Senaste nytt

Världens veligaste söker tips...

AndersSt

Medlem
Jag fortsätter tjata om Ligurien, många pärlor där längs den riktiga rivieran. Helst väster om Genua, mindre "turistigt" åt det hållet enligt min mening.
 

Biggles

Medlem
Österike - Ungern rekommenderar jag. Flyg till Budapest ,se staden: Synagogan, parlamentet, operan -Pestsidan, Fiskarbastionen, slottet -, Obudasidan, promenera på Vacti Utta (minnestavla Karl XII rastade här på väg hem från Bender) o ät på saluhallen-billigt o gott. Cafekulturen - CAe Europa mfl. Ät middag på Mattias Källaren (Matias Pince) ungersk mat-stekt gåslever special med zigenarmusik (PK=Romsk musik). Finns mkt billiga boenden men en natt på Hilton med utsikten över Donau o kanske kan kostas på?Ngt bubbel på Hiltonterassen en kväll med utsikten över Donau blir en romantisk afton. En dagstur till Heviz med bad i vulkaniskt varmvatten förlänger livet och ökar libido. Åk sedan bil ner o runt Balatonsjön där ni kan hyra stuga på nätet (VRBO-Homeaway) besök alla små vinorter o smaka. Innan dess kanske en vindag i Tokaj o äta Halaszle soppa. Ungersk mat är suverän o billig o allt är relativt billigt i Ungern - mera så utanför Budapest så klart.
Engelska går ju mkt bra i dagens Ungern och äldre folk pratar ofta lite tyska.
Tillbaka till B-pest o åka båt på Donau upp till Wien alternativ bil eller tåg. Ingen höjdare med bil vare sig inne i B-pest eller Wien!!
Ja , där finns det ju lite Schönbrunn, operan , Stefanskatedralen m.m. och så dricka lite Heurigen som förståss inte är årets skörd ännu. Flyga hem från Wien SAS eller Niki! Denna tid på året är det oftast rejält varmt men den stora värmen (nagy meleg 40 o C) kanske inte slagit till för fullt.
Österiket -Ungern är tårtornas o kakornas hemland så man kan frossa om man vill. Det finns allt från hemmarestauranger till exklusiva Gunndel i Budapest o priser därefter. All inhemsk mat är jättegod men ät inte importerad matkultur - dvs pizza o dyl.
Alla sorters Salami (kolbasz) på saluhallen i Budapest är "to die for" och billigt. Tips - gåslever till lågpris jmfrt med la France!
Ja, sedan är det ju bara att läsa på.
-wenn jemand eine Reise tut hat immer etwas zu erzählen ....
 

Biggles

Medlem
F.ö. Californien - javisst åk kustvägen LA upp till SFO. Hearst Castle , vinodlingar, Reedwood skog, m.m. m.m. - I love it! Bara resan klar dyrare förståss. Går ju bo billigt o förboka på webben. Hyrbil bokas billigast hemifrån så alla försäkringar ingår. Rabatt genom SAS eller ngt annat program.
Ligurien - multo buono - Flyg till Genua . Bil till Pisa (bocka av tornetI , Luca -medeltidsstad med stadsmur, Ligure Varese - se open air opera.
Gelato Italiano e due espresso, där kan man bo o äta billigt - restarurang Gallo Nero och tutti menyn med 18 st anitpasti.
Snirkliga vägar i bergen o inte lättkört men intressant sedan åka in i Toscana kanske. Florens för kulturens skull och nästan vilken trattoria som helst för matens skull. Hamnade en gång på en bondefest och blev inbjuden - lade pengar i hatten så klart- e buono vino bianco!
Undvik mat vid vägen o huvudgator - bakgator o minder byar alltid suverän mat för liten peng! Drick mycket bubbel antingen de lite söta Asti eller torr Prosecco båda är billiga. Minst ett glas per kväll motverkar på en uteservering främjar relationer ! La Dolce Vita !
 

