Världens största flygplats byggs i Beijing

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Teddulin, 27 Februari 2012.

  1. Teddulin

    Teddulin Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  2. Om de ska bygga om Beijing Nanyuan(NAY) flygplats med 9 landningsbanor, lär det bli himmla hallå.
    Det finns många bostadshus i området och några mäklare/developers har redan byggt många villor/höghus.

    Beijings kommunalråd har inte ens lyckats att flytta folk från stan över 15 års tid, så undrar jag hur ska det gå.
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns som att de blandat ihop två olika saker i artikeln, typiskt DI. Den nya flygplatsen har inget att göra i en jämförelse med Atlanta, utan det är den nuvarande Beijing Capital International Airport som väntas gå om Atlanta som världens största flygplats i termer om antal pax under 2012 eller 2013. Den föreslagna Daxing Airport är väl lite som alla andra fantasiprojekt som aviserar om kapacitet på tusen miljarder pax osv, i stil med den rätt osannolika London Thames Estuary airport, Låt gå för att vissa länder dock har lättare att realisera fantasiprojekt än andra (Se DWC). Men masterplans ska man alltid ta med en nypa salt.
     
  4. 2 personer gillar detta.
  5. Nya flygplatsen skall börja byggas från nästa år och förväntas att bli klar år 2018.
    Flygplatsen kommer att ha 4 landningsbanor i början men kinesiska staten har planer att utöka den till 6 banor.
    Förväntad kapacitet är 75 miljoner passagerare per år vid 2025 och 100 miljoner passagerare per år vid 2040.

    Det skall ligga mellan Daxing district i Beiing och Lanfang i Hebei provins. Terminalen skall byggas i Beijing och en del av landningsbanorna går över länsgräns och kan finnas i Lanfang. (Bilder av byggplan: 1, 2)

    Kinesiska staten planerar att bygga en dedikerad tåglinje och 2 tunnelbana linjer till nya flygplatsen.
     
  6. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Capital Airport känns ju hyfsat stor, borde inte den kunna byggas ut? Passerade E delen förra veckan och den kändes ganska ödslig och byggd att klara mycket mer trafik? Antar dick inrikestrafiken växer absolut mest?!
     
  7. Beijing Daxing flygplats fick godkänd miljökonsekvensbeskrivning nyligen.
    I samma nyhetssändning sa reportern att höjdarna var inte helt eniga om hur de ska tilldela trafiken mellan dagens Beijing Capital (PEK) och Beijing Daxing.

    Det lär inte bli 8 landningsbanor som planerat utan det verkar som att det slutar med 6 banor för kommersiell trafik och 1 bana för militär trafik.

    [​IMG]
    (Foto: Wikipedia. Bilden visar fortfarande 8 banor)
     
  8. johansch

    johansch Medlem

    Undrar vad poängen är med att blanda kommersiell och militär trafik på samma flygplats?
     
  9. Om det blir krig så finns det fler start-/landningsbanor att tillgå samtidigt.
    Andra (största) anledning är militären vill inte släppa Beijing Nanyuan utan att få minst en liknande som idag.
     
    1 person likes this.
  10. johansch

    johansch Medlem

    ...och i fredstid så kan militärhöjdarna bekvämt växla mellan civil och militär transport på ett och samma ställe.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×