Senaste nytt

Världens Längsta Flyglinje

Flying Finn

Medlem
Jag håller på att mixtra en RTW i C med Skyteam, inklusive denna JED-LAX för att få även Saudia inkluderad. Blir nog makabert att vara i C i nästan ett dygn på bara läsk. :D Och eftersom avgången är i JED, så finns det ju inget procenthaltigt i loungen heller. Få nu se om det blir av med en RTW för snabb status. Måste överväga ännu mina tidigare FFP funderingar.
 

Magino

Medlem
Höll på att meka med Skyteams kartverktyg och noterade att även Saudias nästan 20 timmars flyg mellan LAX och JED är längre med sina 8332 miles än Air Indias nya rutt. I mil är Emirates längst, men i tid är Saudia #1.

När jag kollar upp Saudis flyg hittar jag att det tar 16h 40min till JED och 15h 30min till LAX.
De verkar bara flyga den rutten tre gånger i veckan, så om flighten tar 20h kan det vara en dag då man kanske gör ett stopp på vägen?
 

Dr. Miles

Expert
När jag kollar upp Saudis flyg hittar jag att det tar 16h 40min till JED och 15h 30min till LAX.
De verkar bara flyga den rutten tre gånger i veckan, så om flighten tar 20h kan det vara en dag då man kanske gör ett stopp på vägen?

Liten petitess.
Det är 16 timmar 40 minuter TILL Los Angeles och 15 timmar 30 minuter FRÅN Los Angeles. :)


1..4.6.
SV41
JED 05:20 LAX 11:00 77W
16 hrs 40 mins

1..4.6.
SV42
LAX 15:00 JED 17:30 +1 77W
15 hrs 30 mins

Det brukar att vara längre flygtid på flygningar västerut än på flygningar österut.
 

chazzie

Medlem
Fråga, hur kan man åka via Saudiarabien som vanlig dödlig? Vad jag förstår är det inte direkt möjligt att få visum som t.ex. turist? (OT... javisst :D)
 

jerixon

Medlem
Har flugit Saudia ett par gånger och de serverar ingen alkohol vare sig på planet eller i loungen.
Det var inte speciellt lätt att få visum till Saudi som affärsresenär så om du bara ska stanna för en mellanlandning så kan det nog bli svårt, men det kanske finns ett undantag för genomresande?
 

Dr. Miles

Expert
Har flugit Saudia ett par gånger och de serverar ingen alkohol vare sig på planet eller i loungen.
Det var inte speciellt lätt att få visum till Saudi som affärsresenär så om du bara ska stanna för en mellanlandning så kan det nog bli svårt, men det kanske finns ett undantag för genomresande?
Om man stannar på airside är det visumfritt upp till 12 timmar.
Kod:
Information as of  10FEB16 / 0935 UTC
National Sweden (SE) 
Embarkation Thailand (TH)
Transit Saudi Arabia (SA)
Destination Turkey (TR)

Saudi Arabia (SA)


TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of onward tickets for a max. transit time of 12 hours.
- Only one transit stop-over in Saudi Arabia is permitted.
- Except when flying on Saudi Arabian Airlines, where a second transit point is permitted.
Additional Information:
- Passengers performing Umrah while in transit through Jeddah (JED) can obtain a transit visa up to 72 hours provided:

Det verkar inte vara så svårt att ansöka transitvisum (upp till 72 timmar) för Saudiarabien.
Enligt deras webbsida, det behövs endast följande dokument.
Saudi skrev:
1. Fill up the application Form & attach two photographs with White background.
2. Valid Passport.
3. Confirmed Air ticket from India to the Kingdom and the other country.
Embassy of the Kingdom of Saudi Arabia in Republic of India
 
Toppen