Värt extra kostnaden för att flyga Emirates Business mellan HK och Bangkok?

Diskussion i 'Emirates & Skywards' startad av Tonton, 28 Juli 2016.

1. Hej!

Flyger med SAS til HK 24/11 - 3/12. Planen är att jag ska ta mig vidare till Bangkok i några dagar för att hälsa på en polare som bor där.

Har tittat en del på flygbiljetter (datumen som gäller är 25/11 samt 30/11) och har hittat dessa alternativ med tider som passar:

Air Asia T/R: 1490 HKD
    Emirates Economy: 1426 HKD
    Emirates Business: 3732 HKD
    Emirates Economy/Business ena håller vardera: 2542 HKD

Har en relativt begränsad budget (Student yey!) men är väldigt sugen på att prova Emirates Business Class.

Frågan är - är det värt att lägga ungefär drygt dubbla priset för att flyga T/R i Business på deras A380 för en sådan kort sträcka (restid cirka 3h)? Eller ska jag istället lägga det på is och istället satsa på att åka på en rejäl business-resa vid ett senare tillfälle?

Kan tilläggas att min enda tidigare Business-erfarenhet är när jag blev op-up hos Finnair HEL-PVG för två år sedan.

Skulle uppskatta er åsikt om detta! :)

Gus gillar detta.
  2. Per N

Per N Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen tvekan, kör Emirates. Jag har gjort den rutten några gånger och visst, det är lite stressigt att hinna med allt på en så pass kort flygning men man hinner äta och dricka så man blir nöjd. Vill man uppleva baren så överväg att äta i loungen innan och hoppa över maten på planet och gå direkt till baren.

Ebg och Biggles64 gillar detta.
  3. Hur mycket är din resebudget för hela resan från Norden (flyg, hotell, mat, taxi, entrébiljett osv)?
    Beroende på den, föreslår jag Emirates Economy class.

4. Vet inte exakt vad hela budgeten är, men jag spenderar ganska mycket (relativt såklart) på hotell då jag inte gillar skabbiga ställen osv (Tex cirka 5500 kostar mina 5 nätter i Bangkok) så finns utrymme för besparningar om jag så vill/behöver, för att utöka min vanliga "spenderingsbudget" (allt utom hotell och Flyg)

Som det ser ut just nu så har jag cirka 11k SEK i spenderingsbudget för hela resan. Men då har jag fortfarande inte köpt flygbiljetten mellan HKG-BKK-HKG, vilket kommer initialt att belasta den budgeten.

5. JohnnyWilde

JohnnyWilde Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett vad du väljer så välj något som du inte ångrar senare i livet pga 2000 kr

LarsCph, blobloblo, Award380 och 2 andra gillar detta.
  6. Om det främst är hårdvaran du vill prova så har Hong Kong Airlines (samma säte som Emirates) billiga biljetter i J mellan HK och Bangkok.

Prisexempel t/r

Last edited: 29 Juli 2016
    JohnnyWilde gillar detta.
  7. JohanA

JohanA Medlem

Skulle inte lägga en krona på Emirates business. Köp istället en finfin middag för pengarna, eller ta in på ett fint hotell istället.

Matsson, Kenneth Lind, Dr. Miles och 1 annan gillar detta.
  8. pep

pep Medlem

Business! 6 timers uforglemmelig luksus (3 timer i loungen plus 3 i flyet). Du vil nyde hvert sekund.
    Lille Peter kommer hjem efter første skoledag. Nå, hvordan var det så? spørger faderen spændt. Efter lidt tid siger Peter: Ikke i orden, der var madpapir på gulvet, væggene var snavsede, og der var fyldt med børn der råbte og skreg...og det - tro mig eller ej , kalder de s'gu for første klasse ??

Last edited: 29 Juli 2016
    Gus, henrik l, Award380 och 1 annan gillar detta.
  9. Tack alla för era inputs! Roligt med så skilda åsikter. Får ta och överväga mina alternativ

Återkommer när det är bokat och klart för denna sträckan (troligtvis månadsskiftet aug/sept) :cool:

10. marbe166

marbe166 Medlem

Business ena hållet och Economy andra skulle jag nog satsa på, då får du också chansen att jämföra.

Gus, Timotey och Per N gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!