Senaste nytt

Värt att endast använda SAS/Eurobonus?

Thornado

Medlem
Det är garanterat de 10 enkelresorna per år som kommer göra oss EBS och inte 20000 poäng. Känns som det kommer bli svårt att skrapa ihop de resterande 25000 baspoängen då en cityweekend ger 1000.

Du skrev att ni gör 1-2 långresor per år, så om ni gör dessa med någon av SAS longhaul-linjer så får ni närmare 10000 poäng per sådan resa.

Eller så får ni se till att börja ta era cityweekends i Hong Kong, Tokyo, New York, Chicago. :) Med priser som de som fanns under gårdagens Now or Never (under 3000 SEK t/r till antingen Hong Kong eller New York) så är det ibland billigare att åka dit än till London...
 

Robbin

Medlem
Du skrev att ni gör 1-2 långresor per år, så om ni gör dessa med någon av SAS longhaul-linjer så får ni närmare 10000 poäng per sådan resa.

Eller så får ni se till att börja ta era cityweekends i Hong Kong, Tokyo, New York, Chicago. :) Med priser som de som fanns under gårdagens Now or Never (under 3000 SEK t/r till antingen Hong Kong eller New York) så är det ibland billigare att åka dit än till London...

Det är sant! Det är galet billigt om man kniper en resa under Now or Never!
Tack för påminnelsen!
Har man business check-in med SAS Plus om man inte är EBS?
 

Abbs

Medlem
Ja, precis! Tänkte skaffa ett Eurobonus Mastercard så man får bonus på allt man handlar, känns som ett enkelt sätt att skrapa ihop många poäng på!



Lite så tänker jag också. Håller mig till särskilda butiker när jag handlar hemelektronik och liknande just av den anledningen, varför tänka annorlunda när det gäller flyg?



Även fast 20000 baspoäng är en bra start på vägen så tror jag inte det hjälper. Det är garanterat de 10 enkelresorna per år som kommer göra oss EBS och inte 20000 poäng. Känns som det kommer bli svårt att skrapa ihop de resterande 25000 baspoängen då en cityweekend ger 1000.

Det verkar vara lite förvirring från dina sida. 20000 baspoäng från Amex Elite gör dig minst EBS så länge du har kortet. Då behöver du endast 25000 poäng till för EBG, vilket också gör att du kan ge bort ett EBS :)

Det är inte svårt att flyga ihop ett EBG. Har du tillgång till ungdomsbiljetter är det toppen! Annars funkar det utan problem. Jag är student och lyckas flyga ihop ett EBG utan problem :)
 

Robbin

Medlem
Det verkar vara lite förvirring från dina sida. 20000 baspoäng från Amex Elite gör dig minst EBS så länge du har kortet. Då behöver du endast 25000 poäng till för EBG, vilket också gör att du kan ge bort ett EBS :)

Det är inte svårt att flyga ihop ett EBG. Har du tillgång till ungdomsbiljetter är det toppen! Annars funkar det utan problem. Jag är student och lyckas flyga ihop ett EBG utan problem :)

Nä, ingen förvirring: :) Menar att de är svårt att skrapa ihop de resterande 25000 poäng från EBS till EBG när en cityweekend i Europa ger 1000 poäng.

Får jag fråga hur du lyckas få ihop till EBG? Är det 45 enkelflights eller 45000 poäng? Vart flyger du?
 
Tack för alla svar!

Bor på västkusten då CPH är min huvudflygplats men har rätr nära till GOT också om det spelar någon roll.

Ja, en gratis väska ingår också det hade jag glömt! Vi reser dock med handbagage på cityresorna så får inte direkt användning för det så ofta.
Svårt detta!

Finns det någon moralisk anledning till att man bör stötta SAS framför t ex Ryanair eller Norwegian?
Tänker om de behandlar personal bättre eller liknande? Har fått för mig att Ryanair inte behandlar sin personal så bra men har inte belägg för det.

Min uppfattning angående mer moraliska och sociala aspekter.

