 Membership Rewards-poäng är lika med 1 EuroBonus
TG - 10 Membership Rewards-poäng är lika med 1 Royal Orchid Plus Miles

Man vet ju direkt vad en Eurobonusresa kostar och att 1 EB-poäng inte ens tar mig till incheckningsdisken, men hur långt kommer man på poängen hos övriga partners?
 

Morgan

Medlem
Om du inte sitter på miljontals MR så är det smartaste att föra över till ett program du redan har poäng på. Spontant ser Finnair dåligt ut i listan - deras program är väl kilometerbaserat, inte miles, så intjäning är generellt 1,6 ggr så stor?

Sen finns det så klart sweetspots i alla program, men svårt att veta om du vill till Longyearbyen från Köpenhamn(SAS!), från Hong Kong till Manila i First (BA!), eller bara vill ha en mössa som det står Finnair på :)

Några till tips:
×Använd MR som en bank och för över poäng dit du saknar, när du saknar.
×aktivera överföring till samtliga program du använder. Det tar några dagar och snabbar på överföringen om du snabbt skulle vilja fylla på någonstans
 

Erik M

Medlem
Tack @Morgan för bra tips!

Just nu ser jag följande växlingskurser, så här många Membership Rewards-poäng behövs för 1 poäng inom respektive kedja:
Club Carlson 5
Hilton 8
SPG 25

Jag har aldrig använt poäng inom någon av dessa program. Har aldrig jobbat med Membership Rewards förut. Så allt annat lika: Vilket är flest öre per Membership-poäng? Vilket är flest hotellnätter per Membership-poäng?
(Ja jag kan sätta mig och räkna och jämföra, men sannolikt har någon här lite erfarenhet och kan hjälpa mig lite på traven)
 
Tack @Morgan för bra tips!

Just nu ser jag följande växlingskurser, så här många Membership Rewards-poäng behövs för 1 poäng inom respektive kedja:
Club Carlson 5
Hilton 8
SPG 25

Jag har aldrig använt poäng inom någon av dessa program. Har aldrig jobbat med Membership Rewards förut. Så allt annat lika: Vilket är flest öre per Membership-poäng? Vilket är flest hotellnätter per Membership-poäng?
(Ja jag kan sätta mig och räkna och jämföra, men sannolikt har någon här lite erfarenhet och kan hjälpa mig lite på traven)

Spontant känns det som Club Carlson, finns en del billiga hotell för 9000 och 15000 poäng.
 

Erik M

Medlem
Jag gjorde en koll i Kalifornien i april 2018. Där ser det ut som att Club Carlson-poäng och Hilton-poäng är värda UNGEFÄR lika mycket. Svårt att få till en växelkurs för det varierar ju, men typ 400 SEK för 10 000 poäng får jag det till. På båda alltså. (Eftersom Club Carlson-hotell ofta är billigare blir det fler nätter per MR där.)
Ska försöka sätta mig in i SPG nu.
 
Lånar denna tråd lite:
Ungefär hur ofta brukar det historiskt sett poppa upp kampanjer för växling till Eurobonus? Någon som har koll?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen