Senaste nytt

Världens längsta non-stop flygning: Singapore - New York

sammyj

Medlem
Undrar om det är trainees som flyger "mellansträckan"? :eek::rolleyes:

Det var ju ungefär detta som hände af447 som störtade i Atlanten för 10 år sedan. En pilot som hade skiftat till kontorstjänst flög lite då och få som ”relif pilot”. När det strulade till sig i luften hade stackaren egentligen innan anning om vad som hände och drev i princip hela kärran ner i vattnet :(

Funderar ofta på detta när jag flyger längre, vem övervakar maskinen i Cruise och är det en pilot som kan hantera flygmaskinen om det blir oväntade problem.
 

Brandten

Medlem
Det var ju ungefär detta som hände af447 som störtade i Atlanten för 10 år sedan. En pilot som hade skiftat till kontorstjänst flög lite då och få som ”relif pilot”. När det strulade till sig i luften hade stackaren egentligen innan anning om vad som hände och drev i princip hela kärran ner i vattnet :(

Funderar ofta på detta när jag flyger längre, vem övervakar maskinen i Cruise och är det en pilot som kan hantera flygmaskinen om det blir oväntade problem.
Nu har jag sett alla 18 säsonger med Air Crash Investigation och tänker man så kan man lika gärna sluta flyga.

Det har funnits fler opassande personer på backen (felberäkning av tankning) och piloter som sköter start / landning än vad det funnits relief pilots.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Det var ju ungefär detta som hände af447 som störtade i Atlanten för 10 år sedan. En pilot som hade skiftat till kontorstjänst flög lite då och få som ”relif pilot”. När det strulade till sig i luften hade stackaren egentligen innan anning om vad som hände och drev i princip hela kärran ner i vattnet :(

Funderar ofta på detta när jag flyger längre, vem övervakar maskinen i Cruise och är det en pilot som kan hantera flygmaskinen om det blir oväntade problem.

Av just denna anledning tycker jag att SIngapore Airlines visar på ett bra säkerhetstänk genom att på dessa långflygningar bemanna cockpit med en kapten och en F/O under hela flygningen. Nu skall ju även den som är relief pilot vara lika kompetent och utcheckad på flygplanstypen som de andra piloterna annars skall han/hon inte sitta bakom spakarna.

I fallet med AF var det ingen av de två piloterna i cockpit som lyckades ta sig ur den uppkomna situationen och det var bristande utbilding som låg bakom. Allt detta hände medan kaptenen låg i sovhytten med sin älskarinna om man skall tro på vissa utsagor. Först när det började bli för mycket berg och dalbana på flygningen masade sig kaptenen upp till cockpit, men då var det försent med att komma tillbaka till en kontrollerad flygning.
 

Thornado

Medlem
Efter att ha sett videos både från Sam Chui (Premium Economy) och Jeb Brooks (Business) så är jag lite förvånad över att man i Business inte har touchscreens till IFE utan måste använda en halvklumpig fjärrkontroll, medan skärmarna i premium economy verkar ha en riktigt bra och responsiv touchscreen. Skärmarna i business är givetvis större så det blir betydligt dyrare att göra dem till touch, men ändå....
 

Pho

Medlem
Efter att ha sett videos både från Sam Chui (Premium Economy) och Jeb Brooks (Business) så är jag lite förvånad över att man i Business inte har touchscreens till IFE utan måste använda en halvklumpig fjärrkontroll, medan skärmarna i premium economy verkar ha en riktigt bra och responsiv touchscreen. Skärmarna i business är givetvis större så det blir betydligt dyrare att göra dem till touch, men ändå....
Är det inte för att man sitter längre ifrån skärmen i business?
 

Brandten

Medlem
Är det inte för att man sitter längre ifrån skärmen i business?
Ah typiskt min telefon uppdaterades innan jag tryckte send.

"
Har det inte med avståndet till skärmen att göra (kanske tänker på F nu)? Minns inte vilken flight det var på men då var det både fjärr + touch.
"

Edit: tror inte avståndet i C är så långt och att det makes more sense i F.
 
Toppen