Senaste nytt

Värt att köpa Hilton Honourspoäng? Poängbokning som ger mest valuta?

Maja

Medlem
Funderar som bäst på om det är värt att slå till och köpa poäng nu när man får 100% på köpet. Såg att @MrDollar funderade på samma sak.

Tänkte att vi kunde utbyta tankar och erfarenheter i denna tråd.

Blev oerhört imponerad av @RonnieK reserapport till Conrad Rangali och tänkte att det är där jag ska samla ihop alla mina poäng till. Vilket ställe!

Inser dock i nästa andetag att jag lär få vänta 10+ år eller något sånt innan den drömmen går ihop sig poängmässigt. Med andra ord, det vette tusan om det är värt det för min del? Reser bara privat och har inte den ekonomiska möjligheten att betala för en vistelse där hur som helst heller.

New York i februari innebär lågsäsong och sist betalade jag $96,75+tax för Hilton New York Fashion District.

Sökte redan nu för boende 10-17/2-18 (oerhört tidigt ute så fynden finns inte än vilket jag vet om), men hittar till min förvåning att jag kan boka The Renwick för 29.000 poäng per natt vilket nu i stället verkar vara redan poängfyndet(?!?).

Kan inte hitta vilken poängkategori The Renwick hör till, men de ligger långt under många andra hotell på Manhattan. Vad är det inte som inte stämmer?

Så vart får man bäst valuta för sina poäng? Är detta ett tillfälle då jag bör bränna mina poäng? Eller bör jag spara dem till något annat? Vad i så fall?

Förlåt min okunskap nu, men hur tusan bär jag mig åt för att få poäng för mina 7 nätter som endast är betalda med poäng? Har tidigare bara haft en poängnatt tidigare på ett Hampton Inn och då fick jag inte ett enda poäng för vistelsen. Har sett tips om att sätt upp något på rummet så får man poäng. Så t.ex. om jag äter något i restaurangen och sätter upp det på rummet och betalar det när jag checkar ut (vilket då blir min enda kostnad då rummet är betalt med poäng) så får jag poäng för mina 7 nätter?

Tack på förhand!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Det generella tipset om man ska köpa dessa poäng är att nyttja dom där det är väldigt dyrt (typ Conrad Rangali) eller där det är väldigt låg poängkostnad för att hotellet.
En annan sak att tänka på är att man ska vara försiktig med att köpa på sig massa poäng som man inte tänker använda i en någorlunda snar framtid. Man vet aldrig när det blir förändringar i bonusprogrammen som kan göra att de poäng du köpt blir värda mycket mindre helt plötsligt.

Läste denna igår och den sammanfattar det väldigt bra hur man ska tänka vad det gäller att köpa poäng.
Just Purchased 320,000 Hilton Honors Points! (160,000 + 160,000 Bonus) | LoyaltyLobby
 

Maja

Medlem
Tack för tipset @palmen Läste precis den artikeln och håller med om att det är smarta tips. Frågan är bara om vad tusan The Renwick hamnar. Om jag räknar med att ett poäng kostar 0,5 cent som det blir nu i och med rean så blir mina 7 nätter $1015 inkl. tax för The Renwick vs. $1333,51 avbokningsbart nu.

Behöver inte köpa alla poängen, så i mitt fall hamnar poängköpet på $320 och så nollar jag befintliga intjänade poäng.

Klurigt detta och inte helt lätt att vet vad tusan man ska göra.

Tänker att jag bara köper de poäng jag behöver för att kunna boka denna vistelse i så fall.

Får klura några dagar till om jag ska köpa poängen eller ej.

Min sista fråga, hur tusan får jag poäng för mina poängnätter? Hur gör man för att få det?
 

Senator

Moderator
Jag rör sällan mina poäng på priser under ca $300 - $400 per natt eller åtråvärda hotell under högsäsong. @RonnieK exempel är lysande. Vi talar om priser runt $1000 per natt som alternativ.

Nu har jag relativt hög intjäning men såhär har jag gjort:
Seychellerna ("back in the good old days") nyår 2012-13 betalade jag 375 000 poäng för 11 nätter istället för ett pris på €575 per natt
Miami South Beach nyår 2014-15 betalade jag 320 000 poäng för 5 nätter istället för 2 x $1699 och 3 x $799
Miami South Beach nyår 2015-16 samma sak
Hawaii Waikoloa betalde jag 249 000 poäng i stället för $475 per natt för 6 nätter
Hawaii Waikiki Beach betalde jag 160 000 poäng i stället för $275 per natt för 5 nätter

Till sommaren har jag bokat 6 nätter i Sorrento för 293 800 poäng för 6 nätter i stället för €283 per natt.

Min uppskattning som Diamond är att jag tjänar minimum ett snitt 30-35x per vistelse i dollar. Så per $100 jag lägger på Hilton får jag ca 3000 poäng i snitt med alla kampanjer. I förra veckan var jag i Barcelona i 5 nätter och betalde totalt €887 inkl. moms (€115 per natt) + massor av mat på hotellet. Det gav totalt 27681 poäng
2017 HH1 2K EVERY DAY 10000
Base Points 8341
50% BONUS ON BASE POINTS 4170
DIAMOND VIP BONUS - 50% 4170
DIAMOND MYWAY BONUS 1000
så kalkylen stämmer. Jag tror att återbärning för min del ligger någonstans mellan 30-40%. Med andra ord för varje $100 jag lägger på Hilton får jag mellan $30 och $40 "tillbaka i värde" mao grattis nätter som ovan. Hilton Bentley är ett bra exempel: anskaffningskostnad för 320 000 poäng är $10 000, medan värde i detta fallet är ca $5 800 som hade varit alternativet.

Jag är i den väldigt turliga situation att jag inte behöver köpa poäng, men mitt tips är på samma sätt som med flygresor: använd poängen där alternativkostnaden är som högst i cash som t.ex. Hilton Bentley exemplet.
 

Maja

Medlem
@Senator Köper det fullt ut i allt du säger.

Den stora skillnaden är bara att för mig och min familj kommer det inte bli ett alternativ att åka till Miami för 5 nätter då resan från Sverige blir på tok för lång etc och jag kan därmed inte få till en sån där fördelaktig poängdeal som i ditt exempel ovan.

Tack för inputen, värdesätter den verkligen!

Ska klura ett tag till hur jag gör.

Men visst är det så att några poäng för hotellvistelsen får jag inte alls då jag inte har någon kostnad för rummet? Då har jag förstått reglerna rätt efter att ha läst dem framlänges och baklänges nu några gånger. ;)

Med rådande poängpris kontra kontant betalning så blir det billigare med poäng, MEN då får jag inga poäng in på kontot efter vistelsen vilket jag får med en betald sådan. Det går givetvis att räkna på också, men just nu är jag för trött för att få till den ekvationen. :)
 

Senator

Moderator
Gällande poäng på vistelsen så får du:
Poäng för det du köper extra som t.ex mat och dryck plus dina val. Såhär såg det ut på Hilton Waikiki efter 160 000 poäng för bokningen..

b3a385540aae254e8b069ccb3d39b9b4.jpg


@Maja förstår att alla har olika förutsättningar. Du måste hitta vad som är bäst för er..
 
Jag hade tömt ut nästan hela mitt poängkonto på några vistelser så jag passade på att bunkra upp nu. Det finns ganska många rum där det är billigare att boka med poäng värda 0,005 USD per styck, än att boka med cash. Man får hålla ett öga på det varje gång. Det kan ju vara värt att betala med cash ändå, om man behöver det för att behålla statusen eller nå nästa nivå.
 

MartinH

Medlem
Med MVP-rate så finns t.ex HGI Times Square South från 95$++. Genomsnitt för din vecka 110$++
Om du räknar på ditt exempel ovan, The Renwick för 29000 poäng / 135$ så går det ungefär jämnt upp mot köpta poäng. Då är det bättre du behåller dina poäng till nåt annat tillfälle, t.ex. nästa gång du är i NYC och det inte är lågsäsong och priserna snarare är 250$ än 135$.
 
Toppen