Senaste nytt

Världens sämsta business class säte

Om man pratar stolar och de som tycker att SAS nv. C klass på 330/340 inte är någon höjdare så måste ändå Aerosvits business class vara snäppet sämre då deras C klass motsvarar SK:s gamla Euroclass.

Kollat bilder och varken Icelandair eller Iranairs stolar är väl inte mycket att hänga i julgran...
 

Jacob

Medlem
Det här är en mycket svår fråga att svara på. Det finns ju så många delar i en business class upplevelse - stolar, kabin, mat, dryck och service, sedan givetvis allt på marken som incheckning och lounger.
Det är sällan som man är dålig på alla dessa delar.

Generellt sätt brukar jag undvika amerikanska bolag då deras premium produkter (oftast) håller en lägre nivå än motsvarande i Europa och Asien.

Antar att det finns något ryskt/ukrainskt bolag som har mindre trevlig business (iaf hårdvara). Detsamma kanske gäller något afrikanskt flygbolag.... (möjligen fördomar:p)
Aeroflot tillhör bland det absolut bästa jag testat i business class. Ukrainska Aerosvit har jag bara flugit inom Europa (inte långdistans) men mat, dryck och service var betydligt bättre än vad många västeuropeiska flygbolag klarar att prestera.
 

Palazzi

Medlem
Aeroflot tillhör bland det absolut bästa jag testat i business class. Ukrainska Aerosvit har jag bara flugit inom Europa (inte långdistans) men mat, dryck och service var betydligt bättre än vad många västeuropeiska flygbolag klarar att prestera.

Haha, du också?:p AHO svarade samma sak....varpå jag förtydligade att jag åsyftat betydligt mindre bolag inrikes....eller med möjliga Uzbekistanlinjer, eller liknande.

Jag har flugit Aeroflot, om än inte i Business... Kändes ungefär som SAS. Kul att deras Business var till belåtenhet!
 

henrik l

Medlem
Jag har ej testat( och tänker inte testa) saudi arabian men har hört rykten om ett par saker jag hemskt gärna inte vill ha på mitt flyg

Tror jag håller med, jag bedömer bara hårdvara och vad jag har sett på Vornesitzen. Som även sagts är väl Icelandairs inte mycket att skriva hem och berätta om, om vi ser till hårdvaran.
 

Jacob

Medlem
Räknade ihop att jag testat ungefär 40 flygbolag i business class, antingen kortdistans eller långdistans (eller båda).

Jag kan inte riktigt peka ut någon som var toksämst men kan väl ge några kommentarer.
-Lufthansa: Ganska ordinärt i business class på både kortdistans och långdistans. I stort ett pålitligt bolag, man vet vad man får och man får bra hjälp när det blir problem, men man blir sällan riktigt imponerad eller överraskad i deras business class.
-Thai Airways: Likvärdigt Lufthansa. Inte dåliga men fullständigt förutsägbara, sällan man blir överraskad.
-Air China: Ganska gamla stolar i business class på t.ex. Stockholm-Peking (som iofs byts ut i sommar).
-KLM: Jag gillar deras service, OK mat och de är duktiga på att uppmärksamma statusmedlemmar, men deras business class stolar är i äldsta laget och inte särskilt privata.


Haha, du också?:p AHO svarade samma sak....varpå jag förtydligade att jag åsyftat betydligt mindre bolag inrikes....eller med möjliga Uzbekistanlinjer, eller liknande.

Jag har flugit Aeroflot, om än inte i Business... Kändes ungefär som SAS. Kul att deras Business var till belåtenhet!
Livsfarligt att generalisera. Ja Aeroflot är suveräna i business class, du kan läsa mina reportage här på sidan. Jag har sällan varit på flygningar där allt varit så klockrent som på Aeroflot, det var hopplöst att hitta saker att klaga på.

Uzbekistan Airways har jag inte testat än, men det står på agendan. De är ju enkla att klämma in med sin Riga-New York linje.
 

Palazzi

Medlem
Livsfarligt att generalisera. Ja Aeroflot är suveräna i business class, du kan läsa mina reportage här på sidan. Jag har sällan varit på flygningar där allt varit så klockrent som på Aeroflot, det var hopplöst att hitta saker att klaga på.

