Värmekamera på resa!

Diskussion i 'Övrigt' startad av RickardG, 20 April 2016.

1. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har länge tänkt ta med mig min värmekamera på en resa för att få lite nytt perspektiv på saker och ting. Här är några exempel på hur det kan se ut. Tyvärr glömmer jag ofta att ta bilder... Är det något speciellt ni är nyfikna på så säg till så kanske jag kan lyckas ta några bilder på nästa äventyr.

IMG_0553.JPG IMG_0554.JPG
    Champagne (SAS Business) 15 grader, något för varm?

IMG_0576.JPG IMG_0577.JPG
    Bubbelvatten , Champagne och varma nötter.

IMG_0580.JPG IMG_0581.JPG
    Varmrätten, som för övrigt var under all kritik. Torr pasta, kyckling dränkt i smaklös sås. Skärpning SAS!

IMG_0583.JPG
    Glass med ljummen mandelpaj.

Och som avslutning några bilder från kabinen.

IMG_0758.JPG IMG_0759.JPG IMG_0760.JPG IMG_0761.JPG IMG_0762.JPG

GOTATH, h9kh9k, LarsCph och 15 andra gillar detta.
  2. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul, har tidigare jobbat med bildbehandling för långvågig IR så bilderna väcker minnen.
    Förrut var, om jag inte missminner mig, värmekameror exportreglerat vilket gjorde att det var riktigt jobbigt att resa (tulla) med dessa. Detta kan givetvis ha ändrats iom att de numera används mycket i civila tillämpningar, men kan vara värt att kolla upp så att du inte hamnar i någon riktigt jobbig situation. Jag skulle dessutom åvråda dig från att ta fram den på en flygplats som delas med militär.

3. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej! :(
    Jag som tänkte föreslå: bilder på planens motorer, vad kan det vara för temperaturer där?

Gus gillar detta.
  4. stensth

stensth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hypotermi på nån av personerna, eller bara febersjuk? :cool:

5. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det stämmer att det är hårt exportkontrollerat, men min modell är begränsad till 9 FPS och då är det fritt fram i stora delar av västvärlden, inklusive USA och EU. Jag låter den ligga hemma om jag åker till andra platser dock! Den här typen av kameror börjar bli rätt vanliga efter att priserna sjunkit dramatiskt och att man kan snäppa på dem på en smartphone (som min). Den är inte större än några sockerbitar.

Motorerna låter intressant - ska se om jag hittar lämpligt och riskfritt tillfälle! Jag kan ta bilder i intervallet -40 till +330.

rvarttinen och bnr gillar detta.
  6. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha, riktigt roligt faktiskt, tack @RickardG . Champagnen håller alltså 15 grader. För varmt.

EkstromChris, flum och RickardG gillar detta.
  7. JensE

JensE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det där en Flir One för mobilen?
    Funderat på att köpa en sådan

8. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Misstänkte att det lättats upp. Jag skulle dock inte fota en F35:a eller en F22:a.

Abbs gillar detta.
  9. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej det är en äldre modell från Seek Thermal: Compact | Seek Thermal

Flir har MSX som ökar tydligheten, men har ett betydligt sämre temperaturintervall så fundera på vad du kommer använda den till.

flapps och JensE gillar detta.
  10. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag lovar att hålla fingrarna i styr :D

Patrik_82 och flum gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!