SAS har fackföreningar och kollektivavtal, man har kontoren i skandinavien och flygplanen registrerade där och betalar även skatt i respektive skandinaviskt land.

Norwegian har fackanslutna piloter och såvitt jag vet kollektivavtal. Däremot har man en mängd piloter som inte är anställda fast utan är kontraktsarbetare som hyrs in vid behov. Hur stor procenten är har jag inte koll på.

Man har innan haft alla flygplan registrerade i norge, numera har man dotterbolag med flygplan registrerade på Irland. Därmed betalar man irländsk skatt (som är mycket låg för företag) och skattar inte i norge (som är dyrt). Denna utflaggning sparar pengar och är orsaken till att norwegian motarbetats hårt av fackförbund i USA.

Finns massor att läsa om man är intresserad, och en del klipp på youtube.


Då Ryanair.

Ryanair har nästan inga anställda piloter (har för mig siffran är under 10%). Istället anställer man bemanningsföretag som i sin tur anställer egenföretagare (på pappret). Vad som händer är alltså att ifall du jobbar som pilot för Ryanair startar du ett eget företag som Ryanair sedan köper in.

Detta leder till att all pension och alla avgifter skjuts ifrån Ryanair till det andra företaget, dvs pilotens företag.

Ryanair har mig veterligen inget samarbete med fackförbund, och det går rykten om att man aktivt motarbetat fackförbund (huruvida det är så eller inte vet jag faktiskt inte).

Vissa saker om Ryanair är sannolikt överdrivna, men för mig personligen har jag svårt för att man inte har någon anställningstrygghet (LAS och dylikt gäller inte för man hyr in ett företag, man anställer inte, därmed faller nästan allt skydd för den enskilda piloten).



Jag flög sist med Ryanair för över 5 år sen, det var en kass upplevelse från start till slut och jag svor då att inte göra om det. Det var innan jag läste mer om hur man behandlar sina anställda och vilken inställning man har till skatt och socialt ansvar.

Norwegian flög jag med en del när Gatwick låg bra till, men det var innan man började utflagga. Nu verkar det som Norwegian är på väg åt Ryanairs håll fort och det är inget jag har intresse av att stöjda.

SAS flyger jag med regelbundet (har EBG enbart genom privat resande) och överlag är jag nöjd med SAS. Ja det finns gånger jag inte är helt nöjd, och saker jag stör mig på (prio boarding någon?) men överlag är jag väldigt nöjd med SAS. Dessutom vet jag att man har fackansluten personal och att man har tagit sitt sociala ansvar. För mig personligen är det viktigt, jag inser att alla inte resonerar så men det tycker jag.

Slutligen har jag hört allt för många historier om folks om flyger framförallt Ryanair som inte får någon hjälp så fort något sktier sig. SAS har alltid löst problemen när dom uppstår och senast min väska inte kom med flyget ordnade man en tidigare budbil så jag kunde få den tidigare då jag hade presenter liggandes i väskan. För mig är valet självklart, jag undviker Ryanair och Norwegian och jag föredrar SAS när jag kan (även om jag flyger annat, senaste året har jag även flugit med Lufthansa, KLM, Brussels och Monarch).
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag och min sambo reser ca 5-8 gånger per år och vi funderar på att lägga alla ägg i en korg och bara använda oss utav SAS när vi flyger.
Vi åker på 1-2 långresor per år och resten är weekends i Europa.
EBS känns som den enda rimliga nivån för oss att nå upp till(och då i form av 10+ enkelresor).

Ska inte förvirra dig i onödan, men med det där resmönstret är det (än så länge, ändringar kan vara på gång) möjligt att nå guldstatus på FlyingBlue (Air France/KLM) genom att göra 30 segment på ett år. Nackdelar jag direkt kommer på jämfört med SAS är förutom de uppenbara bytena i Amsterdam eller Paris (så totalt 4 segment per resa oavsett längd), att det är lättare att komma upp i rejäl bonuspoäng på billiga biljetter hos SAS.

