Tack för alla svar!
Bor på västkusten då CPH är min huvudflygplats men har rätr nära till GOT också om det spelar någon roll.
Ja, en gratis väska ingår också det hade jag glömt! Vi reser dock med handbagage på cityresorna så får inte direkt användning för det så ofta.
Svårt detta!
Finns det någon moralisk anledning till att man bör stötta SAS framför t ex Ryanair eller Norwegian?
Tänker om de behandlar personal bättre eller liknande? Har fått för mig att Ryanair inte behandlar sin personal så bra men har inte belägg för det.
Min uppfattning angående mer moraliska och sociala aspekter.
SAS har fackföreningar och kollektivavtal, man har kontoren i skandinavien och flygplanen registrerade där och betalar även skatt i respektive skandinaviskt land.
Norwegian har fackanslutna piloter och såvitt jag vet kollektivavtal. Däremot har man en mängd piloter som inte är anställda fast utan är kontraktsarbetare som hyrs in vid behov. Hur stor procenten är har jag inte koll på.
Man har innan haft alla flygplan registrerade i norge, numera har man dotterbolag med flygplan registrerade på Irland. Därmed betalar man irländsk skatt (som är mycket låg för företag) och skattar inte i norge (som är dyrt). Denna utflaggning sparar pengar och är orsaken till att norwegian motarbetats hårt av fackförbund i USA.
Finns massor att läsa om man är intresserad, och en del klipp på youtube.
Då Ryanair.
Ryanair har nästan inga anställda piloter (har för mig siffran är under 10%). Istället anställer man bemanningsföretag som i sin tur anställer egenföretagare (på pappret). Vad som händer är alltså att ifall du jobbar som pilot för Ryanair startar du ett eget företag som Ryanair sedan köper in.
Detta leder till att all pension och alla avgifter skjuts ifrån Ryanair till det andra företaget, dvs pilotens företag.
Ryanair har mig veterligen inget samarbete med fackförbund, och det går rykten om att man aktivt motarbetat fackförbund (huruvida det är så eller inte vet jag faktiskt inte).
Vissa saker om Ryanair är sannolikt överdrivna, men för mig personligen har jag svårt för att man inte har någon anställningstrygghet (LAS och dylikt gäller inte för man hyr in ett företag, man anställer inte, därmed faller nästan allt skydd för den enskilda piloten).
Jag flög sist med Ryanair för över 5 år sen, det var en kass upplevelse från start till slut och jag svor då att inte göra om det. Det var innan jag läste mer om hur man behandlar sina anställda och vilken inställning man har till skatt och socialt ansvar.
Norwegian flög jag med en del när Gatwick låg bra till, men det var innan man började utflagga. Nu verkar det som Norwegian är på väg åt Ryanairs håll fort och det är inget jag har intresse av att stöjda.
SAS flyger jag med regelbundet (har EBG enbart genom privat resande) och överlag är jag nöjd med SAS. Ja det finns gånger jag inte är helt nöjd, och saker jag stör mig på (prio boarding någon?) men överlag är jag väldigt nöjd med SAS. Dessutom vet jag att man har fackansluten personal och att man har tagit sitt sociala ansvar. För mig personligen är det viktigt, jag inser att alla inte resonerar så men det tycker jag.
Slutligen har jag hört allt för många historier om folks om flyger framförallt Ryanair som inte får någon hjälp så fort något sktier sig. SAS har alltid löst problemen när dom uppstår och senast min väska inte kom med flyget ordnade man en tidigare budbil så jag kunde få den tidigare då jag hade presenter liggandes i väskan. För mig är valet självklart, jag undviker Ryanair och Norwegian och jag föredrar SAS när jag kan (även om jag flyger annat, senaste året har jag även flugit med Lufthansa, KLM, Brussels och Monarch).