Senaste nytt

Värt betala 500 kr/ca 50% mer för bokning direkt hos flygbolag?

sweflyer

Medlem
Jag argumenterar alltid för att man skall boka direkt hos flygbolagen för att slippa problem. Gjorde det bland annat här Lavere pris via web rejsebureau hos Momondo | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu har jag hittat en biljett via resebyrå som kostar ca 1050 kr istället för 1550. Det får mig att fundera på om det i detta fall är värt tillägget för tryggheten att få betala med kreditkort och att slippa eventuellt strul vid förseningar och ändringar.

Haken är direktbetalning från bankkonto och att ”servicepaket” inte ingår. Vad tycker forumet? Är det värt att betala ca 50% mer för?
 

ZZZebra

Medlem
Det beror ju helt på var det är för resa. Gäller det en inrikes resa och/eller inga byten så är ju risken ganska liten samt att insatsen ändå får anses begränsad.

Hade det varit en komplex resa så hade jag inte valt resebyråalternativet, tänker då om flygbolaget tar 12.000 kr och resebyrån tar 9-10.000 kr, det är byten involverade samt flygbolag som inte är lika snabba och lätta att ha att göra med som de nordiska.
 

dino_81

Medlem
Hur stor blir skillnaden om du väljer att betala med kreditkort och därmed kunna nytta kortförsäkring?

Vad är det för resa, hur stor är risken för "strul" och finns det någon annan fördel med att boka direkt via flygbolaget? 24 timmars öppet köp, välja sittplats, se bokningsklass etc.?
 

sweflyer

Medlem
Hur stor blir skillnaden om du väljer att betala med kreditkort och därmed kunna nytta kortförsäkring?

-Resan kostar ca 1050 kr via resebyrå istället för 1550 kr direkt hos flygbolaget
(Den relativt stora procentuella skillnaden får mig att överväga resebyrå. Det är ju inte mer pengar än att man kan kasta biljetten i värsta fall)


Vad är det för resa, hur stor är risken för "strul" och finns det någon annan fördel med att boka direkt via flygbolaget? 24 timmars öppet köp, välja sittplats, se bokningsklass etc.?
-Finns inga speciella fördelar med att boka det ena eller andra vad gäller seating etc vad jag kan se

-Det finns viss risk för strul. Den har ett byte, och sen ankomst till destination vid utresa samt tidig avgång hemresa.
(Detta får mig att överväga att boka direkt hos bolaget eftersom resebyråer sällan har bra support på allt för udda tider OM något nu skulle hända)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen