Senaste nytt

Värt att endast använda SAS/Eurobonus?

Robbin

Medlem
Min uppfattning angående mer moraliska och sociala aspekter.

SAS har fackföreningar och kollektivavtal, man har kontoren i skandinavien och flygplanen registrerade där och betalar även skatt i respektive skandinaviskt land.

Norwegian har fackanslutna piloter och såvitt jag vet kollektivavtal. Däremot har man en mängd piloter som inte är anställda fast utan är kontraktsarbetare som hyrs in vid behov. Hur stor procenten är har jag inte koll på.

Man har innan haft alla flygplan registrerade i norge, numera har man dotterbolag med flygplan registrerade på Irland. Därmed betalar man irländsk skatt (som är mycket låg för företag) och skattar inte i norge (som är dyrt). Denna utflaggning sparar pengar och är orsaken till att norwegian motarbetats hårt av fackförbund i USA.

Finns massor att läsa om man är intresserad, och en del klipp på youtube.


Då Ryanair.

Ryanair har nästan inga anställda piloter (har för mig siffran är under 10%). Istället anställer man bemanningsföretag som i sin tur anställer egenföretagare (på pappret). Vad som händer är alltså att ifall du jobbar som pilot för Ryanair startar du ett eget företag som Ryanair sedan köper in.

Detta leder till att all pension och alla avgifter skjuts ifrån Ryanair till det andra företaget, dvs pilotens företag.

Ryanair har mig veterligen inget samarbete med fackförbund, och det går rykten om att man aktivt motarbetat fackförbund (huruvida det är så eller inte vet jag faktiskt inte).

Vissa saker om Ryanair är sannolikt överdrivna, men för mig personligen har jag svårt för att man inte har någon anställningstrygghet (LAS och dylikt gäller inte för man hyr in ett företag, man anställer inte, därmed faller nästan allt skydd för den enskilda piloten).



Jag flög sist med Ryanair för över 5 år sen, det var en kass upplevelse från start till slut och jag svor då att inte göra om det. Det var innan jag läste mer om hur man behandlar sina anställda och vilken inställning man har till skatt och socialt ansvar.

Norwegian flög jag med en del när Gatwick låg bra till, men det var innan man började utflagga. Nu verkar det som Norwegian är på väg åt Ryanairs håll fort och det är inget jag har intresse av att stöjda.

SAS flyger jag med regelbundet (har EBG enbart genom privat resande) och överlag är jag nöjd med SAS. Ja det finns gånger jag inte är helt nöjd, och saker jag stör mig på (prio boarding någon?) men överlag är jag väldigt nöjd med SAS. Dessutom vet jag att man har fackansluten personal och att man har tagit sitt sociala ansvar. För mig personligen är det viktigt, jag inser att alla inte resonerar så men det tycker jag.

Slutligen har jag hört allt för många historier om folks om flyger framförallt Ryanair som inte får någon hjälp så fort något sktier sig. SAS har alltid löst problemen när dom uppstår och senast min väska inte kom med flyget ordnade man en tidigare budbil så jag kunde få den tidigare då jag hade presenter liggandes i väskan. För mig är valet självklart, jag undviker Ryanair och Norwegian och jag föredrar SAS när jag kan (även om jag flyger annat, senaste året har jag även flugit med Lufthansa, KLM, Brussels och Monarch).

Precis så resonerar jag också, skönt att höra att det finns folk som tänker likadant! Jag tycker man ska premiera företag som tar sitt ansvar.

Nu finns inte OptionTown längre men jag gjorde rutin på att åka på dagsutflykter till Now or Never destinationer, t.ex Bryssel för 500 ToR och Optiontown på det på cirka 700 gav 4000 Eurobonus :) Även resor till Hong Kong för 2490kr ToR ger 9000 poäng (går att få lika billigt till Shanghai men kräver visum).

Jag försöker även uppgradera Long Haul via Plusgrade när det är möjligt. Budade till exempelvis Go -> Business på hemresan från New York i somras och fick flyga Business för 4500kr på det benet (grundbiljett + minimibud). Nu är jag dock BC skadad och har bokat Business(!) från Arlanda till Hong Kong via Shanghai i vinter. Bra med poäng dock!

Du har helt rätt i att det egentligen är rätt billigt att resa om man vet vart man ska kolla!
 

Nystrom

Medlem
@Robbin! Det finns många vägar till ett EBG. Med ditt resemönster borde det inte vara något problem men det gäller att boka lite dyrare biljetter för att erhålla de nödvändiga poängen. Roa dig någon gång att kolla vad utväxlingen poäng/krona blir om du bokar Go respektive Plus. Det brukar inte vara någon större konst att hitta resor som ger omkring 2 p/kr i Plus, särskilt inte om du har möjligheten att ta en "studs" och inte flyga direkt. Washington från Stockholm ger 11500 poäng till en kostnad av ca 6500 kr T/R i Plus om du bokar ett tag i förväg.

Har du sedan skaffat dig ett EBG så kostar det ca 20' per år att underhålla.....
 

Robbin

Medlem
@Robbin! Det finns många vägar till ett EBG. Med ditt resemönster borde det inte vara något problem men det gäller att boka lite dyrare biljetter för att erhålla de nödvändiga poängen. Roa dig någon gång att kolla vad utväxlingen poäng/krona blir om du bokar Go respektive Plus. Det brukar inte vara någon större konst att hitta resor som ger omkring 2 p/kr i Plus, särskilt inte om du har möjligheten att ta en "studs" och inte flyga direkt. Washington från Stockholm ger 11500 poäng till en kostnad av ca 6500 kr T/R i Plus om du bokar ett tag i förväg.

Har du sedan skaffat dig ett EBG så kostar det ca 20' per år att underhålla.....

Tack för svar! Vi flyger till BRU i oktober och har lagt ett bud på att uppgradera till Plus på båda legsen, hoppas de går igenom!
Hur menar du med att det kostar 20k att underhålla ett EBG? Med hjälp av Amex Elite?
 

palmen

Moderator
Tack för svar! Vi flyger till BRU i oktober och har lagt ett bud på att uppgradera till Plus på båda legsen, hoppas de går igenom!
Hur menar du med att det kostar 20k att underhålla ett EBG? Med hjälp av Amex Elite?
Kostnad för de flyg man behöver göra för att behålla EBG. Går att uppnå för 12000 kronor också om du bokar 4 tur och retur till Hong Kong på 3000 kronors kampanj (har varit en kampanj på 2500 kronor så går att göra för 10.000 också)
 
Vart ser man hur mycket poäng man får på en bokad flygning? Är helt ny inom detta med att tjäna poäng osv för att få billigare resor så har precis hittat hit och letar febrilt efter information i alla fantastiska trådar.
 
Vart ser man hur mycket poäng man får på en bokad flygning? Är helt ny inom detta med att tjäna poäng osv för att få billigare resor så har precis hittat hit och letar febrilt efter information i alla fantastiska trådar.
Om det är till SAS Eurobonus så finns det info i denna tråden: http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-många-eurobonuspoäng-tjänar-jag.11654/
Om det är en resa med SAS så kan du se din bokningsklass genom att söka upp din bokning här: SAS mobilsajt V36 AR - SAS
Och sedan kolla här hur många poäng den ger: SAS points charts - SAS
 
Toppen