Senaste nytt

Värdskarta för flygnördar...

Brandten

Medlem
Jag måste nog faktiskt hålla med Aurora här att det var ett ganska onödigt "påhopp" och jag själv som bott i Norge och nästan anser mig som halvnorsk, tolkade inte hennes inlägg negativt på något sätt, snarare tvärtom.
 

Jander

Medlem
Det ligger faktiskt en hel del arbete bakom grunden till kartan, men jag uppdaterade den för att visa IATA-koderna ganska snabbt.

Anledningen till att vissa flygplatser inte finns med är att jag vill undvika att namnen överlappar varandra, så är det många flygplatser inom ett litet område så faller några bort. Jag är tacksam för all feedback angående vilka flyplatser som då borde prioriteras. Skicka gärna PM med allt som verkar konstigt.

Jag har i alla fall uppdaterat kartan och justerat ner fontstorleken lite - fler flygplatser får nu plats men jag är osäker på om det estetiskt blev bättre. Jag har även valt att markera de ca 100 största flygplatserna med stor stil - de var tidigare 50.

Ny version här: Dropbox - iata5.png
 

agehall

Medlem
Ser det mangler noen små flyplasser i Nord-Norge - er dette intentionally eller er det manglende i databasen? Dette er flyplasser hvor Widerøe opererer flyvninger hver dag.

Jag har inte analyserat det hela närmare utan bara dragit in databaser och ritat ut innehållet. Så antingen saknas de i databasen eller så har de ingen IATA-kod.

Vilket program rekommenderas för att öppna svg-filer?
Vilken modern webläsare som helst. Fördelen med SVG är just att det är en "webbstandard" och kan ritas direkt av en browser.

Jag insåg dock att min fil inte ritades snyggt i borwsers, så jag har lagt på lite headers för att lösa detta. Länken ovan bör innehålla den uppdaterade filen.
 

agehall

Medlem
I mitt huvud ser det konstigt ut att EWR hamnar över JFK.

Det kan vara flera saker som ställer till det. Jag kör med en otroligt enkel konvertering från lat/long till x/y-koordinater och det kan dessutom vara fel på databaserna jag plockat. Jag har lite idéer om hur man ska förbättra det hela - ev kan det bli en site där man själv får pilla på parametrar för vilka flygplatser man vill ha med i sin karta... :)
 

kexxcream

Medlem
Här finns ett utkast till min variant. Kommer säkert att uppdatera den lite mer senare, men nu måste jag jobba lite.

Jämför man de två kan man se att @Jander har en bättre databas än vad jag har. Ska se om jag kan hitta en bättre så man får "full" täckning...

Något är mysko med filen, AI CS6 visar följande felmeddelande:

Screenshot 2015-10-06 16.39.10.png
 
Toppen