charmkurs

Medlem
Rekommendationen norra Italien fanns här, och jag är böjd att hålla med. Sjöarna är bara så vackra, och inbjuder till romantik (Det är konstigt att Woody Allen inte gjort en romantisk komedi med området som kuliss - eller har han det?). Var där och hälsade på vänner och vi bilade runt en del, körde hop on-hop off på Comosjön och runt där, och där kan ni sola - och bada - i klart vatten. I Varenna förberedde de ett bröllop på ett av hotellen, så det är fler som tycker att det är romantiskt ;). I mitt tycke är Lecco finare och lugnare än Como. Men häftigast var nog ändå Lago d'Iseo med flera bra fiskrestauranger på ön Monte Isola med utsikt över familjen Berettas (skjutvapnen) privata palats på en pytteö. Drömskt. Och alldeles intill ligger Franciacortadistriktet med mousserande viner.

Det finns ett svenskt företag som ordnar bröllop i Iseo, de kanske kan hjälpa er om ni inte orkar planera själva? Kan fixa kontaktuppgifter - har inga bindingar till dem men en väns kusin gifte sig där förra sommaren och brudparet var väldigt nöjt.

Så flyg SAS Go till Milano eller något onämnbart(?) till Bergamo. Om ni flyger till MIL - stanna till i Brianza och käka vitlöksglass eller basilikadito hos världens häftigaste glassmakare. Har adressen någonstans... Lycka till!
 

Ormen

Medlem
Flyg till Bordeaux, bila till San Sebastian, Europas bästa matstad sägs det.

Instämmer helt med @ACervin. Baskien har precis allt ni önskar.
MEN - SAS har säsongsflyg till Biarritz, direkt från Arlanda (tis & fre). Flyg dit t.ex 1-12/7. Hyr bil och kör runt.
Maten i San Sebastian är i sanning underbar men staden är ganska dyr att bo i (om jag tolkar budget rätt) och parkering är ett helvete.
Finns många vackra byar som är betydligt billigare, både på franska och spanska sidan.
Landskapet i spanska Baskien är spektakulärt med Pyrenéerna som stupar rakt ner i havet. I Frankrike en härlig kontrast.
Bra tidvatten som gör området utmärkt för surfing.
Generellt strålande mat. Missa inte att äta på ciderhus uppe i bergen söder om San Sebastian.
Ta en tur till Bilbao.
Gör längre tur till norra Biscaya och ät ostron.
Korsa pyrenéerna och vips är ni i Rioja, tar bara någon timme med bil.

Två saker ska man dock ha i åtanke.
1. Icke-betalvägarna är smala och köerna mycket långa.
2. Vädret är väldigt osäkert.

För några år sedan (slutet av juli) åkte jag och sambo till Baskien. Flög till Madrid, bilade norrut, bodde några dagar i Rioja och därefter till San Sebastian. Lämnade bilen i Biarritz och flög hem.
Regnade hela tiden. Aldrig över 20 grader (lägst kring 12 mitt på dagen).
Min sambo har ännu ej förlåtit mig. Jag tyckte det var trevligt.

Hör av dig om ni väljer detta resmål så kan jag ge fler tips.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
NU har världens veligaste äntligen bokat flyg!
Till Venedig
Hem från Bologna
:D

Nu ska vi bara bestämma resten. Typ hotell i Venedig (inte lätt!), rutt där ifrån (tänkte oss lite norr över, via Verona och/eller Bergamo och sen ner mot Genova - kusten - Relais Torres - Florence), vilken bil man ska hyra, hotell att bo på, saker att se osv osv
Men vi är på god väg, och det känns kalas.

Tack alla för input, fortsätt gärna att dränka oss i idéer!
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Kul att ni bestämt er :)

Tur att ni har ett litet tag på er innan ni skall resa - detta verkar ju kunna leda till 100 nya (angenäma) val... ;)
 
Kanalöarna? Herm som dagsutflykter från Guernsey.
Små öar men väldigt pittoreskt :)
Trivs som fisken där.
Annars stående - florida från söder till norr och om man vill bort till new Orleans
 
Toppen