Senaste nytt

Väskstölder på Öresundståget

AndersSt

Medlem
Jag råkade ut för att min väska blev stulen när tåget stannade på Hyllie station, dvs sista station före Öresundsbron och CPH. Det gick väldigt snabbt, jag hann knappt märka det förrän vi var halvvägs över bron. Väskan hittades senare och lämnades in på Emporia så jag har fått tillbaka den även om ett par saker fattades.

Så jag vill varna för att förvara väskan på hatthyllan, även om man som jag alltid gör, lägger väskan något framför sin sittplats så att man ser väskan. Det är i stort sett riskfritt att försöka stjäla något från ett tåg. Blir de upptäckta så släpper de bara väskan och går av tåget, man lär ju inte följa efter eftersom man förmodligen har ett flyg att passa och bagage kvar på tåget.

Övervakningsfilmerna sparas bara några timmar tillbaka och kommer förmodligen bara att begäras ut av polisen när det gäller överfall/misshandel.
 

Agö

Medlem
Mmm, det är stora problem. Just nu är det ju också bekymmersamt eftersom det är tågbrist vilket gör att dom kör med mindre tåg som följaktligen ofta är riktigt fullastade. Svårare att hålla ordentlig koll på sitt bagage då också. De få gånger jag reser med bagage brukar jag sitta i lågdelen där man kan hålla i sin väska (lite krampaktigt så där).
 
Sitter alltid i "lågdelen" med mina väskor, känns säkrare så och lättare att komma på och av. Trist med stölder men inget som förvånar mig :(
 
Toppen