Senaste nytt

Värt att skaffa SAS Eurobonus Mastercard?

konsumtion

Medlem
Sätter du in pengar i förväg ökar din köpgräns. Du får alltså din kredit+insatt belopp som gräns.
Tack! Blev rädd att köpgränsen var 15 000kr oavsett ifall jag lagt in pengar i förväg eller inte. Det hade i så fall inte räckt långt. Men då är det krediten som är 15 000kr. Det borde de förtydliga.
 

agehall

Medlem
Tack! Blev rädd att köpgränsen var 15 000kr oavsett ifall jag lagt in pengar i förväg eller inte. Det hade i så fall inte räckt långt. Men då är det krediten som är 15 000kr. Det borde de förtydliga.
För 99.9999% av alla deras kunder är det samma sak. Enda orsaken att jag vet om detta är att jag fått pengar återbetalda samtidigt som jag hade 0kr i inköp en månad på mitt kort.
 

konsumtion

Medlem
För 99.9999% av alla deras kunder är det samma sak. Enda orsaken att jag vet om detta är att jag fått pengar återbetalda samtidigt som jag hade 0kr i inköp en månad på mitt kort.
Okej. Betalar de alltså tillbaka pengar varje månad ifall du ligger på plus? För med Coops MMM kort så ligger pengar kvar vilket jag tycker är rätt skönt.
 

agehall

Medlem
Okej. Betalar de alltså tillbaka pengar varje månad ifall du ligger på plus? För med Coops MMM kort så ligger pengar kvar vilket jag tycker är rätt skönt.
Nej - jag fick alltså tillbaka typ 100kr samtidigt som jag inte hade några transaktioner. Det resulterade i att det stod att jag hade 30100kr (eller vad det nu var) tillgängligt. Jag reagerade på det eftersom det var mer än min köpgräns.
 

kaktusen

Medlem
En annan fråga: ifall man vill höja köpgränsen på kortet, görs en ny UC check då? Vill ju inte att det görs en UC check varje gång man gör någon ändring som sedan syns hos ex banken....

Edit: kom på en sak. Köpgränsen syftar väl bara på krediten? Just nu fick jag standardvalet på 15 000kr när jag ansökte via länken. Men ifall jag lägger in pengar i förväg så jag inte utnyttjar krediten, kan jag då ex lägga in 20 000kr i förväg och spendera det? Eller blir det ändå stopp för att det verkligen handlar om en köpgräns?? @kaktusen, @flonken och @MrGunnar, något ni har koll på? :)
Om en UC efterfrågas beror på många faktorer. Generellt kan man väl säga att ingen UC tas om din ändring är liten och du hade utrymme vid din första ansökan. Hade du 1 mio i inkomst, bra ekonomi och ansökte om 30 000 i kredit som du nu vill ändra till 60 000 blir det ingen UC. Hade du 300 000 i inkomst och gör samma sak kollas nog UC. Det där med UC har diskuterats i andra trådar. Att någon kollar din UC betyder inte per automatik att det är dåligt eller negativt. Allt beror på omständigheterna.
 

gjohansson

Medlem
Om en UC efterfrågas beror på många faktorer. Generellt kan man väl säga att ingen UC tas om din ändring är liten och du hade utrymme vid din första ansökan. Hade du 1 mio i inkomst, bra ekonomi och ansökte om 30 000 i kredit som du nu vill ändra till 60 000 blir det ingen UC. Hade du 300 000 i inkomst och gör samma sak kollas nog UC. Det där med UC har diskuterats i andra trådar. Att någon kollar din UC betyder inte per automatik att det är dåligt eller negativt. Allt beror på omständigheterna.
Jag är ganska säker (typ 99%) på att SEB tar ut en ny UC automatiskt.
Processen som sådan om någon vill höja sin gräns är ganska automatisk. Därav du kan få besked typ 1 minut efter du ansökt om justerad gräns.
 

gneken

Medlem
Någon som vet om man kan få negativ EBP på SAS mastercard? Funderar på att lämna tillbaka en produkt jag köpt, och nu har en ny månad börjad vilket bör innebära att jag får negativ EBP om det går.
 
Någon som vet om man kan få negativ EBP på SAS mastercard? Funderar på att lämna tillbaka en produkt jag köpt, och nu har en ny månad börjad vilket bör innebära att jag får negativ EBP om det går.
EBP= Pandion vanligtvis....
Men menar du poäng så ja, du får en negativ post när du lämnar tillbaka något med SAS mastercard. Men de lär inte dra några poäng från ditt eurobonuskonto till mastercardet
 

Maja

Medlem
Någon som vet om man kan få negativ EBP på SAS mastercard? Funderar på att lämna tillbaka en produkt jag köpt, och nu har en ny månad börjad vilket bör innebära att jag får negativ EBP om det går.
Baserat på Skandiabanken VISA som du också har fått EB poäng hos. När du har returnerat något så blir det minus på EB-poängen i form av att dessa poäng dras ifrån den total summan du skulle fått nästa månad. Säg att du skulle ha fått 8000 EB poäng och så lämnar du tillbaka något för 3000 EB vilket resulterar i att du då bara får 5000 EB.
 
En fråga som kanske har besvarats tidigare;

Om jag skaffar ett Extrakort till mitt SAS Mastercard kan man på något sätt se hur mycket som har betalat på respektive kort? Är tänkt att ett ska vara till mig och ett till sambon.
 
Toppen