Senaste nytt

Värt extra kostnaden för att flyga Emirates Business mellan HK och Bangkok?

Per N

Medlem
Mitt fördärv började på den sträckan fast med utgångspunkt från Bangkok. Hittade info att det var en av dom billigaste sträckorna där man kunde testa First Class, vilket jag gjorde och därefter var jag "torsk på Tallin". Är man ung får man googla uttrycket :)
 

Per N

Medlem
Fast med det priset (2.542 HKD) kan man åka i Business class på Hong Kong Airlines båda vägar, dessutom billigare. (Se @staffs inlägg ovan)
Nu beror det förstås på vad man vill ha för upplevelse från en resa i business men visst är det häftigt att få hänga i baren på en A380. Jag har bjudit med några anhöriga på denna rutt med Emirates i First men det är baren dom pratar mest om.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

majer

Medlem
Hej!

Flyger med SAS til HK 24/11 - 3/12. Planen är att jag ska ta mig vidare till Bangkok i några dagar för att hälsa på en polare som bor där.

Har tittat en del på flygbiljetter (datumen som gäller är 25/11 samt 30/11) och har hittat dessa alternativ med tider som passar:

Air Asia T/R: 1490 HKD
Emirates Economy: 1426 HKD
Emirates Business: 3732 HKD
Emirates Economy/Business ena håller vardera: 2542 HKD


Har en relativt begränsad budget (Student yey!) men är väldigt sugen på att prova Emirates Business Class.

Frågan är - är det värt att lägga ungefär drygt dubbla priset för att flyga T/R i Business på deras A380 för en sådan kort sträcka (restid cirka 3h)? Eller ska jag istället lägga det på is och istället satsa på att åka på en rejäl business-resa vid ett senare tillfälle?

Kan tilläggas att min enda tidigare Business-erfarenhet är när jag blev op-up hos Finnair HEL-PVG för två år sedan.

Skulle uppskatta er åsikt om detta! :)

Oavsett vad du väljer så välj något som du inte ångrar senare i livet pga 2000 kr

Baserat på forumets allmänna uppfattning är servicenivån på Emirates något svajig. De 2000 kronorna kan vara väl investerade pengar men de kan även innebära en besvikelse.
 

Tonton

Medlem
Med tiderna som passar min connection från SK963 (vill ha lite marginal då jag kommer att resa på två olika biljetter) så blir kostnaden följande:

Emirates Economy: 1426 HKD
Emirates Business: 3732 HKD
Emirates Economy/Business ena håller vardera: 2542 HKD
Hong Kong Airlines Economy: 1150 HKD
Hong Kong Airlines Business: 2750 HKD

Det viktiga för mig är att jag reser antingen med ett *A bolag (är EBG) alternativt flyger Business FRÅN Hong Kong då jag enbart kommer göra transit på flygplatsen under X antal timmar. Därför så skulle loungetillgång vara skönt. Skulle vara trevligt med lounge i Bangkok också, men är inte alls lika viktigt.

Hade kanske varit roligt att flyga tex Emirates business ena hållet och Hong Kong Airlines andra hållet men tyvärr så verkar Hong Kong Airlines väldigt dyra vid köp av enkelresor.

Med det sagt så känns det som att det väger mellan Emirates där jag blandar Economy och Business eller Hong Kong Airlines Business T/R.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kong Airlines Business: 2750 HKD
Jag vet inte om vilken flight du har valt för Hong Kong Airlines flight till Bangkok men om du väljer en avgång efter kl. 19 kan du få ner priset till ca 2.250 HKD inkl. skatter. Förutsatt att det finns ledig plats i bokningsklass J.

Här kan du läsa lite mer om Hong Kong Airlines deals från Hong Kong till Bangkok.
[Business class] Hong Kong-Taipei/Bangkok/Hanoi T/R, Hong Kong Airlines från 1.620 HKD inkl. skatt | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Award380

Medlem
Är det "once in a lifetime" så skulle jag åka ena vägen i F.

Lägg pengarna på något annat - på en så kort flygning är det alltid en risk att något blir fel och man inte blir helt nöjd. Emirates economy i 3 timmar är bättre än de flesta andra bolag.
 

Tonton

Medlem
Review: Hong Kong Airlines Business Class Hong Kong-Bangkok - Perfect service but a limited drinks list - BusinessClass.co.uk
Jag vet inte om vilken flight du har valt för Hong Kong Airlines flight till Bangkok men om du väljer en avgång efter kl. 19 kan du få ner priset till ca 2.250 HKD inkl. skatter. Förutsatt att det finns ledig plats i bokningsklass J.

Här kan du läsa lite mer om Hong Kong Airlines deals från Hong Kong till Bangkok.
[Business class] Hong Kong-Taipei/Bangkok/Hanoi T/R, Hong Kong Airlines från 1.620 HKD inkl. skatt | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack för upplysningen! Jo, jag såg det men den enda avgången efter 19:00 gick 23:55 vilket i så fall skulle betyda cirka 16h mellan flighterna + en förstörd första dag i Bangkok pga jag kommer fram till hotellet runt 04-05 på morgonen.
Kort sagt så tycker jag inte att inte värt besparingen på 500 HKD. Då lägger jag hellre lite extra för att komma fram tidigare alterantivt åker Economy :)
 

RobHK

Medlem
Jag ska göra precis denna resa idag Tonton. Men vi bokade svindyra Cathay biljetter i Econ, för att få en perfekt transfer-tid vidare till Bangkok. Fick lägga 4000kr per näsa, det va lite löjligt egentligen, men vi var sent ute att boka, nu hoppas jag bara SAS kärran är i tid också!

Som en parantes, vägrar att flyga Hong Kong Airlines efter att min vän som är pilot på Cathay varnade mig för ryktet bland piloterna på det företaget. Fick inget vidare intryck när jag testade dom heller på en resa till Sanya ifrån HKG.
 
Toppen