Senaste nytt

Världens säkraste flygbolag 2012

NotRyan

Medlem
Kan man virkelig konkludere det? Jeg har rejst utrolig meget med MS, ET, SA, og SU og er FFP medlem af MS, ET, og SU. Har aldrig været bange og følt mig totalt tryg! Vi taler om internationale flights.... Jeg tror du skal meget længere ud eller ned i rækkerne før man kan tale om en reel risiko, endsige en forhøjet risiko....

Vad jag menar var ju att du bör undvika bolag utom de jag räknar upp ju...
 

NotRyan

Medlem
Då ska vi inte tala om de bolag i dessa regioner som du inte nämner, som VK tex... Om bolaget är med i en allians så är de nog inte katastrofalt dåliga på internationella rutter. Dock skulle jag aldrig flyga intra-afrika med inhemska bolag. Det känns säkrare att spela rysk roulette med en glock..


Jag håller helt med, de jag räknade upp är ju dom som jag anser man kan åka med. Vad gäller Afrika-bolag i övrigt så kan du räkna med att jag frågar dig om det skulle bli aktuellt :)
 

agehall

Medlem
Det är enkelt att åka mellan länder i Afrika - man bokar bara via AMS/CDG/FRA/ZRH med AF/KL/LH/LX så blir allt bra och du får mer miles!
 

Alx

Medlem
Det är rätt intressant att vissa anser att dödsoffren från just SAS Linateolycka inte skulle räknas in i statistiken. Den olyckan är långtifrån den enda som listas trots att den låg helt utanför vad som rimligen kan anses ligga inom det drabbade flygbolagets kontroll. Skulle vi ta bort alla flygolyckor som berodde på externa faktorer skulle nästan inga olyckor alls kunna listas.

Till och med 9/11 krascherna som de facto egentligen inte ens kan klassas som "olyckor" tycks ju räknas in i statistiken. Så nog är den orättvist "rättvisande". Men visst hade det varit intressant att även föra statistik över olyckor som beror på flygbolagets egna fel och brister. Sådan statistik hade antagligen stämt bättre överens med kvällstidningarnas "säkraste och farligaste" flygbolagslistor.

Dessutom så är det väl så att skillnaderna mellan 1:a plats och 50:e plats handlar om just bara en enda olycka som flygbolaget kanske inte ens haft någon egen skuld alls i. Sett från den ljusa sidan så visar ju det å andra sidan hur säkert det är att flyga med seriösa flygbolag idag!
 
Toppen