Senaste nytt

Värdet på en poäng

JohanE

Medlem
Hej!

Jag vet inte om detta ämnet har varit uppe för diskussion tidigare men såg att det förekom i tråden kring Fortums erbjudande om att få poäng som kund hos dem.

I mitt fall har jag en fru och två barn under tolv år samt att jag och frun årligen får in tre amex 2-4-1 vouchers. Detta gör att när vi tar resor på poäng så går det åt 150k poäng (business t o r USA). Om jag skulle betala för en sån resa skulle den gå på cirka 120 ksek.

En poäng är därför värd cirka 80 öre för mig. Detta är ett högt värde som gäller i den situationen som jag är i nu. När barnen blir över tolv kommer detta förändras.

Av nyfikenhet undrar jag hur ni andra här tänker?
 
Min värdering varierar med syftet, men oftast runt 0,10-0,15kr/st.

0,05kr är ca vad jag tycker att ett poäng kan vara värt att betala extra för via någon deal till exempel.
0,20kr är vad SAS säljer extrapoäng för.
0,30kr är ca vad bonusresan med SAS i longhaul-business och 2-4-1 ger mig för värde (räknat på business saver).
Osv.
 
Du hade väl aldrig betalar 120tkr för de biljetterna så att räkna så blir fel.
Räkna på om du hade lagt lite mer poäng och köpt biljett i F, då skulle du plötsligt möjligtvis få en värdering på 2, 3 eller kanske tom 4 kr per poäng.
10 öre per poäng tycker jag är rimligt där värdet både kan gå upp eller ner beroende på hur de nyttjas men knappast 80 öre styck
 

PetrelliDK

Medlem
Hej!

Jag vet inte om detta ämnet har varit uppe för diskussion tidigare men såg att det förekom i tråden kring Fortums erbjudande om att få poäng som kund hos dem.

I mitt fall har jag en fru och två barn under tolv år samt att jag och frun årligen får in tre amex 2-4-1 vouchers. Detta gör att när vi tar resor på poäng så går det åt 150k poäng (business t o r USA). Om jag skulle betala för en sån resa skulle den gå på cirka 120 ksek.

En poäng är därför värd cirka 80 öre för mig. Detta är ett högt värde som gäller i den situationen som jag är i nu. När barnen blir över tolv kommer detta förändras.

Av nyfikenhet undrar jag hur ni andra här tänker?

Det kommer vel an på om du f.eks. havde købt business class hvis du ikke havde haft points? Altså hvis du skulle betale 120k SEK, eller om du havde valgt at købe economy tickets i stedet.

Jeg har ikke gjort op med mig selv hvad de helt præcist er værd, men jeg værdsætter mine points ret højt :)
 

palmen

Moderator
Generell värdering på SAS poäng är 10 öre per poäng.
För egen del så brukar jag värdera SAS-poängen till ca 30 öre per poäng av följande anledning.

Jag bokar nästan uteslutande Lufthansa First med mina poäng.
På rea kan man få Lufthansa First för ca 30k till USA (och man får in ca 25k poäng också till västkusten)
Nyttjar jag en amex-voucher och poäng går det åt 75k poäng för motsvarande resa.

Värderar jag poängen till 30 öre får man då följande
Poängbiljett: 75k*0,3 = 22.500 kronor
Betald biljett: 30k-0,3*25k = 22.500 kronor

Sen kan man ju även räkna in att spend på sitt amex tar en närmre en voucher samt att man får poäng för 30k i spend också samt baspoäng.
 

jumbooze

Medlem
Jag tänker lite som @palmen förutom jag räknar ner priset till vad jag skulle kunna tänka mig betala cash, jag hade kanske inte lagt 30k på lufthansa f utan om jag skulle köpa cash så hade jag kanske kunnat tänka mig pynta 15k för en business då är det mitt värde och resten (flyga f istället för c) är en bonus.
 

gdaily

Medlem
Det finns två fel i era uträkningar

För det första, som flera har varit inne på: Ni kan inte räkna på biljettkostnad för något som ni aldrig i livet skulle betala med hard cold cash. För att exemplifiera så kan vi dra den gamla historien om den småländska ungen som kom hem till pappa, andfådd, och berättade stolt att han hade springit efter bussen på vägen hem och på så sätt sparat 10 kr, bara för att få en örfil och utskällning av pappa med svaret "hade du sprungit efter en taxi i stället så hade du sparat en hundralapp".
Värderingen måste alltså vara utefter det man är villig att betala för en transport A-B, inte vad den dyraste möjliga biljetten kostar A-B. Personligen, jag som tagit principbeslut att jag inte flyger interkontinental i Ekonomi (privat) så kommer jag värdera poängen vad en plusbiljett (om frugan är med) eller C-biljett (om jag flyger själv) kostar (troligen på rea), det är jag nämligen beredd att betala själv. Men en First-biljett är jag inte beredd att betala kontant, så den värderingen är inte aktuell att ta upp. Om Palmens alternativ till sin poängresa är att köpa Firstresan cash, så är det såklart de pengarna han ska jämföra med, men hade han köpt resan i C i stället så får han gå ned motsvarande i värdering.