Den stora fördelen förutom att man enkelt når just guldstatus, är avsevärt fler destinationer att välja bland, i synnerhet på långresor. SAS flyger till USA, Kina och Japan, svårt att variera sig om man vill flyga just SAS.

Jaja, det var bara en inflikning om att det finns alternativ :)
 

Agö

Medlem
Ska inte förvirra dig i onödan, men med det där resmönstret är det (än så länge, ändringar kan vara på gång) möjligt att nå guldstatus på FlyingBlue (Air France/KLM) genom att göra 30 segment på ett år. Nackdelar jag direkt kommer på jämfört med SAS är förutom de uppenbara bytena i Amsterdam eller Paris (så totalt 4 segment per resa oavsett längd), att det är lättare att komma upp i rejäl bonuspoäng på billiga biljetter hos SAS.

Den stora fördelen förutom att man enkelt når just guldstatus, är avsevärt fler destinationer att välja bland, i synnerhet på långresor. SAS flyger till USA, Kina och Japan, svårt att variera sig om man vill flyga just SAS.

Jaja, det var bara en inflikning om att det finns alternativ :)
Intjäningen är dock katastrofalt dålig om man tänkt sig resa på billiga biljetter. Jag flög ihop 13846 p på 30 segment. Det kommer du inte långt på.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intjäningen är dock katastrofalt dålig om man tänkt sig resa på billiga biljetter. Jag flög ihop 13846 p på 30 segment. Det kommer du inte långt på.

Jo precis, skrev ungefär det fast indirekt, att man får mycket mer poäng hos SAS för just billiga resor.
Håller med helt om intjäningen, ligger väl själv på 30k poäng nånting, efter som jag tycker en jäkla massa flyg. Dock känns det som om de relativt ofta har poängkampanjer på "billiga" kedjor om man nu rör sig i det segmentet - bilhyror på Hertz eller hotellnätter på Accor. Har nog nästan fått in mer på sånt än på flygen.

Men ser man bara till status är det enkelt, och resmönstret i trådstarten passar in rätt bra på 30-segmentskravet.
 

Abbs

Medlem
Nä, ingen förvirring: :) Menar att de är svårt att skrapa ihop de resterande 25000 poäng från EBS till EBG när en cityweekend i Europa ger 1000 poäng.

Får jag fråga hur du lyckas få ihop till EBG? Är det 45 enkelflights eller 45000 poäng? Vart flyger du?
Nu finns inte OptionTown längre men jag gjorde rutin på att åka på dagsutflykter till Now or Never destinationer, t.ex Bryssel för 500 ToR och Optiontown på det på cirka 700 gav 4000 Eurobonus :) Även resor till Hong Kong för 2490kr ToR ger 9000 poäng (går att få lika billigt till Shanghai men kräver visum).

Jag försöker även uppgradera Long Haul via Plusgrade när det är möjligt. Budade till exempelvis Go -> Business på hemresan från New York i somras och fick flyga Business för 4500kr på det benet (grundbiljett + minimibud). Nu är jag dock BC skadad och har bokat Business(!) från Arlanda till Hong Kong via Shanghai i vinter. Bra med poäng dock!
 

HCas

Medlem
Jag tycker det beror lite på vad syftet är för er. Vill ni bara räkna hem det ekonomiskt tror jag det blir svårt, i alla fall om ni inte har ett Eurobonus-anslutet kreditkort med bra spend. Med tanke på hur ni reser är det troligtvis mer värde i att skaffa Norwegian Reward, inklusive deras gratis kreditkort, och sen flyga så många som möjligt av resorna med norsken.

Sen kan det såklart finnas ett egenvärde i att undvika LC-bolag och att få de små perks man ändå får med EBS, även fast det blir dyrare i längden. Så tänker i alla fall jag - SAS är alltid mitt förstahandsval. Det blir Norwegian eller något annat LC-bolag ibland ändå, men då är det för att SAS inte flyger dit jag ska, för att deras tidtabeller inte funkar, eller (vanligtvis) för att någon annan bestämmer över bokningen.
 
Toppen