Uzbekistan Airways har jag inte testat än, men det står på agendan. De är ju enkla att klämma in med sin Riga-New York linje.


Givetvis ska man inte generalisera, även om det är lätt gjort.. Men hur mycket jag än vill vara fördomsfri hade jag aldrig satt mig på en flight med Uzbekistan Airways (även om det finns statistik som talar för att det är riskfritt). Känner mig helt enkelt inte bekväm när jag flyger okända bolag från ekonomiskt svaga nationer (infinner sig en viss skepsis om skötsel etc)..... Samma gäller inrikes i Afrika...
Sen hjälper det föga för min rädsla att Trans Air Congo har en modernare flotta än SAS MD80.

Tror säkert flera här på sidan känner likadant..? :)
 

Jacob

Medlem
Givetvis ska man inte generalisera, även om det är lätt gjort.. Men hur mycket jag än vill vara fördomsfri hade jag aldrig satt mig på en flight med Uzbekistan Airways (även om det finns statistik som talar för att det är riskfritt). Känner mig helt enkelt inte bekväm när jag flyger okända bolag från ekonomiskt svaga nationer (infinner sig en viss skepsis om skötsel etc)..... Samma gäller inrikes i Afrika...
Fast det låter lite som du blandar ihop två olika diskussioner. Den ena handlar om business class (som produkt) och den andra om flygbolagens säkerhet och pålitlighet i största allmänhet.

Jag anser själv att Lufthansa tillhör ett av världens mest trygga och pålitliga flygbolag. När jag haft problem, missade anslutningar, inställda flyg och annat har hjälpen varit 100%, aldrig en diskussion om något. Samma sak kan sägas om SAS. Jag vet många som fortsätter flyga dessa bolag trots att det finns billigare bolag som även har bättre produkter

Men upplevelsemässigt ser väl prioriteringen annorlunda ut. Mina två bästa business class upplevelser inom Europa står Aeroflot för (Moskva-Stockholm) och Ethiopian Airlines (Stockholm-Rom). Folk skakade på huvudet när jag nämnde att jag skulle flyga Ethiopian för ett år sedan, nu har ett flertal medlemmar på sidan gått i mina spår och testat bolaget.
 

Palazzi

Medlem
Fast det låter lite som du blandar ihop två olika diskussioner. Den ena handlar om business class (som produkt) och den andra om flygbolagens säkerhet och pålitlighet i största allmänhet.

Jag anser själv att Lufthansa tillhör ett av världens mest trygga och pålitliga flygbolag. När jag haft problem, missade anslutningar, inställda flyg och annat har hjälpen varit 100%, aldrig en diskussion om något. Samma sak kan sägas om SAS. Jag vet många som fortsätter flyga dessa bolag trots att det finns billigare bolag som även har bättre produkter

Men upplevelsemässigt ser väl prioriteringen annorlunda ut. Mina två bästa business class upplevelser inom Europa står Aeroflot för (Moskva-Stockholm) och Ethiopian Airlines (Stockholm-Rom). Folk skakade på huvudet när jag nämnde att jag skulle flyga Ethiopian för ett år sedan, nu har ett flertal medlemmar på sidan gått i mina spår och testat bolaget.

Nej då. Jag håller helt med om att Businessclass-produkterna kan vara minst lika bra på Aeroflot och Ethiopian etc (jag är själv en av de som testade Ethiopian efter ditt tips :) ). Det jag menar att det finns en barriär som gör att man inte gärna testar vissa bolag, så man får inte uppleva deras Businessclass (eller ekonomi för den delen).

Men man mjuknar väl efter hand..... får några år sedan vore även TK och Ethiopian otänkbara, men nu sitter jag där i kabinen och trivs. Dock känns det som några fler barriärer ska passeras innan jag testar Uzbekistan Airlines. Givetvis har upplevd flygsäkerhet etc effekt på den totala reseupplevelsen (också i businessclass). Om jag ska sitta och vara livrädd under flygningen kan jag nog inte njuta av varken bekväma säten eller god mat...

PS. Men nu kanske vi ska släppa den diskussionen, innan den glider bort alltför långt från den ursprungliga frågeställningen :)
 
Toppen