Det andra felet som ni tar med är att ni värderar poängen dubbelt och värderar vouchern till noll. Det är uppenbart fel - halvera poängvärdet och sätt ett värde på vouchern till typ 15.000 kronor i stället. För vouchern har definitivt ett värde, eftersom det finns en begränsad tillgång av dessa.

Då ser ni snabbt varför exempelvis JohanEs värdering på 80 öre/poäng är fel... om den värderingen vore korrekt, så skulle han ju signa hela släkten och hunden till Eurobonus, och köpa maximalt med poäng direkt från SAS för 20 öre styck. Det är inte poängen som är bristvaran, utan vouchern, för att den ekvationen ska gå ihop.
 

palmen

Moderator
Det finns två fel i era uträkningar

För det första, som flera har varit inne på: Ni kan inte räkna på biljettkostnad för något som ni aldrig i livet skulle betala med hard cold cash. För att exemplifiera så kan vi dra den gamla historien om den småländska ungen som kom hem till pappa, andfådd, och berättade stolt att han hade springit efter bussen på vägen hem och på så sätt sparat 10 kr, bara för att få en örfil och utskällning av pappa med svaret "hade du sprungit efter en taxi i stället så hade du sparat en hundralapp".
Värderingen måste alltså vara utefter det man är villig att betala för en transport A-B, inte vad den dyraste möjliga biljetten kostar A-B. Personligen, jag som tagit principbeslut att jag inte flyger interkontinental i Ekonomi (privat) så kommer jag värdera poängen vad en plusbiljett (om frugan är med) eller C-biljett (om jag flyger själv) kostar (troligen på rea), det är jag nämligen beredd att betala själv. Men en First-biljett är jag inte beredd att betala kontant, så den värderingen är inte aktuell att ta upp. Om Palmens alternativ till sin poängresa är att köpa Firstresan cash, så är det såklart de pengarna han ska jämföra med, men hade han köpt resan i C i stället så får han gå ned motsvarande i värdering.

Det andra felet som ni tar med är att ni värderar poängen dubbelt och värderar vouchern till noll. Det är uppenbart fel - halvera poängvärdet och sätt ett värde på vouchern till typ 15.000 kronor i stället. För vouchern har definitivt ett värde, eftersom det finns en begränsad tillgång av dessa.

Då ser ni snabbt varför exempelvis JohanEs värdering på 80 öre/poäng är fel... om den värderingen vore korrekt, så skulle han ju signa hela släkten och hunden till Eurobonus, och köpa maximalt med poäng direkt från SAS för 20 öre styck. Det är inte poängen som är bristvaran, utan vouchern, för att den ekvationen ska gå ihop.
Jag skulle kunna betala den summan för att flyga first, om man nu inte hade möjligheten att göra det med poäng.

Hur du tänker med vouchern är självklarhet korrekt, men för min del får jag 1-2 per år och har aldrig upplevt begränsningar på detta för egen del. Det är lättare att få in Vouchers än poäng att använda på vouchern enligt mig.
Poängen jag använder på vouchern får för mig i kombon med vouchern ett värde av 30 öre. Kan flyga till HKG tur och retur med SAS enbart för att dra in de sista poängen för att flyga First och för mig blir en sådan resa ekonomiska försvarbar oavsett om man räknar på att poängen bor vårda 30 ärr eller 15 öre plus att vouchern ökar med samma summa.
 

gdaily

Medlem
Ett annat exempel: När jag tar Pendeltåget på månadskortet till Märsta och sedan buss, till Arlanda, så har jag sparat in någonstans mellan 100 kr (flygbussbiljett) och 280 kr (Arlanda Express), inte 500 kr (taxi), för det är mina alternativ om inte flyget går väldigt tidigt (då tar jag taxi, och då finns det inget alternativ). Men någon som alltid tar taxi normalt sett spar in 500 kr på att vara duktig och ta SL i stället.
 

palmen

Moderator
Ett annat exempel: När jag tar Pendeltåget på månadskortet till Märsta och sedan buss, till Arlanda, så har jag sparat in någonstans mellan 100 kr (flygbussbiljett) och 280 kr (Arlanda Express), inte 500 kr (taxi), för det är mina alternativ om inte flyget går väldigt tidigt (då tar jag taxi, och då finns det inget alternativ). Men någon som alltid tar taxi normalt sett spar in 500 kr på att vara duktig och ta SL i stället.
Med detta sagt så blir poängvärdet individuellt, allt beror på vad man nyttjar poängen till.
Av den anledningen tycker jag det är bra att värdera poängen till ca 10 öre som utgångspunkt, vissa har sedan större utväxling på poängen än så och andra har mindre. Allt beror på vad man tänk använda poängen till
 
Toppen