Senaste nytt

Värt att veta vid försenat flyg med Amex Elite reseförsäkring

Per N

Medlem
Intressant, men är inte själva förseningen till destinationen ersättningsbar?
Förseningen av ankomsten till destinationen, i detta fall Hong Kong, ersätts av SAS. Det Amex försäkringen ersätter är dom extra omkostnader du får vid en resa som försenas mer än 3 timmar mot ordinarie avgång, tex mat & dryck på flygplatsen. Eftersom man nämner försenad "avgång till destinationen" så bör även tiden i Frankfurt räknas med i förseningen.
 

jumbooze

Medlem
Förseningen av ankomsten till destinationen, i detta fall Hong Kong, ersätts av SAS. Det Amex försäkringen ersätter är dom extra omkostnader du får vid en resa som försenas mer än 3 timmar mot ordinarie avgång, tex mat & dryck på flygplatsen. Eftersom man nämner försenad "avgång till destinationen" så bör även tiden i Frankfurt räknas med i förseningen.
Precis min tolkning EU reglerad ersättning från SAS plus kostnader på flygplatsen från AMEX
 

Gus

Medlem
Det är pga sådant här som jag aldrig bokar resor med amex, deras försäkring är helt värdelös! Hade ni bokat resan med Coop medmera mer så hade ni fått 800 kr per person i ett schablonbelopp utan krav på kvitton. Coop bryr sig inte om avgångstiden utan går endast på hur mycket man blev försenad vid ankomst.

Jag förstår inte vitsen med amex försäkring att det ska ge ersättning för mat i väntan på nästa flight. Åker man business finns det mat i loungen, åker man ekonomi får man ju mat-vouchers av flygbolaget!
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte vitsen med amex försäkring att det ska ge ersättning för mat i väntan på nästa flight. Åker man business finns det mat i loungen, åker man ekonomi får man ju mat-vouchers av flygbolaget!
Är man i transit och vill byta kläder efter lång försening (t ex innerkläder), kan du köpa dina kläder och sedan skicka kvittot till försäkringsbolaget.
 

RickardG

Medlem
Det är pga sådant här som jag aldrig bokar resor med amex, deras försäkring är helt värdelös! Hade ni bokat resan med Coop medmera mer så hade ni fått 800 kr per person i ett schablonbelopp utan krav på kvitton. Coop bryr sig inte om avgångstiden utan går endast på hur mycket man blev försenad vid ankomst.

Jag förstår inte vitsen med amex försäkring att det ska ge ersättning för mat i väntan på nästa flight. Åker man business finns det mat i loungen, åker man ekonomi får man ju mat-vouchers av flygbolaget!
Amex ger 2000kr/pers så du kan få en bra mycket bättre måltid än lite snacks från loungen, plus kläder etc.
 

Gus

Medlem
Amex ger 2000kr/pers så du kan få en bra mycket bättre måltid än lite snacks från loungen, plus kläder etc.
Absolut, men jag tar hellre 800 kr rakt ner i fickan än 2000 kr och måste redovisa kvitton. Tex så kan man då äta för 200 kr plus de checkar man får från flygbolaget och lägga 600 kr på något annat Ofta kan ju en försening inträffa när man sitter fast på ett flygplan tex, och då har man ju inte ens en möjlighet att komma in i terminalen för att köpa något.
 

Dr. Miles

Expert
Absolut, men jag tar hellre 800 kr rakt ner i fickan än 2000 kr och måste redovisa kvitton. Tex så kan man då äta för 200 kr plus de checkar man får från flygbolaget och lägga 600 kr på något annat
Coop MedMera Mer ersätter inte om förseningen är orsakad av strejk, vilket Amex Elite reseförsäkring gör.

Coop MedMera Mer skrev:
Försäkringen gäller inte vid försening på grund av konkurs, strejk, strejkliknande åtgärd, olovlig strejk, lockout eller annan liknande åtgärd från fack, anställda eller arbetsgivare.
https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf

Ofta kan ju en försening inträffa när man sitter fast på ett flygplan tex, och då har man ju inte ens en möjlighet att komma in i terminalen för att köpa något.
Det beror på vilken flygplats är. T ex på Tokyo Narita, Hong Kong, Seoul Incheon är det inga problem att köpa kläder på landside.
 

RickardG

Medlem
Absolut, men jag tar hellre 800 kr rakt ner i fickan än 2000 kr och måste redovisa kvitton. Tex så kan man då äta för 200 kr plus de checkar man får från flygbolaget och lägga 600 kr på något annat Ofta kan ju en försening inträffa när man sitter fast på ett flygplan tex, och då har man ju inte ens en möjlighet att komma in i terminalen för att köpa något.
Jag ska erkänna att jag inte lusläst Coops villkor, men vid en snabb granskning ser jag inte någonstans att de ger någon ersättning över huvud taget vid försenad avgång.

Sen finns det andra aspekter, som att Amex ger 3000kr efter 4 timmar, jämfört med 2000kr efter 6 timmar. Så att du klassar Amex reseförsäkring som "helt värdelös" känns lite förhastat.
 

Gus

Medlem
Det beror på vilken flygplats är. T ex på Tokyo Narita, Hong Kong, Seoul Incheon är det inga problem att köpa kläder på landside.

Säg du åkte med en fllight som avgick i tid men det försenades till destinationen pga diversion till en annan flygplats pga en sjuk passagerare.
Ni satte kvar i planet och fick inte gå ut medan ni var på andra flygplatsen.
Jag menar när man sitter fast i ett flygplan, som i ditt eget exempel. Så länge man sitter fast i ett flygplan har man ju ingen som helst chans att köpa någon mat för 2000 kr. Då menar jag att Coops försäkring är väldigt bra eftersom man inte behöver kvitton för att få ersättning.

Jag ska erkänna att jag inte lusläst Coops villkor, men vid en snabb granskning ser jag inte någonstans att de ger någon ersättning över huvud taget vid försenad avgång.

Sen finns det andra aspekter, som att Amex ger 3000kr efter 4 timmar, jämfört med 2000kr efter 6 timmar. Så att du klassar Amex reseförsäkring som "helt värdelös" känns lite förhastat.
Man kan läsa om det vid punkt 4.5 https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf

Okej, att jag klassar den som "helt värdelös" erkänner jag att det var att ta i :). Mindre bra är ett bättre ord! Mindre bra för mig är nog ännu bättre formulerat. Jag har tyvärr aldrig haft förmånen att få mitt bagage försenat, förutom vid hemresa. De gånger jag haft användning för kortförsäkring har varit då vi blivit försenade, då har det varit riktigt nice att efter hemkomst kunna ringa till försäkringsbolaget och fått några goa slantar insatta på sitt resekonto! :)
 
Toppen