Senaste nytt

Värt att skaffa SAS Eurobonus Mastercard?

Haha, tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om OKQ8 är bäst att använda eller SAS MC, och hittade det här. Har båda ändå just nu, så frågan är väl mest om 10 EB-poäng > 1 kr. Är lite på gränsen känner jag, men med tanke på konkursrisk för SAS i framtidens så kanske cash är att föredra ändå...
 

dino_81

Medlem
Idag använder jag ett OKQ8 Visa vilket fungerar bra och ger några kronor i bonus i form av 1% kickback. Sitter även och tittar lite på ett SAS Eurobonus Mastercard...

Även Statoil har ett liknade kort (dock MC) som ger 100:- i värdekupong att använda på Statoil eller lösa in mot kontanter för varje 10 000:- man spenderar.

Men som ett komplement kan vara att nyttja EB MC och nyttja välkomstbouns.

Någonting som jag däremot inte tror på att att nyttja flera olika kort anslutna till olika bonusprogram. Och det är ju sannolikt även en av de främsta anledningarna till att dessa bonusprogram finns - att kunderna ska vara lojala. :)

Ett OT tips som kanske bevisar motsatsen är att exempelvis skaffa Coop eller ICA-kort vilket genererar kick-back och sedan nyttja detta men betala med Statoil/OKQ8.

Eller shoppa via SAS med dessa kort och då få extrapoäng.

Har ni förslag på liknande som kan generera dubbel eller flerdubbel bonus?
 

OliT

Medlem
Jag sitter också och kikar på lite olika kort då jag är lite missnöjd med mitt Amex. Jag har nu ett Handelsbanken allkort, men kickback blir bara som bäst 0,4 procent (med fyra bonushöjande tjänster), så det känns inte helt förmånligt. Handelsbanken Platinum är lite bättre, men i gengäld med ganska mycket högre årsavgift (och mitt lokala kontor är inte så sugna på att pruta på det).
Finns det något annat kort med bra reseförsäkring (i nivå med SAS EB Amex), måttlig årsavgift och vettig kickback?
 

DrKlas

Medlem
Även Statoil har ett liknade kort (dock MC) som ger 100:- i värdekupong att använda på Statoil eller lösa in mot kontanter för varje 10 000:- man spenderar.

Men som ett komplement kan vara att nyttja EB MC och nyttja välkomstbouns.

Någonting som jag däremot inte tror på att att nyttja flera olika kort anslutna till olika bonusprogram. Och det är ju sannolikt även en av de främsta anledningarna till att dessa bonusprogram finns - att kunderna ska vara lojala. :)

Ett OT tips som kanske bevisar motsatsen är att exempelvis skaffa Coop eller ICA-kort vilket genererar kick-back och sedan nyttja detta men betala med Statoil/OKQ8.

Eller shoppa via SAS med dessa kort och då få extrapoäng.

Har ni förslag på liknande som kan generera dubbel eller flerdubbel bonus?

Statoil ger 1% tillbaka om man handlar minst 1200 liter bränsle per år. Annars är det 0,5%. En fördel jämfört med OKQ8 är att man kan ha högre kreditgräns.

För dubbel eller flerdubbel bonus kan man handla med sitt Statoilkort på Biltema. Returnera varan (gå från kassan till kundtjänst) och få tillbaka beloppet i kontanter (i en annan kassa). Betala sedan fakturan med de pengar man fick tillbaka. Upprepa för större bonus. Eller se det som ett kontantuttag med negativ avgift.
 
Får väl följa upp med att säga att jag körde på OKQ8 i 2,5 år. Nu har de sänkt kickbacken rejält och letar kort igen. Som jag tänker nu blir det Coop MedMera Mer för hela slanten då jag antagligen inte når 150k. Alternativet är sas amex (fortfarande coop där amex inte accepteras) och se till att vara den som gör utlägg för allt.
En liten kul side note är att jag höjt min lön med närmare 50% sedan trådstarten, till största delen tack vare byte till nytt jobb. Fortsätter gärna i samma tempo kommande år :)
 

pierrea

Medlem
Bra genomgång, den hade jag missat. Själv kör jag en alldeles splittrad strategi, mest för att jag ville åt sign-on-bonusar på SAS MC och SAS Diners, baspoängen på SAS AmEx Elite och bra poäng från Coop Medmera Mer.

Diners kommer jag nog att skippa helt. Strategin framöver blir nog större fokus på AmEx då jag tror att jag kan nå 150k i år. Coop får puttra på för familjeutgifter och kanske större räkningar och så SAS MC som backup.
 

Marric

Medlem
SAS MasterCard bjuder bara på halva första årsavgiften numera. Kanske för att undvika att folk signar upp för bonusen?
 
Toppen